سرنوشت نامعلوم هواپیمای 330 خطوط هوایی مالزی

به گزارش تور گرجستان ارزان، راز ناپدید شدن هواپیمای 370 خطوط هواپیمای مالزی

هیچ کس فکر نمی کرد که در 8 مارس سال 2014، هواپیمای ام.اچ 370 خطوط هوایی مالزی، زمانی که فرودگاه را به مقصد فرودگاه پکن ترک می نماید، هیچ وقت به مقصد نمی رسد و بد تر از آن که سرنوشت هواپیما تا سالیان سال، جز معماهای حل نشده دنیا باقی می ماند. با خبرنگاران همراه باشید تا به اتفاق هم، سرنوشت این هواپیمای ناپدید شده را با هم آنالیز کنیم.

سرنوشت نامعلوم هواپیمای 330 خطوط هوایی مالزی

با تور مالزی از توسعه یافته ترین کشور شرق آسیا دیدن کنید.

هنگامی که تنها کمتر از یک ساعت از بلند شدن هواپیمای فرودگاه کوالالامپور گذشته بود، آخرین تماس این هواپیما با برج مراقبت، برقرار شد. این هواپیما 227 سرنشین و 15 خدمه پرواز داشت و هیچ وقت به مقصدش در فرودگاه پکن نرسید. هنگامی که دیگر هیچ ارتباطی از هواپیما برقرار نشد، حدس های بسیاری به وسیله رسانه ها آغاز شد. عده ای می گفتند که هواپیما به سرقت رفته است و ناپدید شدن هواپیما کار آدم ربایان است. عده ای دیگر هم این فرضیه را مطرح نموده بودند که با توجه به این که این هواپیما از اقیانوس هند گذر نموده است، حتما دچار سانحه ای همچون، مثلث برمودا شده است.

در این بین افراد و دسته هایی هم بودند که گم شدن هواپیما را به آدم فضایی ها و یوفوها، نسبت می دادند. این که یک هواپیما ناپدید گردد، اتفاق معمولی نیست و قبل از پرواز، همه اقدامات امنیتی با بالاترین درجه سخت گیری، کنترل می گردد. به همین خاطر هم قبل از هر چیز، ناپدید شدن این هواپیما، ابعاد بین المللی حساس و زیادی داشت. این حدس ها و نگرانی ها ادامه داشت تا زمانی که در 24 مارس سال 2014، نخست وزیر مالزی، در رسانه های عمومی گفت که این هواپیما سقوط نموده است.

وی در بیان این خبر گفت که بر اساس تصاویر ماهواره ای آنالیز شده، هواپیما کوریدورهای جهت خود در غرب اقیانوس هند، از دست داده است. زمانی که این خبر اعلام شد، هیچ بازمانده و مدرکی که نشان دهد این هواپیما سقوط نموده است، موجود نبود.

در اولین عملیات نجاتی که در آب های غربی اقیانوس هند انجام شد، به گفته یکی از افسران ارشد نیروی هوایی نیوزیلند، تنها 70 شی معلق بر روی آب پیدا شد که هیچ کدام ازاین اشیا به هواپیمای مفقود شده ارتباطی نداشتند. تنها درآن میان 3 وسیله مشکوک به نظر می رسیدند که نسبت به بقیه اشیا پیدا شده ارزش بیشتری برای تحقیق داشتند. یک تور ماهی گیری، در یخدان و یک وسیله قهوه ای و نارنجی، که البته مورد آخر به تشخیص هواپیمایی استرالیا، تجهیزات ماهی گیری بوده است.

این مسئله آن قدر مجهول ماند تا این که حتی یکی از مقامات ارتش هواپیمایی مالزی گفت که شاید هرگز این معما حل نگردد. 7 آوریل 2014، ژنرال انگوس هوستون، فرمانده عملیات جستجو این هواپیما در اقیانوس هند گفت که سیگنال هایی از جعبه سیاه این هواپیما دریافت شده است. نخست وزیر استرالیا نیز این خبر را تایید کرد و گفت که پیدا کردن این هواپیما وارد فاز جدیدی شده است. البته این احتمال هم بر اساس داده های فنی وجود داشت که باطری جعبه سیاه تا به حال خالی شده است. در تاریخ 30 می 2014، مقامات استرالیایی گفتند که این هواپیما با توجه به شواهدی که وجود دارد قطعا در اقیانوس هند، ناپدید نشده است.

در تاریخ 7 اوت 2015، یک قطعه از بال هواپیما در جزیره رئونیون، در فاصله 6000کیلومتری از اقیانوس هند، پیدا شد. در مارس 2016 نیز، در ساحل موزامبیک، قطعه ای دیگر از این هواپیما پیدا شد. پروسه جستجوی باقی مانده های این هواپیما آن قدر طولانی شد که مقام های چینی و مالزیایی و استرالیایی با هم توافق کردند که در صورت به دست نیامدن نتایج قابل اتکای موثق، عملیات جستجوی این هواپیما را به حالت تعلیق در آورند.

یکی از گزارش های تیم استرالیایی که در نتیجه تحقیق از علت سقوط این هواپیما منتشر شده است، بیان می دارد که که این هواپیما بدون دخالت عوامل انسانی و به علت تمام شدن سوخت هواپیما، سقوط نموده است. در تاریخ 17 ژانویه سال 2017، سه مقام مشترک از مقامات چین، مالزی و استرالیا در یک کنفرانس مطبوعاتی مشترک گفتند که با توجه به نتایج حاصل شده، با ناراحتی تصمیم به متوقف کردن عملیات جستجو، گرفته اند و می خواهند آن را به حالت تعلیق دربیاورند.

یکی از احتمالاتی که مقامات در باه ناپدید شدن هواپیما مطرح نموده بودند این بود که خلبان هواپیما، قبلا جهت پرواز از روی اقیانوس هند را به صورت شبیه سازی شده تمرین نموده بوده است و احتمال این مسئله وجود دارد که خلبان پرواز، زاهاری احمد شاه، با توجه به شبیه سازی که مامورین اعزام شده از پلیس اف بی آی، در زیر زمین خانه او پیدا نموده بودند، قصد خودکشی داشته است. پلیس اف بی آی، با توجه به آنالیز هایی که انجام داد و بازی های پاک شده کامپیوتر این خلبان، متوجه شدند که این خلبان با بازسازی تغییر جهت به سمت اقانوس هند، خواسته است تا از قصد سوخت هواپیمایش تمام گردد و سقوط نمایند. البته مقامات هیچ وقت به افشای کامل این پرونده، مبادرت نکردند.

با توجه به این که هواپیمای بوئینگ یکی از مطمئن ترین هواپیماهای دنیا است، این که نقص فنی از مهندسی هواپیما بوده باشد و همچنین کنترلی که قبل از پرواز بر روی هواپیما انجام شده بوده است، قصد و انگیزه خلبان هواپیما و تمام شدن سوخت هواپیما و سقطوط آن، منطقی ترین فرضیه و دلیل برای سقوط این هواپیما معرفی گردید. شرکت هواپیمایی مالزی نیز در طول عمر خود تنها دو سانحه منجر به مرگ داشته است که یکی از آنها به دلیل هواپیماربایی و دیگری همین حادثه با سرنوشتی نامعلوم برای این هواپیما بوده است.

خرید یک بوئینگ، 250 میلیون دلار هزینه دارد. هزینه ای که طی فقط دو سال تحقیق بی نتیجه به وجود آمد، نزدیک بر 130 میلیون دلار شده است. مسافران هواپیما، 152 نفر چینی، 50 نفر مالزیایی، 20 نفر از کشورهای غربی و اروپایی و نیز 2 نفر ایرانی، بوده اند.

منبع: thesun.co.uk

منبع: الی گشت
انتشار: 3 مهر 1398 بروزرسانی: 6 مهر 1399 گردآورنده: georgiaro.ir شناسه مطلب: 577

به "سرنوشت نامعلوم هواپیمای 330 خطوط هوایی مالزی" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "سرنوشت نامعلوم هواپیمای 330 خطوط هوایی مالزی"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید