تصویرگری پلی میان فرهنگ ایران و چین

به گزارش تور گرجستان ارزان، به گزارش خبرنگاران، جلسه تبادل کتاب های تصویری کودک کشورهای ایران و چین عصر امروز 5 اردیبهشت ماه با حضور نمایندگان فرهنگی دو کشور در سالن یادمان علامه دهخدای سی و دومین دره نمایشگاه بین المللی کتاب تهران برگزار گردید.

تصویرگری پلی میان فرهنگ ایران و چین

با تور چین سفری خاطره انگیز را تجربه کنید.

در ابتدای این جلسه مدیر صادرات و واردات کتاب چین در سخنانی به اهمیت تبادل فرهنگ میان ایران و چین پرداخت و گفت: با توجه به اینکه تبادلاتی در زمینه تصویرگری با کشورهای دیگر داشته ایم، این امر برای ما از نظر مالی بسیار مهم است و امیدواریم با همکاری های هم بتوانیم نقاشی های زیبای ایرانی و چینی را برای بچه ها دو کشور ترسیم کنیم.

سپس معاون مدیر کل شرکت های تصویری چین گفت: ما در این سفر همکاری های خوبی را با دانشگاه تهران داشته ایم. کتاب تصویری در واقع نشانه زیبایی و عشق است و منا می خواهیم جهان ایران را به چینی ها نشان دهیم. به همین دلیل سال گذشته ایران مهمان ویژه چین بود. ما چند کتاب تصویری چینی ترجمه و در ایران منتشر کردیم که این آثار مورد استقبال نهاده شد.

وی اضافه نمود: فرهنگ، روح یک کشور است و باید این روح را به زیباترین شکل برای بچه ها و نوجوانان دو کشور به تصویر بکشیم.

در ادامه یوداوو تصویرگر معروف چینی گفت: فرهنگ سنتی چین ریشه در این سرزمین سه هزار ساله دارد و هنر نقاشی چین شکوه ابدی تمدن شرقی است و هرگز برجستگی آن پاک نمی گردد. آثار هنری چین یاری بسیاری به تمدن بشری کرد و خلق و خوی چینی ها را به خوبی به نمایش گذاشت. کتاب عکس یک رود بزرگ که سال گذشته منتشر شد نشان دهنده فرهنگ شکل گرفته حول این رود بزرگ چین است. این کتاب به رودخانه زرد می پردازد که رودخانه مادر مردم چین است.

وی اضافه نمود: من در این کتاب یک رودخانه بزرگ را از ترکیب نقاط و سر و با ترکیب تکنیک های مدرن و سنتی ترسیم نموده ام که مخاطب می تواند به خوبی روح فرهنگ شکل گرفته حول این رودخانه را درک کند.

واگ ون چون دیگر تصویرگر چینی نیز در این برنامه به تمدن چند هزار ساله چین اشاره نمود و گفت: این تمدن تاریخ شگفتی را رقم زده است. در گذشته فرمانده ای به نام تای تون وجود داشت که ما هنوز عقاید او را در استعداد یابی می ستاییم. در کتاب سی جین من روح بزرگ او را نشان داده ام. این کتاب داستان کلاسیک را با نقاشی های کلاسیک به نمایش می گذارد.

به گفته وی میراث قدیمی چینی در این نقاشی مستتر است و فلسفه، رمان، هنر، خطاطی و دیگر مسائلی از این دست به خوبی به وسیله تصویرگری قابلیت بیان پیدا می نماید.

وی از تکنیک کمیک استریپ به عنوان نقاشی خاص چینی ها یاد کرد و گفت: این تکنیک، فرم های متنوعی دارد که با آثار کاریکاتوری کشورهای دیگر قابل مقایسه نیست.

سیونگ لیانگ تصویرگر معروف چینی نیز در این برنامه گفت: بچه ها با خواندن کتاب مصور کنجکاوی بیشتری را در خود احساس می نمایند و با نگاه به هر تصویر یک داستان تازه برای خود خلق می نمایند. من هم در تصویرگری مانند بچه ها عمل کردم و هر آنچه را که درداستان ها بیان می گردد، دریافت کردم و در قالب تصویر بیان کردم.

ساوشوآن یکی از نویسندگان گروه کودک و نوجوان چینی نیز در این برنامه گفت: 50 کتاب مصور نوشته ام که به بیشتر زبان های زنده جهان ترجمه شده اند. معتقدم که دو نوع کتاب کودک وجود دارد. کتاب های بنیادین که روح کودک را پرورش می دهند و کتاب هایی که پس از پی ریزی روح کودک، خوانده می شوند تا به فرم دهی روح کودک، یاری نمایند. کتاب مصور برای بچه ها مانند فلسفه است. مسائل عمیق فلسفی که توسط فیلسوفان بزرگی چون سارتر و هایدگر بیان شده اند، در قالب تصویرگری به خوبی برای بچه ها گویا می گردد. داستان کتاب پر به این موضوع فلسفی می پردازد که از کجا آمده ام و به کجا می روم.

بای ئینگ نویسنده دیگری بود که در حوزه بچه ها فعالیت می کرد. وی متن و عکس را دو عنصر جدایی ناپذیر از کتاب های مصور دانست و گفت: یکی از مأموریت های تصویرگران این است که هوش و خرد بچه ها را تقویت کند. تمدن ایران و چین پر از قصه است و همکاری ناشران و نویسندگان و تصویرگران می تواند به زیبایی فصل تازه ای از تمدن دو کشور را رقم بزند.

در ادامه ژوانگ جیان یو تصویرگر معروف چینی در سخنانی کتاب مصور را زبان بدون مرز دانست و گفت: تصویرگری هرچند می تواند به سبک های مختلفی صورت پذیرد اما همه تصویرگران از یک وسیله برای بیان یک حقیقت استفاده می نمایند. نقاشی به متن داستان جان می دهد و یک تصویرگر روش های مختلفی برای طراحی جزئیات به کار می گیرد.

ژانگ مین شاو رئیس برد جهانی کتاب کودک دیگر سخنران این آئین بود. وی در سخنانی به ضرورت داشتن نگاه تازه به موضوع صلح پرداخت و گفت: در تعاملاتمان با ایران باید بتوانیم راه تازه ای را پیدا کنیم تا فرهنگ صلح را برای بچه ها بازنمایی کنیم.

وی با اشاره به جاده ابریشم گفت: لازم است که تصویرگران دو کشور نیز با فراوری آثار مشترک روابط دوستی را گسترش دهند. ما بنیاد مشترک داریم. بنابراین می توانیم کتاب های برجسته ای فراوری کنیم.

سحر ترهنده رئیس انتشارات طوطی دیگر سخنران این برنامه بود. وی سخنان خود را با موضوع نقاشی سنتی ایران و تأثیر آن بر تصویر گری شروع کرد و گفت: هنر کتاب آرایی در ایران هنری کهن است. ما پس از آنکه فراوری کاغذ را از چینی ها آموختیم، کتاب های مذهبی خود را به صورت مصور فراوری کردیم و پیش از آن سه هزار سال سابقه کتاب آرایی بر لوح های سنگی و پوست داشتیم. پس از اسلام نیز برای این کتاب آسمانی، کتاب آرایی هایی را انجام دادیم.

به گفته ترهنده، حضور ایران در جاده ابریشم و کشور گشایی هایی که انجام داد سبب شد فرهنگ تصویری ایران تغییر کند. همانگونه که ما بر فرهنگ تصویرگری کشورهای دیگر تأثیر گذاشتیم. از سال 1340 به بعد تصویرگری کتاب کودک شکل مدرن به خود گرفت و توسعه بیشتری یافت.

وی در مورد دلیل انتخاب کتاب پر برای ترجمه به زبان فارسی، شرح داد: متن این کتاب متأثر از فرهنگ چینی بود وتصاویر کتاب وامدار هنر مکزیکی است. انتقال فرهنگ چند کشور به وسیله یک کتاب برای ما بسیار جذاب بود.

وی همچنین از ترجمه کتاب چتری با پروانه های سفید به زبان چینی اطلاع داد و گفت: دلیل انتخاب این کتاب نیز این بود که سنت سال نوی ایرانی را به مخاطبان منتقل می نماید.

نوش آفرین انصاری دبیر شورای کتاب کودک نیز در این برنامه به ضرورت همکاری نویسندگان و تصویرگران ایرانی و چینی پرداخت و گفت: توجه به رمان نوجوان و ترجمه آن برای ما بسیار مهم است.

وی اضافه نمود: باید راه هایی بیابیم که به صورت مستقیم تصویرگران و نویسندگان دو کشور با یکدیگر ارتباط بگیرند و زبان واسط ما نباید انگلیسی باشد.

انصاری همچنین به ضرورت تأسیس کرسی بچه ها و نوجوانان در کشورهای ایران و چین برای توسعه ادبیات کودک و نوجوان دو کشور پرداخت و توضیح داد: ما باید برای معرفی فرهنگ از سطح زبان عبور کنیم.

دبیر شورای کتاب کودک به کتاب شب بخیر فرمانده نوشته احمد اکبرپور اشاره و تأکید کرد: این کتاب برای نخستین بار به زبان انگلیسی در کانادا منتشر شد و سپس به زبان چینی ترجمه شد. وقتی از دست اندرکاران فرهنگی چینی سراغ این کتاب را بگیرید می گویند هنوز هم در بازار کتاب چین این کتاب فروخته می گردد. جالب است بدانید این کتاب درباره دفاع مقدس نوشته شده است و موضوعات آن درباره صلح است.

علی بوذری مدیر اجرایی انجمن تصویرگران ایران همچنین در این برنامه گفت: ما امروزه در جهانی تصویر غرق شده ایم و تصویرگری نقش مهمی در زندگی روزمره ما ایفا می نماید. دلیل اهمیت تصویرگری در جهانی امروز این است که بدون هیچ واسطه ای با مخاطبانش ارتباط برقرار می نماید و مخاطب بدون آنکه جزئیاتی از فرهنگ هنرمند بداند با فرهنگ کشور او آشنا می گردد.

وی اضافه نمود: وقتی یک تصویری خلق می گردد در ذهن مخاطب هزاران بار بازفراوری می گردد. بنابراین با زبان تصویر می توانیم جهانی سخن بگوییم.

بوذری در سرانجام اظهار داشت: ایران و چین دو نمونه مناسب برای نشان دادن این نکته هستند که چگونه فرهنگ می تواند در تار و پود هنر وجود داشته باشد و هنرمند جوان با ویژگی های بومی منطقه خود آن را جهانی کند.

منبع: خبرگزاری مهر
انتشار: 9 آبان 1398 بروزرسانی: 6 مهر 1399 گردآورنده: georgiaro.ir شناسه مطلب: 702

به "تصویرگری پلی میان فرهنگ ایران و چین" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "تصویرگری پلی میان فرهنگ ایران و چین"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید