روابط موزائیکی محصول فقدان نظارت

به گزارش تور گرجستان ارزان، یک جامعه شناس با اشاره به ضعف نظارت روی سامانه های اینترنتی عرضه فیلم و سریال، نسبت به شکل گیری روابط موزائیکی در جامعه امروز هشدار داد.

روابط موزائیکی محصول فقدان نظارت

به گزارش گروه فرهنگی خبرنگاران، امان الله قرایی مقدم جامعه شناس درباره نظارت بر سامانه ها و تکنولوژی هایی که می تواند عوارض فرهنگی در پی داشته باشد همچون سامانه های نمایش فیلم و سریال اینترنتی بیان نمود: یکی از مهمترین وظایف و نقش های دولت پاسداری از ارزش ها، هنجار ها و میراث فرهنگی و به عبارتی بار آوردن کودک و جوان و نوجوان با ارزش های جامعه است.

وی افزود: دو نوع رفتار در جامعه شناسی در جامعه پذیری آدم ها وجود دارد که تسلط ترغیبی یا همان رفتار های تشویقی و تسلط اجباری یا رفتار های تنبیهی است و معمولاً از ناحیه خانواده یا دولت به اشکال مختلف صورت می گیرد و او را به نوعی با هنجار ها آشنا می نماید درحالیکه وقتی فرد خود در مقابل فرهنگ ها به وسیله برنامه های ماهواره ای یا فیلم و سریال هایی بدون نظارت قرار می گیرد خود به خود جامعه پذیر می گردد.

ترغیب افراد به سمت ارزش ها

قرایی مقدم توضیح داد: دولت و صداوسیما باید با برنامه های تشویقی تلاش نمایند بدون آنکه سد و مانع باشند فرد را به سمت ارزش های مناسب جامعه بکشانند. به طور مثال برنامه های تلویزیون را به گونه ای جالب و جذاب نمایند که نظر مخاطب به آن ها جلب گردد نه اینکه سراغ برنامه های ماهواره ای مسموم برود.

وی با اشاره به فیلم و سریال و محتوا هایی که بدون در نظر دریافت ساختار منسجم روی سرویس های اینترنتی قرار می گیرد، مطرح نمود: شما امروز در بسیاری از خانواده ها شاهد هستید که اعضای خانواده کمتر از حال هم خبر دارند، پدر روزنامه می خواند، مادر در آشپزخانه غذا درست می نماید و کودک و نوجوان روی موبایل والدین و یا لپ تاپ های شخصی مشغول دیدن فیلم و سریال و محتوا هایی هستند که نظارت درستی روی آن ها نیست.

روابط موزائیکی حاصل محتوای بدون نظارت

این استاد دانشگاه خوارزمی با اشاره به فرهنگی غالب این فیلم و سریال ها بیان نمود: امروز یکی از معضلات خانواده ها روابط موزاییکی است یعنی اعضای خانواده مثل موزاییک ها کنار هم هستند، اما هیچ شناخت و حتی دغدغه ای نسبت به علایق و افکار هم نداشته باشند. برادر دنبال سیگار است خواهر دنبال جنس مخالف است یا مسائلی که شاید در یک فیلم و سریال به راحتی به تصویر کشیده می گردد.

این جامعه شناس با خطاب قرار دادن خانواده و دولت ها در این زمینه اظهار کرد: من گناه این معضلات را از درون خود خانواده و جامعه می بینیم. خانواده مأمور است که فرزندش را مطابق جامعه امروز اجتماعی بار بیاورد، اما شما مأمور هستید بچه را برای این جامعه خودمان تربیت کنید نه برای آمریکا و ترکیه.

از رکورد گفتگوی تتلو متعجب نشوید

قرایی مقدم افزود: جامعه ایران و فرهنگ کشور را نمی توان با محتوای فرهنگ خارجی بار آورد جامعه ایران حتی با افغانستان و تاجیکستان که در همسایگی ما هستند قابل مقایسه نیست.

وی در سرانجام با هشدار نسبت به نبود محتوای مناسب در سامانه های اینترنتی بیان نمود: باید نظارت روی سرویس های اینترنتی را بالا ببریم البته نه اینکه آن ها را کلاً حذف کنیم مثلاً سروش و آی گپ را راه اندازی کردند، اما نتوانستند به درستی مقابله نمایند. فرزند امروز را نمی توان محدود کرد، اما باید به او محتوای خوب عرضه کرد، اگر موسیقی و آثار خوب نباشد او می رود تتلو را پیدا می نماید و گوش می نماید. الگوی خوب موسیقایی معرفی نگردد کودک و نوجوان تتلو را می شناسد و بعد شما تعجب می کنید که چطور گفتگوی اینترنتی او رکورد می زند.

منبع: خبرگزاری دانشجو
انتشار: 29 خرداد 1399 بروزرسانی: 6 مهر 1399 گردآورنده: georgiaro.ir شناسه مطلب: 1281

به "روابط موزائیکی محصول فقدان نظارت" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "روابط موزائیکی محصول فقدان نظارت"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید