درباره آلاچیق و تفاوت آن با پرگولا

به گزارش تور گرجستان ارزان، آلاچیق یا کلاه فرنگی در گذشته برای طراحی فضای باز خانه ثروتمندان استفاده می شد. اما امروزه این سازه به عنوان یک پناهگاه یا استراحتگاه در فضای باز خانه های ویلایی و آپارتمان ها طراحی می شود. آلاچیق فضایی مناسب برای فرار از خستگی و مشغله های ذهنی روزانه است. طراحی آلاچیق خانگی یا تارم معمولا با سقف شیبدار یا گنبدی در نظر گرفته می شود. شما می توانید از ایده های مختلف طراحی سایبان در محوطه خانه خود استفاده نمایید و فضای آن را متناسب با علایق خودتان دیزاین کنید.

درباره آلاچیق و تفاوت آن با پرگولا

انتخاب نوع متریال و سبک طراحی آلاچیق ها در اجرای آن ها بسیار تاثیرگذار است. قبل از اجرای سایبان در محوطه خانه بهتر است، انواع آلاچیق ها و سبک های طراحی آن را بشناسید تا متناسب با نیازها و علایقتان، سایبان مناسبی را انتخاب کنید. شاید این سوال برای شما پیش آمده باشد که چگونه یک آلاچیق زیبا برای فضای باز خانه طراحی کنید؟ ما در این مقاله تلاش کرده ایم شما را با بهترین سبک ها و طرح های اجرای آلاچیق آشنا کنیم تا طرح مناسبی برای محوطه خانه خودتان انتخاب نمایید.

آلاچیق یا کلاه فرنگی چیست؟

آلاچیق یا کلاه فرنگی، سازه ای مناسب برای خلاقیت در محوطه سازی باغ، ویلا و حیاط سازی مدرن و سنتی مجتمع های مسکونی، تفریحی و فرهنگی محسوب می شود و به عنوان یک استراحتگاهی برای نشستن در فضای باز طراحی می شود. آلاچیق با هندسه های متنوع مربع،مستطیل، دایره و هشت ضلعی به صورت یک سایبان برای نشستن در فضاهای مختلف مانند؛ باغ، کنار استخر، روف گاردن و پاسیو استفاده می شود. سایبان ها بسته به سلیقه افراد به شکل های متفاوتی طراحی می شوند. بنابراین آلاچیق یک المان اصلی برای طراحی پلان محوطه سازی ساختمان محسوب می شود.

ابعاد آلاچیق

ابعاد استاندارد آلاچیق یکی از مواردیست که در هنگام طراحی و اجرا آن باید توجه کنید. سایبان های خانگی باید با توجه به تعداد ساکنین یک خانه طراحی شوند. به طور کلی طراحی فضای آلاچیق برای استفاده 6 تا 8 نفر در نظر گرفته می شود. آلاچیق های آماده یا پیش ساخته را شما می توانید متناسب با ابعادی که در نظر دارید، سفارش دهید. نوع استفاده از فضای سایبان ها در تعیین ابعاد آن ها تاثیرگذار است. به عنوان مثال؛ برای قرار دادن میز ناهارخوری و یا باربیکیو بهتر است از سایبان با ابعاد بزرگتر استفاده کنید.

مقایسه آلاچیق و پرگولا

آلاچیق و پرگولا به دلیل تشابه ظاهری در فکر اغلب افراد به اشتباه با یک کاربری نمایان شده است. در صورتی که این دو فضا از نظر کاربری، انتخاب متریال و نوع طراحی کاملا با یکدیگر متفاوت هستند. فضای سایبان معمولا با متریال های متفاوت به شکل محصور بوده اما پرگولا به صورت پلان باز و با متریال چوب طراحی می شود.

سقف سایبان ها به صورت شیروانی و گنبدی و سقف پرگولاها معمولا به شکل مسطح با 5 درصد شیب طراحی می شوند. استفاده از گیاهان رونده یکی از روش های طراحی سقف گیاهی در پرگولا می باشد. تنوع در طراحی سایبان ها نسبت به طراحی پرگولا بیشتر است. پرگولاها به شکل ساده و همراه با تیر و ستون چوبی، معمولا نزدیک به ورودی خانه و یا متصل به آن طراحی می شوند.

نحوه طراحی و اجرای آلاچیق یا تارم

برای اجرای آلاچیق مناسب شما باید ابتدا طرح مورد نظر را متناسب با علایق و نیازهایتان انتخاب کنید. قبل از انتخاب طرح مناسب بهتر است مکان مناسب اجرای سایبان را انتخاب نمایید. فضاهای مختلفی برای اجرای آلاچیق وجود دارد. برای استفاده از سایبان در ساختمان های مسکونی، محوطه ساختمان، استخر، باغچه، آبنما و روی پشت بام انتخاب های مناسبی هستند. به دلیل استفاده از سایبان در فضای باز، انتخاب متریال مناسب برای طراحی آن بسیار لازم است.

متریال های چوب ترموود، فلز، سیمان و بتن، شیشه سکوریت و بسکمک از موارد دیگر برای طراحی انواع سایبان و آلاچیق استفاده می شوند. سبک طراحی آلاچیق ها در انتخاب متریال ها بسیار تاثیرگذار است. برای استفاده از هر نوع متریالی باید الزامات استفاده از آن را در نظر داشته باشید. به طور مثال؛ رنگ های اپوکسی برای پوشش سطح فلز یا ضد زنگ کردن آن بسیار مناسب است. برای انتخاب طرح سایبان مناسب باید انواع طرح های آلاچیق را بشناسید. ما در ادامه مطالب شما را با انواع طرح های سایبان آشنا می کنیم.

نکات ضروری مورد توجه در ساخت آلاچیق یا کلاه فرنگی

برای ایجاد چشم اندازی زیبا در محوطه خانه، ساخت آلاچیق یا کلاه فرنگی انتخاب مناسبی است. برای ساخت سایبان ها باید یکسری نکات مهم را در نظر داشته باشید تا فضایی زیبا متناسب با علایقتان طراحی کنید.

  • انتخاب فضایی مناسب با توجه به دید و منظر محیط، چشم انداز مجذوب کننده و ایده آل
  • توجه به مدل طراحی سایبان متناسب با آب و هوای منطقه
  • انتخاب سبک طراحی آلاچیق متناسب با نیازها و علایقتان
  • توجه به ابعاد و اندازه، ارتفاع و مساحت آلاچیق متناسب با ایده طراحی آن
  • انتخاب متریال مناسب پوشش سقف و جداره های آلاچیق
  • توجه به استحکام و طراحی اسکلت سایبان و آلاچیق
  • طراحی دکوراسیون فضای سایبان متناسب با مدل و سبک طراحی آن

انواع آلاچیق براساس متریال

آلاچیق چوبی

سایبان های چوبی از متدوال ترین و قدیمی ترین نوع طراحی آلاچیق ها محسوب می شوند. متریال چوب برای طراحی سازه سایبان و دکوراسیون آن بسیار مناسب است. چوب ترموود از چوب های مرغوب و مقاوم در برابر تغییرات آب و هوایی می باشد. بنابراین برای طراحی فضای سایبان در محیط باز انتخاب مناسبی است. مقاومت در برابر رطوبت باعث شده از آن در طراحی آلاچیق چوبی محوطه محوطه استخر روباز و پشت بام استفاده شود. همچنین شما می توانید با استفاده از چوب های درختی، سایبان خانه خود را طراحی کنید. از چوب های درختی مقاوم و مناسب برای طراحی اسکلت و فضای سایبان استفاده نمایید و کلبه ای دنج و زیبا برای خانه خود طراحی کنید.

سایبان و آلاچیق فلزی

آلاچیق فلزی به دلیل استحکام و دوام بالا، بیشتر در محیط های عمومی مانند پارک ها استفاده می شود. برای پوشش سقف سایبان فلزی معمولا از ورق گالوانیزه یا سفال استفاده می شود. اگر علاقمند هستید فضای سایبان محوطه خانه خود را به سبک مدرن طراحی کنید؛ سایبان فلزی انتخاب مناسبی است. پوشش کف سایبان فلزی با متریال چوب و واش بتن، زیبایی آن را دوچندان می کند.

آلاچیق شیشه ای

سایبان های شیشه ای این امکان را به شما می دهند تا یک فضای گلخانه ای زیبا در پشت بام خانه یا روف گاردن داشته باشید. شیشه متریال مناسبی برای پوشش سقف و جداره های اتاق شیشه ای آلاچیق محسوب می شود. وجود بلوک شیشه ای در جداره باعث نورگیر شدن فضای سایبان شده و زمینه را برای کاشت گیاهان خوراکی و دارویی فراهم می کند.

آلاچیق های شیشه ای در انواع مختلف تاشو، باز و بسته شونده و آکاردئونی طراحی می شوند.برای طراحی سایبان شیشه ای سعی کنید از متریال مرغوب مانند شیشه سکوریت استفاده نمایید.

آلاچیق سیمانی

استحکام بالای آلاچیق سیمانی باعث شده از آن در طراحی محوطه جنگل های تفریحی و پارک ها استفاده شود. برای حیاط سازی کلاسیک، سایبان های سیمانی همراه با رنگ سفید انتخاب مناسبی هستند. ترکیب متریال های فلز، چوب و سیمان در کنار یکدیگر برای طراحی سایبان، زیبایی فضا را دوچندان می کند. از گل و گیاهان طبیعی و انواع اکسسوری ها برای طراحی دکوراسیون آن استفاده کنید تا فضا زیباتر جلوه دهد.

سایبان و آلاچیق حصیری

آلاچیق حصیری یکی از انواع سایبان های سنتی و بومی محسوب می شود. استفاده از حصیر در دکوراسیون داخلی به دلیل بافت متریال بومی در منطقه ها جنوبی کشور بسیار پرکاربرد است. حفظ رطوبت در بافت حصیر برای خنک شدن فضای سایبان، یک ویژگی مهم استفاده از آن محسوب می شود. شما می توانید با استفاده از میله ها و گیره های نگهدارنده در چارچوب جداره سایبان، حصیرها را نصب کنید و فضایی زیبا و مجذوب کننده طراحی نمایید. علاوه بر آن میز و صندلی حصیری برای طراحی دکوراسیون این فضاها بسیار مناسب هستند.

آلاچیق آجری

شما می توانید از انواع متریال آجر برای طراحی الاچیق استفاده کنید. آجر یک متریال مقاوم و بسیار پرکاربرد در طراحی محوطه ساختمان محسوب می شود. آجرهای نسوز برای طراحی ستون های آلاچیق زیبایی آن را دوچندان می کند. برای طراحی سایبان به سبک سنتی ایرانی سعی کنید از متریال آجر استفاده نمایید. زیرا آجر برای جلوه عناصر معماری ایرانی مانند، انواع طاق ها و رواق های سنتی بسیار مناسب است.

مطالعه مقاله صفر تا صد طراحی نما با آجر را از دست ندهید.

آلاچیق چوب پلاست

سایبان چوب پلاست یک ایده نو برای طراحی آلاچیق چوبی محسوب می شود. سایبان چوب پلاست به دلیل شباهت ظاهری با سایبان چوبی مورد توجه بیشتر افراد قرار گرفته است. البته باید به این نکته اشاره کرد که این نوع سایبان نسبت به سایبان چوبی از مقاومت بیشتری برخوردار است. سایبان چوب پلاست به صورت پیش ساخته هم در بازار عرضه می شود و شما می توانید آن ها را به صورت آماده و پرتابل سفارش دهید.

سایبان و آلاچیق بامبو

چوب بامبو یک متریال بومی محسوب می شود. مقاومت و دوام بالای چوب بامبو باعث شده از آن برای طراحی سایبان محوطه ساختمان استفاده شود. برای طراحی سایبان به سبک سنتی، چوب بامبو انتخاب بسیار مناسبی است زیرا متریال چوب به دلیل رنگ روشن، فضای سایبان را گرم و صمیمی جلوه می دهد. ترکیب فضای آلاچیق بامبو همراه با حصیرها و گلدان های زیبا، ایده بسیار مجذوب کنندهی است.

آلاچیق آلومینیومی

سایبان های آلومینیومی با ترکیب متریال شیشه در جداره ها معمولا به صورت گلخانه ای استفاده می شوند. پوشش شیشه در سقف و جداره ها، فضای مناسبی برای دریافت نور خورشید فراهم می کند. شما می توانید گل های زیبایی را در این فضا پرورش دهید و یک فضای سرسبز برای نشستن و نوشیدن چای طراحی کنید.

آلاچیق پرده ای و پارچه ای

پرده ها و پارچه های حریر برای طراحی فضای آلاچیق بسیار مناسب هستند. استفاده از این نوع سایبان ها در طراحی باغ ویلاهای مجلل و باشکوه بسیار مجذوب کننده است. با نصب حریر و پارچه در جداره آلاچیق، دکوراسیون فضای آن را طراحی کنید. گیره های نگهدارنده پارچه ها در بالای چارچوب جداره سایبان به نصب آن ها کمک می کند.

انواع آلاچیق براساس نوع اجرا

آلاچیق پیش ساخته یا پرتابل

آلاچیق های پیش ساخته یا سیار به دلیل قابلیت حمل و نقل آسان برای ایجاد فضای تفریحی در روزهای تابستانی و حتی مسافرت ها بسیار مناسب است. این نوع سایبان ها به دلیل قابلیت باز و بسته شدن به راحتی نصب و برپا می شوند. در واقع شما می توانید به عنوان یک سایبان موقتی از آن ها استفاده کنید.

البته آلاچیق های پیش ساخته برای طراحی ثابت هم وجود دارند که شما می توانید متناسب با نیازها و علایق خودتان سفارش دهید. این نوع سایبان ها از طریق یکسری شرکت ها به صورت حرفه ای طراحی و اجرا می شوند.

آلاچیق دو طبقه

شما می توانید از فضای آلاچیق به صورت طبقاتی استفاده کنید. سایبان های دو طبقه چوبی در باغ های اختصاصی، کافه و رستوران جنگلی و محوطه ویلاها بسیار پرکاربرد است. باغ های بزرگ همراه با درختان زیبا را با کلبه های طبقاتی چوبی زیباتر جلوه دهید. هر طبقه از این نوع سایبان ها را به فضایی مجزا با کاربردهای متفاوت اختصاص دهید. یک طبقه را به فضای غذاخوری همراه با باربیکیو و طبقه دیگر را با قرار دادن تخت حیاط و ننوهای زیبا به فضای استراحت اختصاص دهید.

آلاچیق تاشو یا آکاردئونی

آلاچیق های تاشو یا آکاردئونی یک نوع از سایبان های پیش ساخته محسوب می شوند. وزن کم و طرح آکارئونی آن ها باعث شده در فضاهای مختلفی استفاده شوند. برای ایجاد یک فضای نشیمن خصوصی در باغ این نوع آلاچیق ها بسیار پرکاربرد هستند. زیرا به راحتی جابه جا می شوند.

انواع آلاچیق براساس نوع هندسه و پلان

آلاچیق مستطیلی

آلاچیق با هندسه مستطیل، معمولا به سبک مدرن طراحی می شود. بخشی از قسمت آلاچیق مستطیلی را به فضایی برای قرار دادن باربیکیو سنگی و آجری، کافی بار، شومینه، آبنمای سنگی و انواع اکسسوری ها اختصاص دهید. با طراحی اُپن در قسمت ورودی آلاچیق سنگی، صندلی هایی برای نشستن قرار دهید تا فضایی برای نوشیدن چای در دل طبیعت داشته باشید.

آلاچیق یا تارم گرد

سایبان هایی با هندسه گرد و منحنی برای طراحی فضاهایی به سبک کلاسیک بسیار مناسب هستند. طاق و گنبد در آلاچیق های گرد به همراه ستون های رومی و یونانی مجذوب کنندهیت فضای کلاسیک را دوچندان می کند. از رنگ سفید برای طراحی سایبان ها و آلاچیق های گرد استفاده کنید.

انواع آلاچیق (کلاه فرنگی) براساس سبک طراحی

آلاچیق سنتی

یکی از سبک های معروف و پرکاربرد طراحی آلاچیق های خانگی، سبک سنتی می باشد. استفاده از هندسه منتظم و متریال چوب از ویژگی های اصلی طراحی به سبک سنتی است. برای طراحی سقف های شیروانی آلاچیق های سنتی شما می توانید از پوشال، سفال، نی و آجر استفاده کنید. برای طراحی جداره های سایبان سنتی، حصیرها و الوارهای چوب انتخاب مناسبی هستند. سایبان های سنتی به طور کلی متناسب با متریال های بومی هر منطقه طراحی و اجرا می شوند. رنگ های روشن، سایبان سنتی خانه شما را مجذوب کننده تر جلوه می دهند. در تزیین حیاط خانه و حیاط سازی سنتی، شما می توانید از این آلاچیق ها استفاده کنید.

آلاچیق مدرن

هندسه های ساده، مربع، مستطیل، متریال های چوب و فلز برای طراحی سایبان های مدرن به کار می روند. طراحی دکوراسیون سایبان های مدرن به شکل ساده و شیک انجام می شود. رنگ های تیره در طراحی دکوراسیون این فضا ها جلوه زیبایی می بخشند. آلاچیق های مدرن در اندازه های کوچک برای طراحی فضای پاسیو بسیار پرکاربرد هستند.

آلاچیق کلاسیک

سایبان های فلزی و سیمانی با پلان دایره و مستطیلی برای طراحی فضا به سبک کلاسیک بیشترین کاربرد را دارند. ستون ها، طاق ها و گنبدها به عنوان عناصر و المان های معماری رومی و یونانی استفاده می شوند. به کمک طراحی فضای سبز در این نوع سایبان ها، فضای آن را به زیبایی جلوه دهید.

قیمت آلاچیق

یکی از موارد بسیار مهم در طراحی سایبان، توجه به هزینه اجرای آن می باشد. قبل از اجرای سایبان باید یک برآورد کلی از مواد و مصالح مورد استفاده داشته باشید. متریال ها نقش اصلی را در برآورد هزینه ها دارند. انتخاب طرح سایبان می تواند در انتخاب متریال اجرای آن کمک کند. بنابراین با انتخاب طرح سایبان و متریال های آن می توانید یک برآورد کلی از طراحی و اجرای سایبان به دست آورید.

ساخت آلاچیق با کمترین هزینه

شما می توانید سایبان مورد نظر خود را با کمترین هرینه طراحی و اجرا کنید. استفاده از مواد و مصالح بومی و در دسترس یک روش بسیار کاربردی محسوب می شود. مصالح بومی مانند؛ حصیر، پوشال، چوب بامبو یا نی و بسکمک از موارد دیگر در طراحی سایبان مناسب به کار می روند. این مصالح باعث می شوند با توجه به علایق خودتان فضای سایبان خانه را طراحی کنید. استفاده از گل های زیبا مانند، پیچک و انواع اکسسوری های مجذوب کننده برای ایجاد یک سایبان دنج و زیبا کاربردی هستند.

برای طراحی دکوراسیون آلاچیق از چه لوازمی استفاده کنیم؟

آتشدان و آبنما آلاچیق

یکی از ایده های مجذوب کننده استفاده از آتشدان و آبنما در فضای آلاچیق و تارم است. طراحی بخشی از فضای سایبان مانند شومینه فضای باز، آتشدان و آبنما با استفاده از متریال آجر زیبایی آن را دوچندان می کند. اگر به طراحی سایبان در فضای حیاط خانه علاقمندید، از آبنمای حیاطی در کنار آن استفاده کنید.

پرده و حصیر در جداره های آلاچیق

پرده ها و پارچه ها در روزهای آفتابی تابستان برای ایجاد سایه در فضای آلاچیق بسیار مناسب هستند. حصیر به عنوان یک متریال بومی در منطقه ها جنوبی برای سایه اندازی آلاچیق بسیار پرکاربرد است. به طور کلی برای تعریف حریم خصوصی در محیط آلاچیق مناسب هستند. هماهنگی در طراحی پارچه مبلمان و پرده ها در جداره سایبان، یک ایده بسیار مجذوب کننده برای طراحی دکوراسیون فضای آلاچیق است.

انواع صندلی و تخت در آلاچیق

برای طراحی فضای سایبان ها از انواع صندلی ها و تخت ها استفاده کنید. میز و صندلی تاشو برای ایجاد فضای نشیمن در محوطه خانه انتخاب مناسبی هستند. تخت و ننوهای زیبا در کنار سایبان برای استراحت در فضای باز استفاده می شوند. از مبلمان های مخصوص طراحی فضا باز استفاده کنید زیرا این نوع مبلمان ها متناسب با تغییرات آب و هوایی از متریال های مقاوم و بادوام طراحی شده اند.

میز ناهارخوری آلاچیق

بخشی از فضای سایبان را به قرار دادن میز ناهارخوری اختصاص دهید. با قرار دادن میز ناهارخوری و صندلی های فلزی در فضای سایبان فلزی یک هماهنگی زیبا در متریال ها ایجاد کنید. فلاورباکس های چوبی زیبایی فضا را دوچندان می کنند.

باربیکیو در آلاچیق

در فضای سایبان محوطه خانه از باربیکیو استفاده کنید. با قرار دادن باربیکیو دیواری در فضای سایبان و تارم، یک تجربه شیرین آشپزی در فضای باز خواهید داشت. میز و صندلی ها را در کنار فضای باربیکیو برای برگذاری دورهمی های محبت آمیز و خانوادگی و یا برای طراحی دکوراسیون شب یلدا استفاده کنید.

گل و گیاهان تزئینی آلاچیق

گل و گیاهان تزئینی نقش اصلی را در طراحی دکوراسیون فضای سایبان خانه شما دارند. فلاورباکس ها برای کاشت گل وگیاهان به شما کمک می کنند. انواع مختلفی از گلدان ها و فلاورباکس ها وجود دارند، اما شما می توانید از لوازم در دسترس مانند بطری ها و جعبه های چوبی به عنوان گلدان استفاده کنید. طراحی فلاورباکس ها در جداره سایبان ها زیبایی آن را دوچندان می کند.

قفسه های کتاب و انواع اکسسوری ها در آلاچیق

با طراحی قفسه و شلف کتاب، فضایی مناسب برای مطالعه در سایبان خانه ایجاد کنید. قفسه های چوبی و فلزی در هماهنگی با متریال میز و صندلی تاشو و تاب ننویی، فضای آلاچیق را زیباتر جلوه می دهند.

نورپردازی آلاچیق

نورپردازی برای استفاده از محیط سایبان در شب لازم است. تجهیزات نوری برای طراحی نورپردازی فضای آلاچیق بسیار متنوع هستند. ریسه های نوری، لامپ های ال. ای. دی، خطی، زمینی و انواع شمع ها برای طراحی نورپردازی فضای سایبان و کلاه فرنگی استفاده می شوند.

سخن پایانی

در این مقاله سعی کردیم، هر آنچه که برای طراحی الاچیق در فضای باز نیاز است به صورت مفید شرح دهیم. انتخاب سایبانی زیبا و با کیفیت متناسب با علایق و نیازهایتان، رضایت شما را تضمین می کند. ما تلاش کردیم شما را با بهترین سبک ها و طرح های سایبان آشنا کنیم تا طرح مناسبی برای محوطه خانه خودتان انتخاب نمایید. امیدواریم با مطالعه این مقاله به پاسخ پرسش هایتان در زمینه طراحی سایبان دست یافته باشید.

نمونه هایی از آلاچیق و پرگولا

انتشار: 24 آبان 1401 بروزرسانی: 24 آبان 1401 گردآورنده: georgiaro.ir شناسه مطلب: 2459

به "درباره آلاچیق و تفاوت آن با پرگولا" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "درباره آلاچیق و تفاوت آن با پرگولا"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید