جزئیات جدید درباره انفجار بندر بیروت از زبان نخست وزیر موقت لبنان

به گزارش تور گرجستان ارزان، حسان دیاب، نخست وزیر موقت لبنان امروز، سه شنبه این سوال را مطرح نمود آیا کسی از لبنانی ها قبل از چهارم اوت می دانست نیترات آمونیوم چیست؟

جزئیات جدید درباره انفجار بندر بیروت از زبان نخست وزیر موقت لبنان

به گزارش خبرنگاران، به نقل از سایت النشره، حسان دیاب، نخست وزیر لبنان شرح داد: علت عدم بازدیدم از بندر وجود سه اطلاعات مختلف طی دو ساعت در سوم ژوئن بود. اولین گزارش که از نیروهای امنیتی به دستم رسید حکایت از وجود 2000 کیلوگرم تی ان تی در بندر بود فورا درخواست ترتیب مقدمات انجام بازدید از بندر دادم اما در جریان ترتیبات امنیتی اطلاعات دیگری به دستم رسید اولا این که اطلاعات مربوط به وزن محموله یعنی 2500 تن بود نه 2000 کیلو دوم این که تی ان تی نبود بلکه نیترات بود و اطلاعی از آن نداشتیم. زمانی که در اینترنت تحقیق کردیم تعیین شد کود شیمیایی است و اطلاعات سوم این بود این مواد از هفت سال پیش در بندر بود و مساله ای جدید نبود. به بخش های مربوطه اطلاع دادم که پفراینده در دست آنالیز باشد زیرا سه اطلاعات مختلف درباره آن وجود داشت و به محض تکمیل پفراینده به بازدید از بندر خواهم رفت. گزارش 22 ژوئیه به دستم رسید.

مقامات لبنان در زمان انفجار گفته بودند، آتش سوزی اتفاق افتاده در محموله ذخیره شده طبق گفته دیاب در آن موقع، 2700 تن نیترات آمونیوم بوده که از شش سال پیش بدون هیچ تدابیر محافظتی در بندر ذخیره شده بود.

دیاب در گفت وگو با خبرنگاران گفت: گزارش اف بی آی فاش نموده که مقدار محموله منفجر شده تنها 500 تن بوده و خب 2200 تن باقی باقی مانده به کجا رفته است؟ چه کسی اجازه آن را داده است؟ چه کسی این همه مدت سکوت نموده است؟ آیا سیستم های امنیتی از آن آگاه نبودند؟ ما 20 جلسه شورای عالی دفاع سال جاری برگزار کردیم هیچ یکی از مقامات امنیتی چیزی از آن نگفتند. از سال 2014 تا الان هیچ کس از اعضای شورای عالی دفاع وجود این مواد را به رئیس جمهوری به عنوان رئیس شورا اطلاع نداده بود. همچنین هیچ کس به ما نگفته بود که 2700 تن نیترات در بندر وجود دارد و خطرناک است.

نخست وزیر موقت لبنان اشاره نمود: اگر قاضی صوان، بازپرس وزارت دادگستری در پفراینده بیروت چیزی علیه من دارد باید به شورای پارلمانی بفرستد و امور روال خود را طی می نمایند و من به قانون اساسی پایبندم.

او اضافه نمود: من اولین کسی هستم که باب را برای قاضی صوان باز کردم و با فساد می جنگم آیا من به بندر نرفتم یعنی فاسدم. من در موضوعات ادعاهای صوان به قانون اساسی پایبندم و ماده 70 این مساله را روشن می نماید من نخست وزیر هستم و به نظر می رسد آخرین نخست وزیری باشم که درم را به روی صوان باز می کنم.

تیم اف بی آی که در تحقیقات اولیه مشارکت داشت نسخه ای از گزارش خود را به طرف لبنانی داد. در این تحقیقات بازپرسان فرانسوی نیز در فرایند جمع آوری مدارک و ادله مشارکت داشتند.

منبع: خبرگزاری ایسنا
انتشار: 16 بهمن 1399 بروزرسانی: 16 بهمن 1399 گردآورنده: georgiaro.ir شناسه مطلب: 1716

به "جزئیات جدید درباره انفجار بندر بیروت از زبان نخست وزیر موقت لبنان" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "جزئیات جدید درباره انفجار بندر بیروت از زبان نخست وزیر موقت لبنان"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید