خبرنگاران آتش بی توجهی گردشگران طبیعت بر جان مراتع پایتخت

به گزارش تور گرجستان ارزان، تهران- خبرنگاران- یک لحظه اتفاق می افتد، روشن شدن آتش در گرمای هوا، وزش باد و در نهایت دود شدن میزان زیادی از مراتع و سرمایه های ملی؛ حوادثی که در بیشتر موارد به دلیل بی توجهی گردشگران طبیعت و عامل انسانی روی می دهد.

خبرنگاران آتش بی توجهی گردشگران طبیعت بر جان مراتع پایتخت

بیش از 30 مورد آتش سوزی از اول سال جاری تا به امروز در مراتع و بوستان های استان تهران به وقوع پیوسته و موجب از بین رفتن یا بروز خسارت به بیش از 100 هکتار از فضای سبز و عرصه های طبیعی شده است؛ آماری که با توجه به خنک بودن هوا و بارش ها در فروردین و اردیبهشت سال جاری، چشمگیر به نظر می رسد.

نکته قابل تأمل اینکه بر اساس اعلام کارشناسان، 95 درصد علت وقوع این آتش سوزی ها به دخالت انسان و عامل انسانی بر می گردد.

بسیاری از مردم به منظور تهیه غذا یا گرم کردن آب در مراتع و فضای سبز آتش روشن می نمایند و به گفته کارشناسان آتش نشانی و منابع طبیعی، این آتش در زمان اتمام کار به درستی و کامل خاموش نمی گردد.

داستان از این قرار است که پس از ترک مردم و با توجه به گرمای هوا و همچنین وزش باد در فضای باز و کوهستانی، آتش نیمه خاموش دوباره فعال می گردد و حجم زیادی از مراتع را دچار آتش سوزی و خسارت می نماید.

افزایش گشت های موتوری در بوستان ها برای جلوگیری از آتش سوزی

مدیرعامل سازمان بوستان ها و فضای سبز شهرداری تهران در واکنش به حادثه آتش سوزی در بوستان های ولایت و چیتگر، اظهار کرد: با توجه به میزان بارش ها در ماه های گذشته شاهد رشد علف های بسیاری در بوستان ها، فضای سبز، دامنه کوه ها و ارتفاعات تهران بودیم و برای جلوگیری از بروز آتش سوزی های احتمالی، شیوه نامه علف زنی به مناطق 22گانه پایتخت ابلاغ شده است.

محمد علی مختاری با تاکید بر حجم زیاد علف های هرز رشد نموده در فضای سبز و ارتفاعات پایتخت، بیان نمود: حجم بالای علف های هرز و خشک از یک سو و گرمای هوا و اشتباه های انسانی از سوی دیگر، زمینه را برای آتش سوزی در بوستان ها و فضای سبز شهری آماده نموده است.

مختاری ادامه داد: با توجه به خشک بودن علف های هرز ممکن است یک ته سیگار روشن که در بین علف های خشک شده رها می گردد، عامل بروز آتش سوزی گسترده گردد.

علاوه بر آتش نیمه خاموش، انداختن شیشه در میان علف های هرز یا ته سیگار نیز از عوامل بروز آتش سوزی در بوستان ها و مراتع است.

مدیرعامل سازمان بوستان ها بیان نمود: در بعضی از موارد شیشه در کنار علف های هرز رها می گردد و در ساعت های میانی روز که شکل تابش خورشید عمود می گردد، همان شیشه نقش ذره بین را پیدا می نماید و با تمرکز نور عامل بروز آتش سوزی می گردد.

سازمان آتش نشانی شهر تهران نیز در آماری خاطرنشان کرد: طی سالی که گذشت حدود یک چهارم آتش سوزی های پایتخت مربوط به فضای سبز بوده؛ فضاهایی که سال جاری نیز نگرانی زیادی در خصوص وقوع حریق در آن ها وجود دارد و متاسفانه از ابتدای سال تا به امروز مواردی از حریق نیز در آن اتفاق افتاده است.

ارتفاعات پایتخت مستعد آتش سوزی است

سخنگوی سازمان آتش نشانی و خدمات ایمنی شهرداری تهران با اشاره به بارش های مناسب بهاری اعلام نموده که به دلیل پوشش گیاهی مناسب ارتفاعات و تپه های اطراف پایتخت به دلیل وجود پوشش گیاهی مناسب مستعد آتش سوزی است.

سید جلال ملکی در این باره به خبرنگار خبرنگاران گفت: این مساله موجب شده است تا در روزهای اخیر آمار آتش سوزی در این نقاط بالاتر از میانگین سال های قبل باشد؛ آتش سوزی هایی که در واقع به آنها حریق فضای سبز یا حریق علوفه می گویند.

ملکی ادامه داد: این علوفه ها بسیار متراکم و فشرده بوده و به خوبی قد کشیده است و در صورت بروز آتش سوزی، به سرعت گسترش می یابند؛ از آنجا که به منظور حرکت و پیشروی آتش در این حوادث به صورت دوار و دایره ای شکل است، در مدت زمان کمی بخش زیادی از منطقه را فرا می گیرد و در همه جهت ها گسترش پیدا می نماید.

به گفته وی وزش باد که غالباً در مناطق اطراف شهر و ارتفاعات وجود دارد نیز باعث افزایش سرعت گسترش آتش سوزی می گردد.

سخنگوی آتش نشانی تهران همچنین با اشاره به مسائل فراوان برای اطفای حریق در این نوع حوادث، اضافه نمود: در این نوع آتش سوزی ها راستا مناسب و همواری برای دسترسی به محل حریق وجود ندارد و نیروها برای رسیدن به شعله های آتش که در دل طبیعت و تپه ها واقع است باید گاهی صدها متر در راستای پرفراز و نشیب، آن هم با تجهیزاتی نظیر خاموش نماینده، طناب، آتش کوب و سایر لوازم حرکت نمایند.

بی مبالاتی بعضی از مردم و گردشگران طبیعت موجب به خطر افتادن جان آتش نشانان می گردد

این کارشناسان آتش نشانی ادامه داد: گاهی آتش سوزی ها در ساعت های پایانی و حتی میانه شب رخ می دهد و بر همین اساس دید مناسبی برای یافتن راستا مناسب تا رسیدن به محدوده آتش وجود ندارد و خطرهایی نظیر گم کردن راستا، سقوط از ارتفاع، سقوط در چاه و گودال وجود دارد که فرمانده میدان در این مقطع باید بسیار مراقب نیروهای خود باشد؛ ضمن اینکه تجهیزات و خودروهای آتش نشانی که با هزینه شهروندان تأمین می گردد نیز گاهی در معرض آسیب های جدی قرار می گیرند.

ملکی به گردشگران طبیعت توصیه کرد که به بوستان های معتبر و تأیید شده بروند زیرا این بوستان ها از خدمات مناسب نظیر آب آشامیدنی، سرویس بهداشتی، محل بازی مناسب برای بچه ها، پارکینگ، حراست، نگهبانی و ایمنی قابل قبول برخوردار است.

وی همچنین از شهروندان خواست در طبیعت، از روشن کردن آتش در علف زارها و بوته های خشک و کنار درختان به ویژه در زمان وزش باد بپرهیزند.

بطری را در طبیعت رها نکنیم

می گوید: شهروندان برای روشن کردن آتش از منقل های فلزی استفاده نمایند و در صورت نبود منقل، با کنار زدن علوفه ها و بوته های خشک، بر روی زمین غیرقابل اشتعال آتش روشن نمایند.

این کارشناس حوزه محیط زیست و آتش نشانی بیان نمود: رها کردن بطری و ظروف شیشه ای در طبیعت می تواند مانند یک عدسی عمل کند و با متمرکز کردن نور خورشید باعث آتش سوزی در بوته های خشک گردد.

به گفته وی طبیعت گردان مراقب باشند از آتش بازی بچه ها در طبیعت و نیز شکستن شاخه های درختان برای روشن کردن آتش خودداری نمایند.

ملکی نیز عمده دلایل وقوع این آتش سوزی را عامل انسانی خاطرنشان کرد و گفت: سازمان آتش نشانی و خدمات ایمنی شهرداری تهران در 130 ایستگاه شبانه روزی در آماده باش کامل است و شهروندان در صورت هرگونه حادثه می توانند در سریع ترین اقدام به سامانه 125 اطلاع دهند تا زمانی که آتش هنوز به شعله وری کامل نرسیده است، آتش نشانان نسبت به مهار آن اقدام نمایند.

به گفته سخنگوی آتش نشانی تهران در سال گذشته نیز آتش سوزی های فضای سبز در تهران افزایش 23 درصدی داشت، گفت: مالکان حقیقی و حقوقی زمین ها و مراتع باید تا نسبت به محصور کردن و ایمن سازی املاک خود برای جلوگیری از ورود افراد اقدام نمایند.

پاسخ شفاف و روشنی در قبال آتش سوزی ها ارایه نمی گردد

وی یادآور شد: سال گذشته پاسخ شفاف و روشنی در قبال آن همه آتش سوزی ارائه نشد و همه از کنار آن گذشتند اما اگر قرار باشد سال جاری و سال های آینده نیز شاهد چنین وضعیتی باشیم، دیگر باید دلیل آن را در بی توجهی مسئولان و البته بعضی شهروندان جستجو کرد که چرا راهکاری در طول یک سال گذشته برای این مهم اندیشیده نشده است.

کشاورزان مراقب وقوع آتش سوزی در مزارع باشند

همچنین رییس سازمان جهاد کشاورزی استان تهران با هشدار نسبت به افزایش احتمال وقوع آتش سوزی همزمان با افزایش گرمای هوا در مراتع، زمین های کشاورزی، به ویژه مزارع گندم و جو از کشاورزان خواست نکات ایمنی را رعایت نمایند.

کریم ذوالفقاری به خبرنگار خبرنگاران گفت: شروع زمان برداشت محصولات زراعی از مزارع با افزایش دمای هوا همراه شده و این امر همه ساله باعث بروز آتش سوزی در این مزارع می گردد؛ حادثه ای که در دقایقی اندک می تواند تمامی محصول کشاورزان را نابود کند.

وی اضافه نمود: آتش سوزی در مزارع گندم و جو با سایر آتش سوزی های تفاوت ویژه ای دارد و به دلیل سرعت گسترش آتش، تا زمان رسیدن عوامل آتش نشانی، ممکن است کل محصول در هکتارها زمین از بین برود؛ بنابراین ضروری است تا کشاورزان در زمان برداشت به نکات ایمنی توجه داشته باشند و با اقدامات پیشگیرانه از وقوع این حادثه در مزرعه جلوگیری نمایند.

ذوالفقاری ادامه داد: یکی از علل وقوع آتش سوزی در مزارع، انباشته شدن کاه و کلش و به جامانده محصول در مزرعه است؛ بنابراین کشاورزان باید هرچه سریع تر نسبت به جمع آوری محصول اقدام نمایند؛ وی از کشاورزان خواست تا از آتش زدن باقی مانده کاه و کلش در مزارع نیز خودداری نمایند.

رییس سازمان جهاد کشاورزی استان تهران اضافه نمود: ایجاد جاده دسترسی در مزارع، تسریع در جمع آوری محصولات، ذخیره آب در حوضچه های مصنوعی، در دسترس بودن ادوات کشاورزی نظیر تراکتور، جلوگیری از قرار دریافت اشیاء براق در مزارع و وجود کپسول های آتش نشانی از جمله اقدامات مهمی است که می تواند از گسترش آتش سوزی در مزارع جلوگیری کند.

وی با تاکید بر عدم ورود رهگذاران به مزارع، گفت: متأسفانه بعضی از مردم با حضور در تفرجگاه ها و حاشیه رودخانه ها به روشن کردن آتش یا پرتاب ته سیگار روشن اقدام می نمایند که این امر نیز خطر وقوع آتش سوزی را افزایش می دهد و برای حفظ دسترنج یکساله کشاورزان بهتر است از ورود افراد به مزارع جلوگیری گردد.

ذوالفقاری همچنین از هماهنگی و مکاتبه های لازم جهاد کشاورزی شهرستان های 16گانه استان با فرمانداران و بخشداری ها به منظور اطلاع رسانی و آگاهی بخشی به کشاورزان و اقدامات ایمنی در صورت وقوع حادثه اطلاع داد.

شناسایی کانون های بحران در پایتخت

مدیرکل منابع طبیعی و آبخیزداری استان تهران در این باره از شناسایی کانون بحران آتش سوزی اطلاع داد و گفت: کانون بحران در استان تهران بیشتر در پارک های جنگلی اطراف تهران، که در چهار روز اخیر شاهد بعضی از آتش سوزی ها بودیم، به عنوان مثال در مناطق 22، 13، پارک جنگلی چیتگر، سرخه حصار و ... به چشم می خورد.

احمد طاهری کل منطقه شمیران، از لواسان و اویشان قشم گرفته تا دیگر مناطق مانند پارک خجیر و مراتع اطراف آن کانون بحران است ضمن اینکه مراتع اطراف فرودگاه امام(ره) و اطراف بهشت زهرا(س) نیز مستعد آتش سوزی است.

وی با بیان اینکه ماموران یگان حفاظت منابع طبیعی استان تهران به صورت 24 ساعته در آماده باش هستند، اضافه نمود: این نیروها به صورت شبانه روزی در حال رصد اوضاع حاکم بر منابع طبیعی هستند.

مدیرکل منابع طبیعی استان تهران ادامه داد: به محض وقوع آتش سوزی نیروهای آتش نشانی با امکانات کامل پای کار آمده اند و نیروهای یگان حفاظت منابع طبیعی نیز در کنار آتش نشانان برای اطفای حریق حضور دارند.

این مسئول منابع طبیعی استان تهران با بیان اینکه 95 درصد آتش سوزی ها منشأ انسانی دارد، ابراز داشت: با توجه به گرمی هوا و مهیا بودن شرایط برای وقوع هرگونه حریق، کوچکترین بی احتیاطی و سهل انگاری می تواند به حادثه بزرگی منجر شده و خسارت های جبران ناپذیری متوجه عرصه های منابع طبیعی گردد.

وی فرهنگ سازی و اطلاع رسانی را در پیشگیری از وقوع آتش سوزی های احتمالی در عرصه های منابع طبیعی مؤثر دانست و یادآور شد: با عنایت به تأثیرگذاری رسانه ها در جهت دهی به افکار عمومی و تغییر نگرش ها، اطلاع رسانی به وسیله رسانه ها به ویژه رسانه ملی می تواند در ارتقای آگاهی عمومی و مشارکت مردمی در پیشگیری از وقوع هرگونه آتش سوزی در عرصه های طبیعی تأثیرگذار باشد.

مدیرکل منابع طبیعی و آبخیزداری استان تهران از عموم مردم، گردشگران و مسافران درخواست کرد که هنگام مراجعه به عرصه های جنگلی و مرتعی ضمن مراقبت از این سرمایه های ملی، از روشن کردن آتش و رها کردن بطری و اجسام شیشه ای در طبیعت به جد خودداری نمایند و در صورت مشاهده هرگونه آتش سوزی فوراً مراتب را به وسیله شماره تلفن 1504 به یگان حفاظت منابع طبیعی اطلاع دهند.

برگزاری رزمایش مقابله با آتش سوزی

مدیرکل منابع طبیعی و آبخیزداری استان تهران به برگزاری رزمایش مقابله آتش سوزی های احتمالی در عرصه های منابع طبیعی استان تهران در آینده نزدیک اشاره نمود و گفت: ارزیابی آمادگی و توانمندی نیروهای منابع طبیعی در ابعاد مختلف و آشنایی بیشتر نیروها با شیوه های اطفای حریق از اهداف اصلی این رزمایش است.

طاهری ادامه داد: در این رزمایش علاوه بر حضور تیم های اطفای حریق منابع طبیعی، دستگاه ها و نهادهای خدماتی و امدادی همچون سازمان آتش نشانی، هلال احمر، نیروهای شهرداری، محیط زیست و همچنین سازمان های مردم نهاد و همیاران طبیعت نیز شرکت خواهند داشت.

به گزارش خبرنگاران با وجود اطلاع رسانی مکرر طی سال های گذشته، شاهد سهل انگاری بعضی افراد هنگام مراجعه به طبیعت هستیم و امید آن می رود که تک تک شهروندان در نقش یک محافظ منابع ملی، مراتع و جنگل ها عمل نمایند.

استان تهران دارای یک میلیون و 80 هزار هکتار اراضی ملی است که حدود 920 هزار هکتار از این اراضی را مرتع، بیش از 100 هزار هکتار اراضی بیابانی و همچنین افزون بر 60 هزار هکتار را جنگل های طبیعی و دست کاشت تشکیل می دهد.

منبع: ایرنا
انتشار: 19 مرداد 1399 بروزرسانی: 6 مهر 1399 گردآورنده: georgiaro.ir شناسه مطلب: 1352

به "خبرنگاران آتش بی توجهی گردشگران طبیعت بر جان مراتع پایتخت" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "خبرنگاران آتش بی توجهی گردشگران طبیعت بر جان مراتع پایتخت"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید