خیابان لاله زار، شانزلیزه طهران

به گزارش تور گرجستان ارزان، لوکیشن اصلی سریال دایی جان ناپلئون خانه اتحادیه است. خانه ای تاریخی که در یکی از کوچه های خیابان لاله زار تهران قرار گرفته است.

خیابان لاله زار، شانزلیزه طهران

خیابان لاله زار روزگاری عروس خیابان های تهران بود. پر از کافه و هتل و سینما. خیاط خانه و فروشگاه های مد روز. به آن شانزلیزه تهران می گفتند. از بس قشنگ و جذاب بود. حالا اما خاموش و آرام، جایی بین خیابان انقلاب و میدان توپخانه نشسته است. با متانت و وقار به این از عرش به فرش افتادن تسلیم شده.

از لاله زار آن روزها، چیزی به جز تابلوی خیابانش باقی نمانده. خیابان لاله زار این روزها پر از کلید و پریز است. لوستر و شب خواب بیشترین چیزی است که پشت ویترین هایش چشمک می زند. لاله زار ما امروزی ها، دیگر آنی نیست که مادربزرگ های مان از اولین شام خاطره انگیزی که در گراند هتلش با پدربزرگ های مان خورده اند، به یاد دارند.

خیابان اولین ها

خیابان لاله زار به دستور ناصرالدین شاه ساخته شد. او می خواست خیابانی آنچنانی در پایتختش داشته باشد. مثل همان خیابان هایی که فرنگی ها در مملکت خودشان داشتند. می خواست خیابانی بسازد که دروازه مدرنیته باشد. او سعی کرد اولین های هر چیز را در این خیابان جمع کند. اولین تراموای ایران در این خیابان دایر شد. تراموا را اوایل اسب ها می کشیدند. بعدتر، تراموا را برقی کردند. پولدارهای تهرانی خیابان را سواره طی می کردند. طوری که ترامواسواری کلی کلاس داشت.

اولین کافه مدرن ایران در گراندهتل خیابان لاله زار به دنیا آمد. هنرمندان بزرگی مثل میرزاده عشقی و عارف قزوینی از دل همین کافه بیرون آمدند. اولین سینمای روباز ایران هم در لاله زار افتتاح شد. سالن اپرا و تماشاخانه هم در همین خیابان به دنیا آمدند. سپس از آنجا در همه جای ایران گسترش پیدا کردند. گفتن ندارد که سینما هم اولین بار در این خیابان ساخته شد.

سینما خورشید اولین سینمای لاله زار بود. در کوچه اتحادیه قرار داشت و دختر لر، اولین فیلم ناطق تاریخ سینمای ایران، در همین سینما اکران شد. اولین نمایش خیمه شب بازی هم در یکی از تماشاخانه های لاله زار روی صحنه رفت. گفته می گردد اولین باغ وحش ایران هم در همین خیابان ساخته شد. با آسیب دیدگی یک کودک، باغ وحش را تعطیل کردند.

فاتح جنگ های کازرون و ممسنی

دایی جان ناپلئون را می شناسید؟ همان پیرمرد غرغرویی که سردار فاتح جنگ های خیالی بود. سریالش روزگاری محبوبیت همگانی داشت. طنز بود و مردم را سرگرم می کرد. مثل سریال شب های برره که معروف ترین سریال طنز دهه های اخیر است. البته سریال را از روی رمانی به همین نام ساخته اند. لوکیشن اصلی سریال دایی جان ناپلئون خانه اتحادیه است. خانه ای تاریخی که در یکی از کوچه های لاله زار قرار گرفته است.

کوچه های نامدار

خیابان لاله زار کوچه هایی دارد که هر کدام به اندازه یک خیابان تمام عیار مشهور هستند. آن ها بخشی از تاریخ پایتخت را در خود جای داده اند. کوچه مهران، برلن، ملی، اتحادیه و پیرنیا از این کوچه ها هستند. کوچه مهران و برلن هنوز مثل سابق پر رونقند. قدیمی ها هنوز هم برای خرید، مخصوصاً خریدهای زنانه، آنجا را ترجیح می دهند.

نکات مهم در بازدید از خیابان لاله زار

لاله زار یک طرفه است. از خیابان انقلاب به سمت میدان توپخانه. نزدیک ترین مترو به ابتدای خیابان، متروی دروازه دولت است. متروی میدان امام خمینی هم به انتهای خیابان نزدیک است. اگر دل تان می خواهد لاله زار آن روزها را لمس کنید، می توانید راهی شهرک سینمایی غزالی شوید. آنجا بخشی از تهران قدیم را بازسازی نموده اند. لوکیشین بسیاری از فیلم ها از جمله سریال شهرزاد، همین شهرک بوده است.

خیابان لاله زار تهران در شهرک سینمایی غزالیمنبع: پیام دلتا
انتشار: 8 اسفند 1398 بروزرسانی: 6 مهر 1399 گردآورنده: georgiaro.ir شناسه مطلب: 997

به "خیابان لاله زار، شانزلیزه طهران" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "خیابان لاله زار، شانزلیزه طهران"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید