تداوم اقتدار؛ ناامیدی مردم

به گزارش تور گرجستان ارزان، در دهمین سالروز خروش مردمی مصر برای رهایی از دیکتاتوری حسنی مبارک، شرایط نابسامان زندانیان در زندان های این کشور، اعتراض سازمان عفو بین الملل و نهادهای حقوق بشری را در پی داشته است.

تداوم اقتدار؛ ناامیدی مردم

به گزارش شبکه خبری الجزیره، بنا بر گزارش سازمان عفو بین الملل که در دهمین سالروز بهار عربی مصر منتشر شده است هزاران نفر در زندان های شلوغ و پرجمعیت این کشور محبوس شده اند. در بعضی زندان ها، زندانیان تنها به اندازه یک کاشی یک مترمربعی فضا برای استراحت دارند، این در حالی است که بیشتر زندان ها تاریک بوده و نه تنها سیستم تهویه مناسبی ندارند، بلکه سرویس های بهداشتی محدود و غذای زندانیان ناسالم گزارش شده است. بواقع آنالیز شرایط 67 زندانی در بازه زمانی فوریه تا نوامبر سال گذشته که دست کم 11 نفر آنها نیز جان باخته اند، نهادهای حقوق بشری را به صحنه کشانده است.

فیلیپ لوتر، مدیر بخش شمال آفریقا عفو بین الملل معتقد است: مقامات زندان ها بی توجه به شرایط سلامت و مرگ و زندگی زندانیان، آنها را در زندان های پرجمعیت نگه می دارند. این شرایط گاهی برای مدافعان حقوق بشر، زندانیان سیاسی و دیگر مخالفان دولت وخیم تر نیز هست و به نوعی برای شکنجه این زندانیان استفاده می گردد.

بنابر اعلام سازمان ملل، 114 هزار زندانی در زندان های مصر نگهداری می شوند که در میان آنها بعضی از رهبران سیاسی انقلاب بهار عربی از امکانات پزشکی نیز محروم هستند. با توجه به این یافته های هولناک، سازمان عفو بین الملل خواهان آزادی شماری از زندانیان و آنالیز مداوم ناظران بین المللی از دولت شد اما دولت مصر با رد همه گزارش ها و اتهام شکنجه زندانیان، اظهارات منتشر شده را شایعات منفی گرایانه عنوان نمود. کابینه سیسی حتی برای اثبات ادعای خود مستندی از زندان تورات در قاهره منتشر کردند که در آن امکانات پزشکی استاندارد، کتابخانه، آشپزخانه و ... را در شرایط استاندارد نشان می داد و زندانیان نیز از شرایط خود ابراز رضایت داشتند.

10 سال پیش موج اعتراضات و خروش مردمی در سراسر خاورمیانه، حاکمان دیکتاتوری مانند حسنی مبارک رئیس جمهوری نظامی مصر را از اریکه قدرت پایین کشید، گرچه شواهد چشم انداز روشنی را پیش روی انقلابیون روشن نموده بود اما پس از 10 سال وقایع با چرخشی 360 درجه ای به نقطه صفر رسید، به طوری که تنها نتیجه پیش رو ناامیدی مطلق و فقر مردم است. به نوشته فرانس پرس، در حال حاضر بیش از 32 درصد مصری ها زیر خط فقر هستند و قشر متوسط نیز به روزمرگی رسیده اند و امکان سرمایه گذاری ندارند. بهار عربی بر سلطه مبارک در مصر خاتمه داد و در سال 2012، انتخاباتی دموکراتیک برگزار گردید و محمد مرسی به عنوان نخستین رئیس جمهور دموکرات روی کار آمد اما طولی نکشید که اعتراضات به سیاست های دولت جدید صندلی رئیس جمهور منتخب را به مخاطره انداخت و خاتمه با کودتای ژنرال فتاح السیسی، مرسی از قدرت پایین کشیده و به زندان افتاد و حزب او نیز منحل شد. سیسی در دو انتخابات رئیس جمهور شد اما با تحقق نیافتن وعده های ژنرال سیسی، موج نارضایتی ها بیش از گذشته ادامه یافته است. مخالفت ها علیه دولت درشرایطی است که دیده بان حقوق بشر در گزارش سال 2019، شمار زندانیان مصر را 60 هزار نفر توصیف نموده است. فریدا لایل، تحلیلگر سیاسی در توصیف شرایط مصر به دویچه وله گفت: دهمین سالگرد بهار عربی مصر یادآور ناکامی عظیم ماست، چراکه هیچ یک از اهداف ما محقق نشد: نه غذایی هست، نه آزادی و نه حتی عدالت اجتماعی و در عوض سختی، ظلم و بی عدالتی بر کشور سایه انداخته است.

منبع: ایران آنلاین
انتشار: 12 اسفند 1399 بروزرسانی: 12 اسفند 1399 گردآورنده: georgiaro.ir شناسه مطلب: 1766

به "تداوم اقتدار؛ ناامیدی مردم" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "تداوم اقتدار؛ ناامیدی مردم"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید