آیا هوش مصنوعی به اندازه انسان ها خوب است
به گزارش تور گرجستان ارزان، به گزارش خبرنگاران به نقل از پژوهشگاه فضای مجازی، وقتی بحث بر سر اصول اخلاقی هوش مصنوعی و این که چگونه فناوری می تواند اشتباه کند، پیش می آید، غالباً ذهن مردم تحت تأثیر صحنه های فیلم های هالیوودی قرار می گیرد. این که چه اتفاقی می افتد اگر این ابزار علیه ما برانگیخته گردد و آغاز به تیراندازی به مردم در خیابان کند؟! گرچه ما باید پذیرای همه احتمالات باشیم، اما نگرانی های اساسی تری نیز در خصوص اخلاقیات هوش مصنوعی وجود دارد.
با ما همراه باشید و درباره ساعت اینترنتی بیشتر بدانید.
در طول تاریخ، ارائه چندین اختراع در حوزه فناوری بحث در مورد اصول اخلاقی در زمینه استفاده و یا حتی وجود آن فناوری را دامن زده است؛ همچنین با پررنگ تر شدن هوش مصنوعی در جامعه و مسائل اخلاقی پیرامون آن احساس احتیاج به برنامه ای جامع برای رسیدگی به مسائل اخلاقی و چارچوب های آن بیشتر شد.
در ادامه، نگاهی به جنبه های مختلف اخلاق و هوش مصنوعی خواهیم داشت.
مبحث انصاف
در اولین روز کنفرانس مجازی EmTech Asia2020، دانشمند مشهور پیتر نورویگ، مدیر بخش تحقیقات گوگل، در مورد مسئله انصاف در اجرای هوش مصنوعی سخنرانی کرد. وی نمونه ای از نتایج جستجوی تصاویر در گوگل را نمایش داد. در گذشته، هنگامی که کاربران کلمه کلیدی دکتر را جستجو می کردند، تنها احتمال نمایش تصاویری شبیه به مردان قفقازی با کت های آزمایشگاهی سفید وجود داشت. اما امروزه تنوع جنسیتی و نژادی بیشتری در نتایج قابل مشاهده است.
نورویگ این نتایج را حاصل کیفیت داده ها و فرآیندهای تصمیم گیری می داند و همچنین اشاره می نماید اگر انصاف به وسیله عدم آگاهی حاصل گردد، همچنان مشکل باقی مانده است. به این معنا که اگر انصاف در ارائه نتایج، حاصل کوشش انسانی و دانشمندان نبوده و تنها به دلیل کیفیت داده ها به دست آید، باز هم به طور آگاهانه انصاف رعایت نشده است. بنابراین برای اطمینان از صحت عملکرد آن این عمل باید به وسیله کوشش آگاهانه دانشمندان و مهندسان انجام گردد که می تواند فرایند پیچیده ای داشته باشد. وی تاکید می نماید: هدف ما این است که مردم را متقاعد کنیم در این حوزه انصاف وجود دارد.
وی به توسعه دهندگان محصولات توصیه کرد که همیشه به موارد زیر توجه داشته باشند: هنگامی که یکی از حضار در مورد میزان موفقیت شرکت های فناوری در کوشش برای کاهش تعصبات سؤال کرد، نورویگ می گوید که این لیست به توسعه دهندگان یاری نموده است تا با آگاهی بیشتری در این مورد، کار را پیش ببرند. ما همچنین به اضافه کردن عوامل جدید ادامه می دهیم. در گذشته ما بر روی امنیت داده تمرکز داشتیم؛ اما اکنون بر روی انصاف در ارائه محتوا نیز متمرکز شده ایم.
کار انسانی
کار انسانی بخشی است که هنگام صحبت درباره هوش مصنوعی به آن اشاره ای نمی گردد. نادیده دریافت جنبه کار انسان اغلب هنگام بحث در مورد هوش مصنوعی و اخلاق ممکن است تعجب آور باشد. اما مری گری انسان شناس در کتاب خود، درباره نیروی انسانی نامرئی صحبت می نماید که برای پیاده سازی هوش مصنوعی به شکلی که امروزه شاهد آن هستیم، در کوشش است.
گری تاکید می نماید: از آن جا که این افراد تا حد زیادی کنترل نشده اند و نظارتی روی خود ندارند، به راحتی یک بارمصرف تلقی شده و اغلب به عنوان یاری موقتی در نظر گرفته می شوند.
این افراد در حال کار بر روی وظایفی مانند برچسب گذاری داده ها بوده و جمعیت رو به رشدی از افراد ارائه دهنده خدمات را دربر می گیرند. اما گری این نوع کار را به عنوان کار شبح تعریف می نماید. زیرا شرایط کار اغلب باعث کاهش ارزش کاری آن ها و پنهان کردن افرادی می گردد که به نتایج جستجوی بهتر در پروژه های دنیای استارت آپ یاری می نمایند.
گرچه ممکن است این چشم انداز در ابتدا دلهره آور به نظر برسد؛ اما گری بیان می نماید که این مشاغل می توانند به ویژه در زمان بحران بهداشت جهانی، مشابه شرایط فعلی، ارزش کسب نمایند. اما اقداماتی نیز برای جلوگیری و توقف سوءاستفاده از آن ها وجود دارد.
وی تأکید کرد که در حال حاضر هیچ قانونی وجود ندارد که کارگران قراردادی را اداره کند و خود مردم باید برای ایجاد چنین قانونی پافشاری نمایند. وی هشدار داد: بازار قرار نیست این مشکل را رفع کند.
فناوری و انسان
در ماه فوریه 2020، در یک کارگاه آموزشی که در واتیکان برگزار گشت، پاپ فرانسیس گفت: کهکشان دیجیتال و به ویژه هوش مصنوعی در قلب تغییرات تاریخی است که ما در حال تجربه آن هستیم.
این نشان دهنده اهمیت فناوری هوش مصنوعی در زندگی امروز ماست. در حالت ایده آل، ما می خواهیم آن را به اخلاقی ترین شکل ممکن پیاده سازی کنیم.
اما اکنون که پیچیدگی مسئله انصاف در اجرای هوش مصنوعی و سایر مسائل عملیاتی پشت آن را دیده ایم، زمان آن رسیده است که این سؤال عظیم را آنالیز کنیم: آیا فناوریِ تنها به اندازه انسان پشت آن خوب است؟
این ممکن است استدلال موجود در مورد چاقو را به شما یادآوری کند: به عنوان یک ابزار نه بد است و نه خوب. ارزش آن به فردی که از آن استفاده می نماید و این که به چه دلیل از آن استفاده می نماید، بستگی دارد.
آیا این بدین معناست که نگرانی های ما واقعی هستند؟ این که هوش مصنوعی چاقویی بیش نیست و فقط می توان امیدوار بود که به دست فرد اشتباهی نیفتد!
نورویگ پیغام امیدوارنماینده ای در این زمینه می دهد. زمانی که یکی از حضار این نگرانی را در رابطه با مسائل اخلاقی در هوش مصنوعی بیان می نماید، نورویگ به او یادآوری می نماید که چرا انسان ها در وهله اول در حال توسعه فناوری هستند. او تأکید می نماید: ما سیستمی را مدنظر قرار داده ایم که در آن، فناوری ها بتوانند بهتر از ما عمل نمایند.
به طور کلی، پیشرفت فناوری برای همه به معنای زندگی بهتر است. هوش مصنوعی پتانسیل گسترده ای دارد و مسئولیت اجرای آن به عهده ما است تا سیستم هایی ارائه دهیم که توانایی رعایت اخلاقیات را مشابه بهترین حالت انسانی داشته باشند.
منبع: خبرگزاری مهر