تفکر کارشناسی باید در دستگاه های اجرایی استان همدان احیا گردد

به گزارش تور گرجستان ارزان، به گزارش خبرنگاران، شهرام طهماسبی بعدازظهر چهارشنبه در مصاحبه مطبوعاتی با خبرنگاران بابیان اینکه در مقطعی از زمان تفکر کارشناسانه نادیده گرفته یا کنار گذاشته شد و متأسفانه هیچ خروجی از این نوع تفکرات را شاهد نبودیم، گفت:اگر حرفی کارشناسی بوده و پشتوانه منطقی و قابل قبولی داشته باشد در مراجع تصمیم ساز مورداستفاده قرار می گیرد.

تفکر کارشناسی باید در دستگاه های اجرایی استان همدان احیا گردد

وی بابیان اینکه باید سیستم کارشناسی دستگاه های اجرایی استان همدان را بازسازی کرد، گفت: مدیران باید با همگرایی و وفاق از تفکرات سازنده برای خروج از بحران استفاده نمایند.

طهماسبی با تأکید بر اینکه سازمان مدیریت و برنامه ریزی برای احیا تفکر کارشناسی ایجادشده است، گفت: درگذشته در نظام برنامه ریزی دستورات از بالا به پایین به تمامی دستگاه های اجرایی منتقل می شده که در نوع خود بدترین شکل سیستم برنامه ریزی است.

وی بابیان اینکه باید فضایی در ادارات برای حضور کارشناسانی متفکر در انجام امور کارشناسی فراهم گردد، اضافه کرد: باید از کارشناسانی که دارای مبانی نظری، فکری، شاخه های علم و دانش فنی هستند، بهره مند شد تا مسائل و مسائل را تجزیه وتحلیل نموده و با راهکارهای مناسب به سطوح بالاتر گزارش نمایند.

چرخ دندانه های گردش تفکر کارشناسی زنگار بسته است

رئیس سازمان مدیریت و برنامه ریزی استان همدان با اشاره به اینکه برای رفع مسائل و رفع کردن موانع پیشروی توسعه باید در تمامی دستگاه های اجرایی برنامه ریزی، هدف گذاری و اولویت بندی انجام و سپس برنامه اجرایی آن تنظیم می گردد، یادآور شد: برای احیا و گسترش تفکر کارشناسانه با دستگاه ها وارد مذاکره شده ایم چراکه چرخ دندانه های گردش تفکر کارشناسی آن قدر زنگار بسته که احتیاجمند زمان برای خروج از این مشکل است.

وی با تأکید بر اینکه احتیاجهای بشری ایستا نبوده و متناسب با تغییر فنّاوری و شرایط تغییر می نماید، عنوان نمود: باید تأمین رفاه مردم اولویت دیدگاه ها قرار گیرد و متناسب با شرایط و مقدورات مسائل را رفع کنیم.

طهماسبی برنامه ریزی را بسته ای شامل فکر، اراده، برنامه، احتیاج، اولویت بندی و عزمی استوار برای اجرای آن دانست و گفت: محور توسعه استان باید برنامه باشد به طوری که برنامه های مختلف توسعه با توجه به امکانات، منابع و استعداد و بهره گیری از نیروی انسانی موجود در دستگاه ها، دانشگاه ها و سازمان های مردم نهاد تدوین، طراحی و بررسی گردد.

20 سال زمان برای بهره برداری کامل پروژه های نیمه تمام ضروری است

وی در ادامه در پاسخ به سؤال خبرنگاران در مورد شرایط پروژه های نیمه تمام استان همدان بابیان اینکه با احتساب اعتبارات عمرانی تخصیص یافته برای سال 94، بیش از 20 سال زمان برای بهره برداری کامل پروژه های نیمه تمام ضروری است، گفت: گاهی تصمیم درستی برای اجرای پروژه ها صورت نگرفته و پروژه هایی که اولویت نبوده اند به اجرا درآمده و بسیاری از پروژه ها اجرایی و نیمه کاره رهاشده اند.

رئیس سازمان مدیریت و برنامه ریزی استان همدان توزیع اعتبارات را نخستین کار سازمان مدیریت و برنامه ریزی استان دانست و اضافه کرد: موافقت نامه 100 درصد پروژه های عمرانی دستگاه های اجرایی مبادله و مشخص تکلیف شده و پس از حضور در تمامی ادارات می توانیم تعداد پروژه های نیمه تمام و میزان اعتبار مورداحتیاج برای اتمام پروژه ها را به علت سیال بودن، تخمین زده و بسنجیم.

طهماسبی بابیان اینکه اعتبارات عمرانی از محل ردیف ها و استانی برای اجرای پروژه ها در سال 94 کمتر از 250 میلیارد تومان بوده است، عنوان نمود: درآمدهای استان همدان از ابتدای سال تا به امروز نیز 250 میلیارد تومان بوده است.

همدان استانی صنعتی نبوده و تصور کشاورزی بودن آن نیز اشتباه است

وی در ادامه با اشاره به اینکه همدان استانی صنعتی نبوده و تصور کشاورزی بودن آن نیز به علت کم آبی نباید وجود داشته باشد، عنوان نمود: باید برای کاهش هزینه های سنگین اجتماعی که بر دوش مردم گذاشته می گردد تا حدود زیادی فاصله گرفته و مزیت های نسبی استان شناسایی را نموده و با انجام کار کارشناسی مالی بودن آن ها را بسنجیم.

وی بابیان اینکه حوزه های خدمات برتر، دانشگاه ها و مراکز آموزش عالی، گردشگری و سیاحتی بالاترین سطح درآمدزایی را ازلحاظ حجم دربرگیرندگی تعداد شاغلان دارند و باید بر این اساس و اصول برنامه تنظیم گردد و به دنبال گزینه های جایگزین برای صنعتی کردن و کشاورزی باشیم، گفت: نمی توان صنعت یا کشاورزی را حذف و تعطیل کرد بلکه باید باکم کردن سطح زیر کشت بیشترین درآمد را به دست آورد.

طهماسبی اعتبارات عمرانی میراث فرهنگی استان همدان را یک میلیارد تومان دانست و گفت: باید شناسایی مقاصد گردشگری استان همدان در برنامه باشد تا بتوان زیرساخت های لازم را برای آن به وجود آورد هرچند متأسفانه در سال های گذشته اقداماتی مؤثری در این زمینه انجام نشده است.

رئیس سازمان مدیریت و برنامه ریزی استان همدان با اشاره به مسائل و موانع موجود بر سر راه اجرای پروژه خط انتقال آب از سد تالوار به همدان و ابراز امیدواری برای حل آن ها، گفت: عمده مصارف آب معادل 90 درصد در بخش کشاورزی است که با صرفه جویی می توان آب های زیرزمینی را در سطح زمین نگهداشت و ذخیره کرد.

طرح آمایش سرزمین استان همدان احتیاجمند اصلاح و بازنگری است

وی همچنین به اصلاح و بازنگری طرح آمایش سرزمین استان همدان اشاره نمود و گفت: با این کار می توان مزیت های نسبی و فرصت های توسعه در بخش های مختلف استان را ازلحاظ مالی و جغرافیایی شناسایی کرد.

طهماسبی با اشاره به اینکه آمار گویای بسیاری از مسائل است اما اگر مخدوش باشد و از مجاری صحیح خود نگذرد و با موضع گیری هایی فراوری و بیان گردد، می تواند ما را منحرف کند، عنوان نمود: باید نظام آمار استان مبتنی بر تعاریف استاندارد نظم داشته باشد.

رئیس سازمان مدیریت و برنامه ریزی استان همدان بابیان اینکه به دنبال این هستیم تا پایگاه آماری مناسب و فراگیر و گویا مبتنی بر حقایق در استان داشته باشیم، تأکید کرد: سیستم آماری استان احتیاجمند بازنگری اساسی و ترمیم است.

منبع: خبرگزاری مهر
انتشار: 27 فروردین 1399 بروزرسانی: 6 مهر 1399 گردآورنده: georgiaro.ir شناسه مطلب: 1143

به "تفکر کارشناسی باید در دستگاه های اجرایی استان همدان احیا گردد" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "تفکر کارشناسی باید در دستگاه های اجرایی استان همدان احیا گردد"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید