خطر بزرگ در کمین مسافران قطار تهران - مشهد ، فرونشست زمین به نزدیکی خط آهن تهران - مشهد رسید ، تصاویر آن را ببینید

به گزارش تور گرجستان ارزان، فرونشست زمین که سال های گذشته دشت ورامین را با مسائل زیادی روبرو نموده حالا به نزدیک ترین فاصله ممکن تا راه آهن سراسری تهران- مشهد رسیده است.

خطر بزرگ در کمین مسافران قطار تهران - مشهد ، فرونشست زمین به نزدیکی خط آهن تهران - مشهد رسید ، تصاویر آن را ببینید

خبرنگاران - فرونشست زمین (land subsidence) از مسائلی است که در اثر برداشت بی رویه آب های زیرزمینی اتفاق می افتد. چندی پیش مدیر سازمان نقشه برداری از خطر فرونشست چند فرودگاه و بنای تاریخی مهم کشور اطلاع داد و گفت: فرودگاه سمنان با نرخ سالانه 10سانتی متر در حال نشست است. دور تا دور دریاچه ارومیه فرونشست اتفاق افتاده است. اگر به گزارش ما ساله 80 نگاه کنید اصفهان فرونشست آن چنانی نداشت، متاسفانه اکنون به دلیل برداشت زیاد آب های زمینی اصفهان با نرخ 17 سانتی متر فرونشست می نماید. این وضعیت در حال رسیدن به مناطق تاریخی مثل سی و سه پل، میدان امام و … هم است.

وی اضافه نمود: میزان فرونشست در مردشت که جنوب تخت جمشید است در بعضی نقاط به حدود 40 سانتی متر می رسد. البته نقاط کمی چنین وضعیتی دارند اما در رابطه با نرخ فرونشست بالای 30 سانتی متر مناطق زیادی در مردشت چنین وضعیتی دارند. خود شهر مردشت و حتی خود شهر شیراز هم درگیر این ماجرا هستند. نرخ فرونشست در شهر شیراز حدود 1 یا 2 سانتی متر است اما وقتی مناطق شهری درگیر می شوند باید منتظر وقوع حوادث خطرناکی در آن باشیم. شاید حفره هایی که در دشت ها ایجاد می شود خطری نداشته باشد اما در مناطق شهری این موضوع می تواند خطرناک باشد به این دلیل که مردم می توانند در معرض خطر باشند.

فرودگاه سمنان با نرخ سالانه 10سانتی متر در حال نشست است. دور تا دور دریاچه ارومیه فرونشست اتفاق افتاده است. اگر به گزارش ما ساله 80 نگاه کنید اصفهان فرونشست آن چنانی نداشت، متاسفانه اکنون به دلیل برداشت زیاد آب های زمینی اصفهان با نرخ 17 سانتی متر فرونشست می نماید. این وضعیت در حال رسیدن به مناطق تاریخی مثل سی و سه پل، میدان امام و … هم است

چندی بعد احمد جلالیان استاد دانشگاه صنعتی اصفهان نیز با بیان این که به فرونشست زمین زلزله خاموش است گفت: فرونشست اصفهان، یزد، کرمان، سیستان، جنوب خراسان، سمنان، کرمان، استان مرکزی، قزوین، کاشان و قسمت های مرکزی کشور را دربرگرفته است.

وی اضافه نمود: طبق نقشه سازمان زمین شناسی کشور، دشت مشهد، نیشابور، زرند، کرمان، دشت تهران و ورامین، قزوین، رفسنجان و عمده ایران مرکزی که با خشک سالی، کمبود آب و برداشت بی رویه روبرو هستند که باعث نشست زمین می شود و این موضوع بسیار جدی است.

سازه های تاریخی زاینده رود و سی و سه پل در خطر تخریب

دنیاگیر عابدی کوپایی استاد دانشگاه صنعتی اصفهان نیز با تاکید برخشکی زاینده رود و تاثیر آن در فرونشست زمین گفت: اگر آبی در زاینده رود نباشد، سازه های تاریخی زاینده رود و سی و سه پل به مرور فرسوده و تخریب می شوند.

محمد درویش استاد دانشگاه و فعال محیط زیست نیز در این زمینه گفت: هم اکنون در غرب تهران، سطح آب زیرزمینی 120 متر کاهش یافته است. ما به ازای هر متر بارندگی انتظار داریم تا یک چهارم آن به سفره ها نفوذ کند. البته در منطقه ای که عاری از پوشش آسفالت و سیمان باشد. بنابراین برای جبران این 120 متر، باید 480 متر بارندگی داشته باشیم. این در حالی است که هم اکنون ذخیره آب هزار ساله ایرانیان مصرف شده و با این توصیف، 2 هزار سال دیگر زمان می برد تا این سفره ها احیا شود. سرریز شدن تالاب ها هم اگر چه اتفاق مثبتی محسوب می شود اما زمان زیادی ضروری است تا دشت ها پر شده و میزان برداشت و تغذیه برابر شود.

وی اضافه نمود: الان در منطقه 22 بحران جدی است. اغلب برج ها در آب هستند. مهم ترین کار در دراز مدت، توزیع عادلانه ثروت و امکانات در ایران است. ظرفیت زیستی در تهران تکمیل شده، اما نمی توان مردم را به اجبار از تهران خارج کرد. باید تمرکززدایی کنیم. 25 میلیون تردد روزانه در تهران باید اصلاح شود.

درویش ادامه داد: از حوالی میدان خراسان به سمت جنوب، مهرآباد جنوبی، دشت شهریار و دشت ورامین بیشترین میزان نشست را تجربه می نمایند. البته در شمال انقلاب و پاستور شیبی وجود دارد که میزان نشست زمین را نشان می دهد.

خطرناک ترین نقاط تهران در زمینه خطر فرونشست

اسماعیل کهرم فعال محیط زیست نیز در این زمینه گفت: از 650 دشت در کشور حدود 350 دشت در حال فرونشستند. فرونشست در واقع زمانی اتفاق می افتد که آبی که همچون ستون در زیر خاک قرار گرفته، بیش از اندازه برداشت شود. خطر فرونشست ها در شهریار و ورامین شدت بیشتری می گیرد. فروچاله ها البته داستان متفاوتی از فرونشست ها دارند که یکدفعه ظاهر می شوند.

او ادامه داد: میدان و برج آزادی تهران خطرناک ترین نقطه تهران در زمینه خطر فرونشست است. اگر چه از چهارراه مولوی و میدان شوش هم نباید غافل شد.

کهرم درباره وضعیت فرودگاه امام گفت: فرودگاه امام به دشت قم نزدیک تر است تا به دشت تهران. چون در دو قدمی دریاچه نمک حوض سلطان واقع شده است.

نگرانی عمده کهرم در تهران به مناطق 22 و 19 برمی شود. او معتقد است که اگر اتفاق خطرناکی بیفتد، قطعاً در این دو منطقه خواهد بود. کیفیت ضعیف ساخت و ساز در این دو منطقه علت اصلی این نگرانی هاست.

اسماعیل کهرم: میدان و برج آزادی تهران خطرناک ترین نقطه تهران در زمینه خطر فرونشست است. اگر چه از چهارراه مولوی و میدان شوش هم نباید غافل شد

به گزارش خبرنگاران، مسئولان سازمان محیط زیست در جدیدترین واکنش های خود به فرونشست زمین اعلام نموده اند که ورامین با سالانه 36 سانتیمتر نشست زمین، رتبه نخست دنیا را در فرونشست به خود اختصاص داده است. حالا این فرونشست به نزدیکی خط آهن تهران - مشهد رسیده است. این پدیده مخرب در منطقه سلمان آباد ورامین به کمترین فاصله ممکن به راه آهن سراسری تهران- مشهد رسیده و این در حالی است که روزانه بیش از 180 رام قطار از ریل رآهن عبور می نماید و هر آن ممکن است فرونشست، زیر ریل ها صورت بگیرد.

جنوب راه آهن سراسری تهران - مشهد در مجاورت ایستگاه ابردژ، جایی که انبوهی از درختان کویری تاغ در عرصه ای به وسعت 11 هکتار همچون سپری محافظ از پیشرفت کویر به مناطق مسکونی عمل و از ورود شن و ماسه روی راه آهن جلوگیری می نمایند، حالا شکاف های عمیقی مشاهده می شود که عرض بعضی از آنها به بیش از 20 متر می رسد و حتی آبرسانی به جنگل های تاغ را نیز با مشکل روبرو نموده است.

موضوع در وزارت راه در حال پیگیری است

عابدین هادی نژاد مدیرکل راه آهن استان تهران نیز این موضوع را تایید نموده و گفته است: از راه آهن سراسری تهران - مشهد روزانه 180 رام قطار شامل قطار تهران - مشهد، تهران- شمال و قطار حومه ای تهران- ورامین- گرمسار از دشت ورامین و منطقه ابردژ که بیشترین میزان فرونشست دشت را دارد عبور می نماید و مسئولان راه آهن را بیش از پیش به این موضوع حساس نموده است.

وی با بیان اینکه موضوع فرونشست اکنون در وزارت راه و شهرسازی در حال آنالیز است و مطالعات جامعی در مورد پیشروی آن در محل عبور ریل انجام شده است به ایرنا گفته است: وضعیت فرونشست زمین در حاشیه راه آهن به صورت روزانه پایش می شود و در طرحی جامع قرار است تا حاشیه ریل در محدوده منطقه ابردژ ایمن سازی شود تا کمترین دغدغه مردم و مسافران عبوری از این جهت نیز رفع شود.

وضعیت فرونشست زمین در حاشیه راه آهن به صورت روزانه پایش می شود و در طرحی جامع قرار است تا حاشیه ریل در محدوده منطقه ابردژ ایمن سازی شود تا کمترین دغدغه مردم و مسافران عبوری از این جهت نیز رفع شود

فرونشست در حال نزدیکی به مناطق مسکونی پیشوا

امامعلی یگان زاده رئیس اداره حفاظت محیط زیست شهرستان پیشوا نیز به ایرنا گفته است: فرونشست زمین در پیشوا در حال نزدیک شدن به مناطق مسکونی شهری و نیز خطوط راه آهن و سه خط بزرگ فشارقوی برق است. ویلاسازی، تغییر کاربری، ساخت وسازهای غیرمجاز و بویژه حفر چاه های غیرمجاز و پایین رفتن سفره آب های زیرزمینی از جمله عوامل موثر بر فرونشست زمین در این منطقه است.

مشکل فرونشست زمین به ستاد بحران کشور اطلاع رسانی شد

حسین عباسی فرماندار شهرستان پیشوا نیز در این زمینه با بیان اینکه مشکل فرونشست زمین به دلیل بعد کشوری به رئیس ستاد بحران کشور اطلاع داده است می گوید: فرونشست زمین به زیرساخت های شهرستان های ورامین و پیشوا آسیب جدی وارد نموده و نزدیک شدن آن به دکل های برق فشار قوی و راه آهن سراسری، زنگ خطر را به صدا در آورده است.

عکس ها: ایرنا

منبع: چمدان
انتشار: 4 آذر 1398 بروزرسانی: 6 مهر 1399 گردآورنده: georgiaro.ir شناسه مطلب: 762

به "خطر بزرگ در کمین مسافران قطار تهران - مشهد ، فرونشست زمین به نزدیکی خط آهن تهران - مشهد رسید ، تصاویر آن را ببینید" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "خطر بزرگ در کمین مسافران قطار تهران - مشهد ، فرونشست زمین به نزدیکی خط آهن تهران - مشهد رسید ، تصاویر آن را ببینید"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید