بانکی پور: دلسرد کردن نخبگان از جامعه خیانت است

به گزارش تور گرجستان ارزان، یک عضو شورای عالی انقلاب فرهنگی دلسرد کردن نخبگان از جامعه را خیانت دانست و گفت: باید کاری کنیم که نخبه های داخل کشور از ماندنشان احساس رضایت نمایند.

بانکی پور: دلسرد کردن نخبگان از جامعه خیانت است

امیرحسین بانکی پور در گفت وگو با خبرنگاران با اشاره به بیانات رهبری در خصوص موضوع مهاجرت نخبگان گفت: چند چیز عامل مهاجرت نخبگان است؛ یکی وجود بی عدالتی است، وقتی نخبه ای می بیند در شرایطی کار می نماید که افرادی با استعداد کمتر یا هم استعداد او کاری را با حقوق بیشتری انجام می دهد، حالت بی عدالتی به آنها دست می دهد که فشار زیادی به آنها می آورد و این زمینه مهاجرت شان را فراهم می نماید.

وی اضافه نمود: نکته دوم ساز و کار به دست آوردن کار برای نخبگان و نیروهای تحصیلنموده است. آنها از یک طرف می بینند با شرایط و توانی که دارند زمینه برای به کارگیری شان نیست یا اینکه دست اندازهای زیادی در جهت کاری آنها وجود دارد، در نتیجه از داخل ناامید می شوند و تصمیم به سفر به خارج از کشور می گیرند. مورد سوم هم نوع تشویق هایی است که بعضی اساتید می نمایند و آن هم می تواند دلایل گوناگونی داشته باشد و خیلی بر دانشجویان اثر می گذارد و زمینه مهاجرت آنها را فراهم می نماید.

این عضو کمیسیون فرهنگی مجلس درباره راه حل جذب نخبگانی که پیش از این از کشور مهاجرت نموده اند، گفت: طبیعتاً برترین ساز و کار این است کاری کنیم که نخبه های داخل کشور از ماندنشان احساس رضایت نمایند. به هر حال نخبگان با هم ارتباط دارند وقتی نخبگان خارج رفته با داخلی ها صحبت می نمایند و آنها از شرایط کاری خودشان ناراضی اند، طبیعتا هرچقدر هم به نخبگان خارج از کشور چراغ سبز نشان داده گردد برای آنها باورپذیر نیست.

بانکی پور با بیان اینکه باید از وجود نخبگانی که در داخل هستند بهتر استفاده کنیم، یادآور شد: آنچه نخبه از ما می خواهد این است که از استعدادهایشان استفاده گردد و احساس مفید و محبوب بودن در کشور کند. متاسفانه بعضاً دیده می گردد کسانی که در اداره جات هستند و از ضریب هوشی پایین تری نسبت به نخبگان برخوردارند با نگاه هایی با نخبگان روبرو می شوند که این باعث می گردد احساس مثبت بودن به آنها منتقل نگردد. ما باید در اداره جات و جاهایی که با نخبگان در ارتباطند تکریم و رضایت ارباب رجوع را اصل اساسی قرار دهیم، شرایط را ارزیابی کنیم و شکایت نخبگان از کسانی که در رابطه با آنها بی احترامی مینمایند یا سنگ اندازی می نمایند را پیگیری کنیم.

وی اظهار داشت: کسانی که نخبگان را از از جامعه دلسرد می نمایند واقعا خیانت بزرگی می نمایند و باید با آنها برخورد محکم صورت گیرد.

نماینده مردم اصفهان در مجلس در خاتمه درباره راه حلهایی مانند اخذ مالیات از نخبگانی که به خارج از کشور مهاجرت می نمایند، گفت: در خصوص راه حل اخذ مالیات هم نمی دانم چقدر چنین راه حلی خوب و یاری نماینده باشد. ممکن است این کار جهت های غلط مهاجرت را هموار کند، مثلا کسانی به عنوان مسافرت به کشور دیگری بروند و دیگر برنگردند. شما نمی توانید برای مسافرت آنها مالیات معین کنید. نوعا این روش ها نمی تواند روش های موفقی باشد.

منبع: خبرگزاری ایسنا
انتشار: 16 دی 1400 بروزرسانی: 16 دی 1400 گردآورنده: georgiaro.ir شناسه مطلب: 2210

به "بانکی پور: دلسرد کردن نخبگان از جامعه خیانت است" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "بانکی پور: دلسرد کردن نخبگان از جامعه خیانت است"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید