دولت برای جبران خسارتهای سیل به بناهای تاریخی اهتمام جدی دارد

به گزارش تور گرجستان ارزان، ایرنا/ براساس آخرین اخبار بدست آمده، دولت برای جبران خسارتهای سیل به بناهای تاریخی اهتمام جدی دارد.

دولت برای جبران خسارتهای سیل به بناهای تاریخی اهتمام جدی دارد

سید صولت مرتضوی، معاون اجرایی رئیس جمهور درباره اقدامات دولت برای جبران خسارت به میراث فرهنگی ناشی از سیلاب گفت: برای اقدامات اولیه در هر استان متعاقب سیل منابعی پیش بینی شده و به استان ها ابلاغ شده است، اما طرح های جبران خسارت های موارد دیگر از جمله میراث فرهنگی و بناهای تاریخی در دستور کار دولت است که در یک بازه زمانی فوری مناسب تامین اعتبار می گردد تا وزارت میراث فرهنگی نسب به بازسازی و بازسازی بناهای تاریخی آسیب دیده بتواند به صورت مناسب اقدامات لازم را انجام دهد.

معاون اجرایی رئیس جمهور گفت: دولت اهتمام جدی و لازم برای جبران خسارت هایی که سیل به بناها و آثار تاریخی کشور وارد نموده دارد، زیرا این آثار و بناهای تاریخی، میراث ملی ما هستند و متعلق به همه ایران است و بخش بزرگی از آنها ارزش و اعتبار جهانی دارند.

وی تاکید نمود: در بلایای طبیعی و حوادث غیرمترقبه مانند سیلاب و زلزله اولویت و رسالت تقدم و تاخر دارد؛ اولین رسالت ما امداد و نجات است. خوشبختانه پیش اطلاع رسانی قبل از حادثه نوعی امداد بود که رسانه ها و رسانه ملی به خوبی در این زمینه کار کردند.

در بلایای طبیعی اولویت اول حفظ جان شهروندان است

مرتضوی اظهار داشت: در این حوادث اولویت اول حفظ جان شهروندان و جبران خسارت جانی و جراحات مردم است. در مقابل روان آب و سیلابی که در اوایل مرداد ماه در چندین استان در پهنه کشور صورت گرفت، با اقداماتی که اجرا شده از افزایش تلفات جانی به خوبی پیشگیری شد، اگرچه کاهش داشت اما حتی یک نفر هم جان خود را از دست بدهد مایه تاسف و تاثر همه ماست.

معاون اجرایی رئیس جمهور اسکان آسیب دیدگان بلایای طبیعی اولویت دوم دانست و اضافه نمود: در شرایط سیلاب اخیر اسکان موقت اجرا شده است، بعد از این باید ارزیابی های دیگری صورت بگیرد، مثلا آسیب هایی که سیل به میراث فرهنگی بناهای تاریخی مراکز فرهنگی آموزشی وارد شده ارزیابی گردد.

وی تاکید نمود: بعلاوه باید خسارت های وارد شده به مسکن مردم، زمین های کشاورزی، محصولات کشاورزی، دام و طیور باید برآورد گردد که هر کدام فرآیندی و مسئولانی و دستگاه های مامور دارد، این برآوردها از مرکز استان به وسیله کارشناسان تا ستاد وزارتخانه به سازمان مدیریت بحران وزارت کشور ارسال تا با سازمان برنامه و بودجه تنظیم و تلفیق گردد و در نهایت در صحن دولت مطرح می گردد.

از جهانگردی به عنوان مزیت های نسبی کشور غفلت شده است

مرتضوی درباره رویکرد دولت به صنعت جهانگردی گفت: متاسفانه ما در چند دهه گذشته از یکی از مزیت های نسبی کشور غفلت شده است، مزیت جهانگردی در ایران چه برای توسعه جهانگردی داخلی و چه بستر لازم برای جذب جهانگردان خارجی به شدت فراهم است.

معاون اجرایی رئیس جمهور به جاذبه های طبیعی ایران و لزوم توسعه طبیعت گردی و بومگردی اشاره نمود و گفت: آنهایی که ایران را دیده اند و به نقاط مختلف کشور سفر نموده اند می دانند که سرزمین ما از چه تنوع گسترده اقلیمی برخوردار است؛ طبیعت و اقلیم ایران منحصر بفرد و ممتاز است، اما از این ظرفیت و جاذبه به صورت مفید استفاده نشده است.

ظرفیت جذب چند 10 میلیون زائر و جهانگرد مذهبی در ایران

مرتضوی اظهار داشت: وجود ظرفیت و امکانات ارائه خدمات سلامت و جهانگردی سلامت، مطلوب و مقرون به صرفه بودن درمان در ایران برای جهانگردان و متقاضیان دریافت خدمات درمانی، مزیت و جذابیت دیگر کشور ما است که باید روی آن سرمایه گذاری و بازاریابی کرد. از طرف دیگر سایر جاذبه های جهانگردی هم وجود دارد، جاذبه های جهانگردی مذهبی می تواند سالانه چند 10 میلیون جهانگرد و زائر به کشور جذب کند.

منبع: همگردی
انتشار: 23 مرداد 1401 بروزرسانی: 23 مرداد 1401 گردآورنده: georgiaro.ir شناسه مطلب: 2415

به "دولت برای جبران خسارتهای سیل به بناهای تاریخی اهتمام جدی دارد" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "دولت برای جبران خسارتهای سیل به بناهای تاریخی اهتمام جدی دارد"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید