جزیره افسانه ای مون سن میشل؛جاذبه ای در فرانسه که نباید از دست داد، عکس

به گزارش تور گرجستان ارزان، مونت سنت میشل (مون سن میشل) به استثنای بعضی از بناها و جاذبه های دیدنی پاریس، پربازدیدترین جاذبه فرانسه به شمار می آید. این جزیره در دیپارتمنت مانش در ناحیه نرماندی واقع شده است و صومعه گوتیک زیبایی بر فراز این شهر خیره کننده قرون وسطایی به چشم می خورد.

جزیره افسانه ای مون سن میشل؛جاذبه ای در فرانسه که نباید از دست داد، عکس

با ما همراه باشید و با تور فرانسه از کشور عشاق دیدن کنید و در شهرهای پاریس، مارسی بگردیم و برج ایفل ، موزه لوور و دیگر جذابیت های این شهر زیبا را ببینیم

این صومعه بر روی صخره گرانیتی کوچکی در دهانه رودخانه کوئنون و در ناحیه ای به نام خلیج مونت سنت میشل نهاده شده است. مونت سنت میشل یکی از اولین بناهای تاریخی محسوب می شود که در سال 1979 در میراث جهانی یونسکو به ثبت رسید.

جزیره ای جادویی، چشم اندازی بیادماندنی

جزیره مونت سنت میشل یکی از مناظر فراموش نشدنی اروپا است. این جزیره در خلیج مسحورنماینده ای نهاده شده است که دو منطقه نرماندی و برتاین در آن به یکدیگر می پیوندند و چشم هر بیننده ای را از دوردست ها به خود خیره می نماید. این مکان شگفت انگیز مدت ها است که اعجاب و قوه تخیل رهگذران را برمی انگیزد.

داستان تبدیل شدن این جزیره به زیارتگاهی برای زائران مسیحی خالی از لطف نیست. در قرن هشتم میلادی، اوبرت، اسقف شهر آورانچس (Avranches) مدعی شد که میکائیل، فرشته مقرب، او را ترغیب به ساخت کلیسایی بر فراز جزیره نموده است. این کلیسا در سال 708 میلادی ساخته و به سنت میشل، قدیس حامی دریانوردان، اهدا شد.

از سال 966 میلادی به بعد، دوک های نرماندی و به دنبال آن، پادشاهان فرانسوی از توسعه صومعه بندیکتی در جزیره مونت سنت میشل حمایت می کردند. بناهای دیرمانند شگفت انگیز و بخش مرتفع آن به نام ماروِل (Marvel)، در قرون وسطی به آن افزوده شده اند. علی رغم درگیری های سلطنتی زائران بی شماری از این کلیسا بازدید می کردند.

مونت سنت میشل علاوه بر کلیسا، یک شهر قرون وسطایی کامل را در خود جای داده است. این شهر یکی از معدود مکان های فرانسه به شمار می رود که دیوارها و استحکامات دفاعی قرون وسطایی خود را حفظ نموده است و علی رغم کوچکی، شهردار و ساکنین اندکی دارد.

همچنین ساختمان های زیبایی در امتداد خیابان شیب دار روستایی آن به چشم می خورند که در حال حاضر به موزه، هتل، رستوران و بوتیک برای گردشگران تبدیل شده اند.

مونت سنت میشل در طول قرون وسطی، مکانی مهم در نواحی شمال غربی اروپا بود. صومعه آن، قبل از اینکه به مکانی نمادین در نبردهای اروپای غربی تبدیل شود، یکی از بهترین مراکز فراگیری علوم، جذب متفکران و تذهیب کاران کتاب های خطی در اروپای قرن دوازدهم محسوب می شد.

این جزیره به عنوان بخشی از سرزمین نرماندی به جانشینان ویلیام فاتح تعلق داشت. ویلیام فاتح، دوک نرماندی، انگلیس را در سال 1066 فتح کرد و بارگاه خود را به این جزیره آورد؛ درنتیجه نرماندی و مونت سنت میشل (مثل جزایر کانال مانش در این نزدیکی که تا امروز هنوز در دست انگلیسی ها است) به انگلیس تعلق گرفت.

بعدها، در سال 1204، فرانسوی ها شهر را تصرف کردند و آتش زدند که در نهایت منجر به بازسازی آن شد. بعدها انگلیسی ها طی جنگ هایی معروف به نبرد صدساله، شهر را به محاصره خود در آوردند اما پیروز به بازپس گیری مونت سنت میشل نشدند.

صومعه ای که بیشتر بازدیدنمایندگان برای دیدن آن از تپه بالا می فرایند، نمونه بی همتایی از معماری قرون وسطی است. بااین وجود، ساخت بعضی از بخش های آن به دوره های مختلفی باز می شود که در کلیساها و صومعه های قدیمی بسیار متداول است، به خصوص بناهایی که در اثر جنگ یا بلایای طبیعی ویران می شدند.

قدمت صندلی گوتیک گروه کر کلیسا به دورانی بعد از خروج انگلیسی ها باز می شود اما مثل بیشتر بخش های بنا و به دنبال بازدید ویوله لو دوک، معمار عظیم سبک گوتیک فرانسه، تحت بازسازی گسترده نهاده شد. همچنین مناره زیبای آن، کاری از ادوارد کورویر (Edouard Corroyer)، معمار فرانسوی، است که در سال 1896 بر فراز صومعه ساخته شد.

حفظ ماهیت دریایی مونت سنت میشل

در سال 1880، برای رفاه حال گردشگران راه میان گذری بر روی آب ساخته شد اما ساخت راه میان گذر و فعالیت های انسانی مثل کشاورزی و همچنین افزایش شمار گردشگران به میزان قابل توجهی جزیره را در معرض خطر رسوب گذاری قرار داد.

رسوب گذاری تا آنجا پیش رفت که اگر اقدام جدی صورت نمی گرفت، جزیره به جای آب، در محاصره زمین های خشک قرار می گرفت. اخیراً عملیات مهمی برای حفظ ماهیت دریایی مونت سنت میشل انجام گرفته است برای مثال آب رودخانه کوئنون را با شدت بیشتری جاری ساختند تا رسوب را شسته و به دریا ببرد.

جزر و مد

خلیج مونت سنت میشل، با جزر و مدی به ارتفاع 15 متر، یکی از شیب دارترین نقاط جزر و مدی اروپا است. مرتفع ترین مدها در طول روز یا به دنبال ظهور ماه نو، ماه کامل و به خصوص در اعتدال بهاری و پاییزی روی می دهد. آب در این زمان، تمام جزیره (به جز راه میان گذر) را در بر می گیرد.

چطور به مونت سنت میشل برویم؟

در سال های اخیر، پارکینگ بازدیدنمایندگان به منطقه ای دورتر از خط ساحلی جابه جا شده است تا محیط تماشایی اطراف جزیره را حفظ کند. پارکینگ جدید تقریباً 2400 متر دورتر از جزیره نهاده شده است.

بعدازاینکه خودروی خود را پارک کردید به پلاز د ناوِت (Place des Navettes) بروید. در اینجا، اتوبوس های شاتل بسیار مدرنی به نام پاسور (Passeur) شما را به جزیره می برند. این پاسورها هرروز از ساعت 7.30 صبح تا نیمه شب، در فواصل زمانی مشخصی حرکت می نمایند.

اتوبوس های شاتل 800 متر از پارکینگ فاصله دارند و در 450 متری جزیره توقف می نمایند. همچنین می توانید درشکه و اسب کرایه کنید یا تمام جهت از پارکینگ تا جزیره را پیاده بروید و با نزدیک شدن به شکوه بی حدوحصر جزیره، غرق در حیرت و تماشا شوید.

منبع: گردشبان
انتشار: 7 شهریور 1399 بروزرسانی: 6 مهر 1399 گردآورنده: georgiaro.ir شناسه مطلب: 1391

به "جزیره افسانه ای مون سن میشل؛جاذبه ای در فرانسه که نباید از دست داد، عکس" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "جزیره افسانه ای مون سن میشل؛جاذبه ای در فرانسه که نباید از دست داد، عکس"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید