تاریخچه مختصر شکافت هسته ای

به گزارش تور گرجستان ارزان، تاریخ هسته ای با کشف اورانیوم از سوی مارتین کلپروث، شیمیدان آلمانی در سال 1789شروع شد اما شکافت هسته ای برای نخستین بار در پی مجموعه آزمایش های انریکو فرمی فیزیکدان ایتالیایی در سال 1934 انجام شد.

تاریخچه مختصر شکافت هسته ای

به گزارش خبرنگاران به نقل از روزنامه گاردین، این کشف درها را به روی تحقیقات دانشمندان در سراسر دنیا باز کرد و در سال 1942 نخستین راکتور هسته ای به طور موفقیت آمیزی در دانشگاه شیکاگو آزمایش شد.

بیش تر تحقیقات اتمی اولیه تحت نام رمزی پروژه منهتن بر توسعه سلاح های هسته ای برای جنگ دنیای دوم متمرکز بود. در 6 اوت 1945 یک بمب افکن B-29 آمریکایی نخستین بمب اتمی دنیا را به روی شهر هیروشیمای ژاپن انداخت. این بمب در همان لحظه اول حدود 80 هزار نفر را کشت و ده ها هزار نفر دیگر نیز به دلیل در معرض تشعشعات قرار دریافت بعدها جان خود را از دست دادند.

پس از این جنگ دولت آمریکا از توسعه انرژی هسته ای برای مقاصد صلح آمیز حمایت کرد.

کمیسیون انرژی اتمی در سال 1946 شکل گرفت و ساخت راکتور آزمایشگاهی بارور کننده شمار یک در آیداهو را تصویب کرد. این راکتور نخستین الکتریسیته از انرژی هسته ای را در 20 دسامبر 1951 فراوری کرد.

نخستین راکتور هسته ای بریتانیا در سال 1947 در موسسه تحقیقات انرژی اتمی در هارول به منظور نمایش امکان پذیر بودن راکتورهای تجاری ساخته شد. در سال 1954 بریتانیا مرجع انرژی اتمی خود را به منظور تحقیقات هسته، توسعه بازدارنده هسته ای و تکنولوژی های هسته ای تاسیس کرد.

نخستین راکتور تجاری بریتانیا، به نام کالدر هال در کامبرلند توسط ملکه در سال 1956 افتتاح شد و دولت بریتانیا مدعی شد که این نیروگاه اولین ایستگاه در سراسر دنیا است که از انرژی اتمی در مقیاس کامل صنعتی الکتریسیته فراوری می نماید.

با این حال از آن زمان به بعد فجایع هسته ای متعدد در سراسر دنیا به این صنعت آسیب هایی وارد نموده است.

در 28 مارس 1979، یک راکتور در نیروگاه انرژی هسته ای تری مایل آیلند در نزدیکی هریس برگ پنسیلوانیا دچار آسیب شد و تشعشعات از آبی که از سیستم خنک کننده اولیه خارج شده بود نشت کرد. این حادثه توام با اشتباه انسانی و نقص فنی به وجود آمد. این حادثه باعث ترس و پریشانی شد اما کسی در این حادثه آسیبی ندید.

کم تر از یک دهه بعد، فاجعه دیگری در نیروگاه انرژی چرنوبیل در اوکراین رخ داد، در ساعات اولیه 26 آوریل 1986 یکی از چهار راکتور هسته ای این نیروگاه منفجر شد. بارش های رادیواکتیویته ده ها هزار نفر را مجبور به ترک خانه های شان کرد و بسیاری دیگر در همان زمان یا سال های بعد بر اثر تشعشعات کشته شدند.

تا پیش از فاجعه هسته ای در فوکوشیمای ژاپن در مارس 2011، حادثه چرنوبیل از سوی آژانس بین المللی انرژی اتمی، به عنوان تنها حادثه بزرگ، طبقه بندی شد. زمین لرزه و سونامی قدرتمند در ساحل شمال شرقی ژاپن موجب گداخت سه گانه در نیروگاه انرژی هسته ای فوکوشیما داییچی شد. حدود 19 هزار نفر در این سونامی کشته شدند و 160 هزار نفر به دلیل تشعشعات از فوکوشیما خارج شدند. پس از این حادثه کشور آلمان تصمیم گرفت تا به فراوری انرژی هسته ای پایان دهد.

اما پس از این حوادث دوباره انرژی هسته ای مورد توجه قرار گرفته است و به امنیت راکتورهای هسته ای بیش از پیش توجه شد.

تصمیم شرکت فرانسوی EDF برای پیش بردن پروژه 18 میلیارد پوندی هینکلی پوینت در بریتانیا به معنی این است که بریتانیا نخستین نیروگاه انرژی هسته ای نسل جدید را به دست خواهد آورد. یک دهه طول کشید تا مباحث به این نقطه رسید و یک دهه دیگر طول می کشد تا این پروژه در ساحل سامرست تکمیل گردد.

منبع: خبرگزاری ایسنا
انتشار: 14 آذر 1398 بروزرسانی: 6 مهر 1399 گردآورنده: georgiaro.ir شناسه مطلب: 785

به "تاریخچه مختصر شکافت هسته ای" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "تاریخچه مختصر شکافت هسته ای"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید