ماندگارترین کاراکتر های سینمای ایران (2)

به گزارش تور گرجستان ارزان، خبرنگاران: می توان در فیلم های سینمای ایران شخصیت هایی یافت که در حافظه نسل ها باقی مانده است .علت این ماندگاری شاید به واسطه فیلم نامه یا کارگردانی باشد، ولی هرگز نمی توان از بازی بازیگران آنها چشم پوشی کرد.

ماندگارترین کاراکتر های سینمای ایران (2)

طوبا - زیرپوست شهر

زیر پوست شهر ساخته رخشان بنی اعتماد در سال 1379، یکی از فیلم های ماندگار سینمای ایران است. این فیلم به بیان چالش های اجتماعی زنان از جمله تبعیض های ناروا علیه آنان می پردازد.

گلاب جمعه در نقش طوبا یکى از بهترین و پیروز ترین نقش آفرینی های خود را در این اثر بر جاى گذاشته است. به طورکلی گلاب جمعه در نقش طوبى معناى واقعى و حقیقى کلمه مادر را نشان داده است؛ مادری رنج کشیده، ساده و بی ادعا.

یارولی دده بالا - نان و عشق و موتور 1000

فیلم نان عشق موتور 1000 به کارگردانی ابوالحسن داوودی محصول سال 1380 است. یارولی عموی باران که تنها نگهدارنده وی و قیم او نیز بشمار می آید، پس از تعلل باران در خصوص ازدواج، او را موظف به تصمیم گیری و انتخاب همسر در مدتی تعیین می نماید.

اکبر عبدی مرد هزار چهره سینمای ایران با نقش یارولی دده بالا با آن لهجه شیرین وتکرار نشدنی با آنکه حضورکمی در فیلم دارد، ولی همواره در یاد باقی می ماند.

گلرخ کمالی - سگ کشی

فیلم سینمایی سگ کشی به کارگردانی بهرام بیضایی محصول سال 1380 است. زنی به دنبال خرید چک های برگشتی همسرش به قیمت یک چندم است تا همسرش را آزاد کند.

او تصور می نماید اصل اموال را شریک همسرش برده، اما ماجرا چیز دیگری است. شخصیت پردازی بی نظیر بیضایی از گلرخ کمالی و بازی قابل قبول مژده شمسایی یکی از ماندگارترین نقش ها را خلق می نماید. مژده شمسایی در نقش گلرخ کمالی به خوبی تمام حالات دورنی و بیرونی شخصیت از غم و اندوه تا عشق و نفرت را به تصویر می کشد.

حامد - شب یلدا

فیلم سینمایی شب یلدا به کارگردانی کیومرث پوراحمد و نویسندگی کیومرث پوراحمد با مشاوره کامبوزیا پرتوی محصول سال 1380 است. حامد علی رغم علاقه بسیار به همسرش مهناز و فرزندش نازی، آن ها را پس از ده سال زندگی مشترک به خارج از کشور می فرستد...

شب یلدا نقطه اوج فیلم سازی پوراحمد است. بازی محمد رضا فروتن به عنوان تنها شخصیت فیلم، دریک لوکشین، منحصر به فرد است. فروتن با بازی بی نظیرش به خوبی نقش مرد تنها و شکست خورده را به تصویر می کشد.

ترانه - من ترانه پانزده سال دارم

فیلم من ترانه پانزده سال دارم به کارگردانی رسول صدرعاملی محصول سال 1380 که جوایز متعددی را از بیستمین جشنواره بین المللی فیلم فجر دریافت کرد. ترانه علیدوستی در اولین حضورش سینما نقش به یادماندنی آفرید.

بازی به اندازه و درست ترانه علیدوستی در نقش ترانه چالشی سخت برای اولین حضور هرکسی به عنوان بازیگر است که ترانه علیدوستی نه تنها به خوبی از پس آن برآمد بلکه آن را به یادماندنی هم کرد.

مرتضی - چهارشنبه سوری

چهارشنبه سوری محصول سال 1381 سومین ساخته سینمایی اصغر فرهادی است. دختر جوانی به نام روح انگیز، روز چهارشنبه سوری برای کار به خانه خانواده ای متوسط وارد می گردد.

چهارشنبه سوری بخش اعظمی از پیروزیتش را مدیون بازی حمید فرخ نژاد در نقش مرتضی است، حرف زدن، راه رفتن، سیگار کشیدن فرخ نژاد از به یادمانی ترین بازی های اوست.

رضا مثقالی معروف به رضا مارمولک - مارمولک

مارمولک فیلمی به کارگردانی کمال تبریزی محصول سال 1383 است. رضا مارمولک را هم می توان شاه نقش پرستویی در زمینه کمدی دانست.

پرستویی در این فیلم به شکلی استادانه هر دو شخصیت سارق و روحانی را با تمام ظرایف و ریزه کاری ها ایفا می نماید. او در هیچ کدام از این دو شخصیت ها نه اغراق و اضافه کاری دارد و نه به دنبال گدایی خنده از مخاطب به هرقیمتی است.

سپیده - درباره الی

درباره الی فیلمی به کارگردانی اصغر فرهادی و محصول سال 1387 است که به زعم بسیاری از کارشناسان، شروعکننده جریان رئالیسم و فصل جدیدی از موج نوی سینمای ایران بوده است. درباره الی همه خصوصیات سینمای فرهادی را در بارزترین شکل ممکن منعکس می نماید.

خصوصیاتی که اکنون به عنوان ویژگی های سبکی این فیلم ساز در سراسر جهان شناخته می گردد. سپیده درباره الی از آن نقش هایی هست که هربازیگری نمی تواند آن را اجرا کند و گلشفیته به خوبی از پس آن برآمده. بازی او در نقش سپیده از به یاد ماندنی ترین بازی های تاریخ سینما است.

نادر - جدایی نادر از سیمین

فیلم جدایی نادر از سیمین ساخته اصغر فرهادی محصول سال 1389 است که این فیلم دارای جوایز بسیاری از جمله جایزه اسکار، گلدن گلوب، سزار و جایزه بازیگری به صورت جمعی از جشنواره برلین می باشد.

اما حضور پیمان معادی به عنوان اولین نقش جدی و بلند او برای همواره در خاطره می ماند. معادی در فیلم درباره الی نوید یک بازیگر با استعداد را داد و با جدایی نادر از سیمین به قله های این پیروزیت رسید. بازی با ظرافت و پر جزئیات بیش از راهنمایی کارگردان متکی به درک او از نقش است.

عماد - فروشنده

فروشنده به کارگردانی اضغر فرهادی و محصول سال 1394 است. همکاری مشترک شهاب حسینی و اصغر فرهادی از جدایی نادر از سیمین شروع شد.

شهاب حسینی در فیلم های فرهادی بازیگری به شدت درجه یک است؛ چه در نقش حجت جدایی و چه در نقش عماد. شهاب حسینی در فروشنده با بازی بدون اغراق و درون گرا شخصیتی در آستانه فروپاشی را به خوبی خلق می نماید.

سمیه - ابد ویک روز

ابد و یک روز اولین فیلم سینمایی بلند سعید روستایی محصول سال 1394 است که پیروز شد 9 جایزه اصلی رشته های بهترین فیلمنامه، بهترین کارگردانی، بهترین کارگردانی نگاه نو را از سی و چهارمین جشنواره فیلم فجر، شانزدهمین جشن جهانی تصویر، هجدهمین جشن خانه سینما و دهمین جشن منتقدان و نویسندگان کسب کند.

پریناز ایزدیار در نقش یک دختر ساده و از خودگذشته و دلسوز به خوبی توانسته در اجرا با نگاهش همه چیز را بیان کند.

ناصر خاکزاد- متری شش ونیم

فیلم سینمایی متری شیش و نیم به نویسندگی و کارگردانی سعید روستایی محصول سال 1397 است. چند تن از مأمورین پلیس مبارزه با مواد مخدر به سردستگی صمد به دنبال فروشنده عظیم شیشه در تهران به اسم ناصر خاکزاد هستند.

همکاری نوید محمدزاده و سعید روستایی با متری شش و نیم به اوج خود می رسد. نوید محمدزاده در این چندسال اثبات نموده از پس هر نقشی و با هر اندازه و مدیومی بر می آید. بازی نوید محمد زاده در نقش ناصر خاکزاد، سرنموده -مواد فروشان- آنقدر پخته، به اندازه و با قدرت است که ضد قهرمان دوست داشتنی برای بیننده خلق می نماید.

منبع: برترین ها
انتشار: 22 مهر 1399 بروزرسانی: 22 مهر 1399 گردآورنده: georgiaro.ir شناسه مطلب: 1484

به "ماندگارترین کاراکتر های سینمای ایران (2)" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "ماندگارترین کاراکتر های سینمای ایران (2)"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید