تفاوت ایران با کشورهای دیگر در حوزه صنایع دستی

به گزارش تور گرجستان ارزان، مدیر اجرایی مسابقه طراحی و خلاقیت در صنایع دستی معاصر ایران گفت: خوشبختانه صنایع دستی ایران جزو صنایع دستی مطرح دنیاست؛ اما آن چیزی که موجب شده رشد ما نسبت به کشورهایی مانند چین و هند متفاوت باشد، ایده پردازی و خلاقیت است.

تفاوت ایران با کشورهای دیگر در حوزه صنایع دستی

به گزارش خبرنگاران، علی حاجی شیزری - مدیرکل توسعه و ترویج صنایع دستی - درباره مسابقه بزرگ طراحی و خلاقیت در صنایع دستی معاصر ایران اظهار کرد: چون طراحی فرم دچار مشکل مهمی شده و در این زمینه به تکرار رسیده و از اصالت خود فاصله گرفته ایم سعی کردیم این مسابقه را برگزار کنیم، زیرا آنچه که فراوری می کنیم، متناسب با سلیقه بازار نیست و اگر صنایع دستی پویایی اش را از دست بدهد، بخشی از رشته های آن به فراموشی سپرده می گردد.

مهران هوشیار - مدیر اجرایی مسابقه طراحی و خلاقیت در صنایع دستی معاصر ایران - در نشستی که 25 آبان ماه برگزار گردید، گفت: دغدغه شکل گیری این طرح، آن است که تناسبی بین مفاهیم تئوری و نظری با اتفاقات رویکردی ایجاد کنیم. متأسفانه امروزه صنایع دستی با وجود سابقه تاریخی اش نتوانسته در عرصه عملیاتی نمود پیدا کند.

مدیر گروه صنایع دستی دانشگاه سوره اعلام کرد: یکی از دغدغه های ما رسیدن به تناسب عمل و نظر در حوزه صنایع دستی بوده که این موضوع در محیط های آکادمیک در حال اتفاق است. فکر می کنم رویکردی در عرصه جهانی اتفاق می افتد که ما باید خودمان را با آن مطابق کنیم. صنایع دستی امروز با آنچه در متون قدیمی می خواندیم متفاوت شده است.

هوشیار ادامه داد: هدف اصلی این برنامه، مفاهیم و کلیدواژه های صنایع دستی خلاق، اقتصادمحور و کاربردی است. وجود هنرمندان پیروز یکی دیگر از مفاهیمی است که در صنایع دستی به لحاظ سابقه تاریخی آن در فرهنگ مان داریم.

او اعلام کرد: به عنوان کسی که سال ها رشته صنایع دستی را در دانشگاه ها آموزش داده، بی توجهی به سرفصل های آموزشی ما در دانشگاه ها بوده است و با این که بارها این سرفصل ها تغییر پیدا نموده، اما همچنان حدود چهار واحد طراحی برای رشته صنایع دستی داریم. متأسفانه دانشجویان ما فرق بین ایده پردازی و دیزاین را نمی دانند. خوشحال می شویم از هنرمندان در این زمینه یاری بگیریم تا به رشد صنایع دستی خلاق یاری گردد.

مدیر اجرایی این طرح با بیان این که سه محور اصلی برای مسابقه بزرگ طراحی و خلاقیت در صنایع دستی معاصر ایران در نظر گرفته شده است، گفت: هدف ما محورهای موضوعی و مفهومی است، به همین دلیل اشیا و ظروف کاربردی، پوشاک، متعلقات و تزیینات وابسته و عناصر غیرثابت معماری داخلی را جزو محورهای اصلی قرار داده ایم. آثار ارسال شده در دو مرحله ارزیابی هنری می شوند و به لحاظ کیفی برای ورود به نمایشگاه انتخاب می شوند؛ در مرحله اول از روی تصاویر، طرح ها و ایده های اولیه ارزیابی می گردد و در مرحله دوم آثار انتخاب می گردد.

هوشیار ادامه داد: هر هنرمند یا گروه هنری مجاز به ارسال پنج اثر است و تمام آثار ارسالی باید دارای تعاریف محتوایی و متعارف با صنایع دستی و شناسنامه سازنده آن باشد. شکل ظاهری، ابعاد اولیه و استفاده از مواد طبیعی، همچنین حفظ و ارتقای اصول تکنیکی و توجه به معیارهای متعارف زیبایی از جمله مواردی هستند که شرکت نمایندگان باید رعایت نمایند.

او با اشاره به بخش ویژه این مسابقه، اعلام کرد: اصفهان شهر خلاق صنایع دستی را به عنوان بخش ویژه در نظر گرفتیم. در این بخش از پنج اثر هنری که ضمن رعایت محورهای موضوعی فراخوان با توجه به هویت فرهنگی و اصالت های هنری کلان شهر اصفهان طراحی، خلق و ارائه شده باشند، با نظر هیأت داوری به طور ویژه تقدیر خواهد شد.

مدیر اجرایی این طرح همچنین درباره مهلت ارسال آثار، گفت: علاقه مندان می توانند آثار خود را تا 15 آذرماه به وسیله آدرس الکترونیکی [email protected] ارسال نمایند. طرح های منتخب 20 آذرماه اعلام می شوند. آخرین مهلت دریافت اصل آثار تا 17 فروردین ماه است و نمایشگاه این آثار از 24 فروردین ماه تا سوم اردیبهشت برگزار می گردد.

هوشیار با انتقاد از سازمان ها و ارگان های مختلف، اظهار کرد: روزی که این طرح را برنامه ریزی کردیم استنباط ما این بود که بسیاری دغدغه حوزه صنایع دستی را دارند. بنابراین به این موضوع توجه می نمایند. زمانی که من به عنوان مجری این طرح با ارگان های بسیاری صحبت کردم، متأسفانه بسیاری از آن ها به بهانه های مختلف پا پس کشیدند؛ اما سازمان میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری به این دغدغه توجه کرد و به طرح ما پاسخ مثبت داد. ما دوست داریم هنرمندان حوزه تجسمی نیز مخاطبان این مسابقه باشند، زیرا صنایع دستی یک حوزه میان رشته ای است.

مدیر اجرایی این طرح همچنین گفت: یکی دیگر از برنامه های ما که دوست داریم محقق گردد، این است که صنایع دستی یک کارگروهی است و شاید یک هنرمند نتواند هم ایده پردازی، اجرا و فراوری داشته باشد. پس امیدواریم گروه ها، آثار خود را به ما ارائه نمایند. یکی از محورهایی که در ارزیابی مورد آنالیز قرار می گیرد، ماحصل کار گروهی است.

مرضیه ترکمانیان - معاون حوزه توسعه و ترویج معاونت صنایع دستی - نیز اعلام کرد: طراحی یکی از دغدغه های هنرهای سنتی و صنایع دستی است که هنرمندان و از جمله جامعه دانشگاهی آن را مطرح می نمایند. این انگیزه ما را بر آن داشت تا به این موضوع بپردازیم. روزگاری صنایع دستی جزو لاینفک زندگی ما بود و از این هنر در فضای معماری استفاده بسیاری می شد؛ اما با وقوع انقلاب صنعتی و دستاوردهای آن رفته رفته صنایع دستی نقش مهم و اساسی خود را که پیوند با سبک زندگی و آداب و سنن ما بوده، از دست داده است.

او اضافه کرد: به دلیل تعلق خاطر ایرانیان، صنایع دستی نمی تواند از علایق ما حذف گردد؛ اما برای این که بتوان همچنان نقش اساسی آن را حفظ کرد، باید مطابق با علایق جامعه امروزی باشد. به همین دلیل صنایع دستی احتیاج به بازنگری مجدد دارد. با توجه به عصر اطلاعات نمی توانیم دلخوش صنایع دستی با عقبه هفت هزار ساله باشیم. ما جامعه جوانان را که اغلب خوش فکر هستند داریم پس باید زمینه ای فراهم کنیم که فعالیت های آن ها عرصه بروز و ظهور پیدا کند. به همین دلیل در بخش ترویج بخشی را به نام طراحی برنامه ریزی کردیم.

ترکمانیان اعلام کرد: همان طور که معاون صنایع دستی و هنرهای سنتی یکی از آرزوهایش تحول در طراحی صنایع دستی است، این موضوع به صورت مدون در دستور اداره کل قرار گرفته است. با مشارکت بخش خصوصی و از جمله کسانی که دغدغه صنایع دستی را دارند، فعالیت مشترک اجرا شده، بنابراین سعی می کنیم بحث صنایع دستی را مطابق با سلایق روز و فراتر از مرزهای داخلی انجام دهیم.

او با بیان این که ما در این حوزه هنرمندان برجسته ای داریم که در عرصه داخلی و بین الملل شناخته شده اند، گفت: ما هنرمندان کمی نداریم که کاندیدای جایزه های بین المللی می شوند. به همین دلیل، جلساتی را با آن ها برگزار کردیم و سعی می کنیم به صورت فراگیر به این مقوله نگاه کنیم.

منبع: خبرگزاری ایسنا
انتشار: 19 فروردین 1399 بروزرسانی: 6 مهر 1399 گردآورنده: georgiaro.ir شناسه مطلب: 1112

به "تفاوت ایران با کشورهای دیگر در حوزه صنایع دستی" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "تفاوت ایران با کشورهای دیگر در حوزه صنایع دستی"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید