تفاوت میوه های فصلی و غیرفصلی

به گزارش تور گرجستان ارزان، این روزها مصرف میوه های گلخانه ای، غیرفصلی، وارداتی و انباری به گونه ای ترویج یافته که بیشتر افراد خوردن محصولات فصلی را فراموش کرده اند. اما نکته مهم اینجاست که چرا تا وقتی میوه و سبزی فصلی در دسترس داریم باید از محصولات گلخانه ای، انباری و... استفاده کنیم! لذا اهمیت موضوع ما را برآن داشت که به مقایسه و بررسی محصولات طبیعی، فصلی، گلخانه ای و انباری بپردازیم و از اثرات آن ها بر سلامت افراد مطلع گردیم.

تفاوت میوه های فصلی و غیرفصلی

تفاوت میوه های فصلی و غیرفصلی

نویسنده: فاخره بهبهانی(مهندس علوم و صنایع غذایی)

این روزها مصرف میوه های گلخانه ای، غیرفصلی، وارداتی و انباری به گونه ای ترویج یافته که بیشتر افراد خوردن محصولات فصلی را فراموش کرده اند. اما نکته مهم اینجاست که چرا تا وقتی میوه و سبزی فصلی در دسترس داریم باید از محصولات گلخانه ای، انباری و... استفاده کنیم! لذا اهمیت موضوع ما را برآن داشت که به مقایسه و بررسی محصولات طبیعی، فصلی، گلخانه ای و انباری بپردازیم و از اثرات آن ها بر سلامت افراد مطلع گردیم.

محصولات طبیعی

این نوع محصولات به روش طبیعی تولید می شوند یعنی پرورش آنها در تمام مراحل رشد یا سیستم طبیعی هماهنگ بوده و در خاکی که از قبل هیچ گونه سموم دفع آفت نظیر علف هرزکش ها و قارچ کش ها و همچنین کودهای شیمیایی در آن استفاده نشده و فقط با مواد طبیعی تقویت می گردد رشد می کند. در ترکیبات میوه های طبیعی هیچ گونه اصلاح ژنتیکی صورت نمی گیرد و استفاده از گازها برای رشد زودرس میوه ها به کار نمی رود. به همین دلیل رنگ این میوه ها طبیعی بوده و نه خیلی پررنگ تر و یا کم رنگ تر از حد معمول می باشند. بافت آن ها مناسب و خیلی نرم یا سفت نیست. میزان میوه ها هم متعادل بوده و طعم و بوی طبیعی و مناسبی دارند که البته بارزترین ملاک تشخیص میوه های طبیعی هم همین طعم و بوی طبیعی شان است. به علاوه پوست میوه های طبیعی کاملا متناسب با میوه بوده و زیاد ضخیم نمی باشد. از همه مهم تر آن که در این نوع محصولات کاهش آلودگی خاک به کودها و سموم شیمیایی موجب باقی ماندن عناصر مفیدی مانند کلسیم، آهن، فسفر، مهمیم و ویتامین ث در سبزی ها و میوه ها می گردد اما متأسفانه به علت افزایش روزافزون جمعیت، محصولات طبیعی جوابگوی نیاز مصرف کنندگان نمی باشد و کشاورزان مجبورند برای تأمین هرچه سریعتر تقاضا علاوه بر محصولات طبیعی، از انواع میوه های گلخانه ای ویا خارج فصل هم استفاده کنند.

محصولات گلخانه ای (غیرفصلی)

محصولات گلخانه ای از 80 سال پیش در کشور ما مورد استفاده قرار می گیرند. این محصولات در مقایسه با میوه های طبیعی کمبودهای بسیار زیادی دارند. لذا به علت آن که در خارج از فصل در گلخانه های شیشه ای در کشورمان بسیار کم وسعت و محدود می باشند، نور خورشید به طور مستقیم به محصولات گلخانه ای نمی تابد لذا این محصولات به نوعی با کمبود ویتامین ث و سایر مواد مغذی که برای به وجود آمدن به نور مستقیم نیاز دارند روبرو اند.از طرف دیگر برای این که میوه ها و سبزی ها در گلخانه ها سریعتر از حد معمول برسند، کشاورزان برای پرورش آنها از سموم و کودهای شیمیایی مختلفی استفاده می کنند که این موضوع هم تاحد زیادی در کاهش ویتامین ها و ریز مغذی های محصولات گلخانه ای مؤثر است. لذا وجود میوه هایی با ظاهر بسیار درشت که فاقد طعم، خاصیت و ماندگاری هستند همگی ناشی از استفاده بی رویه از کودها و سموم و باقی ماندن ترکیبات آنها در محصولات است. بنابراین وقتی میزان بزرگ یک میوه نظر شما را جلب می کند و یا وقتی سیبی را گاز می زنید به سرعت کدر می گردد و یا وقتی می بینید که خیار یا گوجه فرنگی طعم واقعی خود را ندارند مطمئن شوید که میزانی از سموم، جذب سبزی و یا میوه شده است.

محصولات فصلی

محصولات فصلی معمولا در فصل تعیین خود رشد می کنند. لذا به علت رشد طبیعی وقت کافی جهت ساختن مواد مغذی را دارند. معمولا این نوع محصولات تازه تر هستند و حاوی میزان حداکثر ویتامین ها و املاح معدنی می باشند. لذا مقوی تر و پرخاصیت تر می باشند و طعم و کیفیت مناسب و ماندگاری بیشتری دارند و دیرتر از میوه های گلخانه ای و خارج فصل خراب می شوند. قابل ذکر است این محصولات به علت آن که در شرایط طبیعی و در فصل خود رشد می کنند، تولیدکنندگان برای پرورش آن ها در مقایسه با محصولات گلخانه ای کمتر از کودها و سموم شیمیایی استفاده می کنند.

محصولات انباری

این نوع محصولات در واقع میوه و سبزی های فصلی می باشند که تولید کنندگان برای عرضه آن ها در فصل های گوناگون این محصولات را با شرایط خاصی نگهداری می کنند. براین اساس شما می توانید یک میوه تابستانی را در فصل پاییز مصرف کنید. اما باید بدانید که گذشت زمان از ارزش تغذیه ای چنین محصولاتی می کاهد.البته نمی توان گفت که انبارداری ارزش غذایی تمامی میوه ها را کاهش می دهد اما نکته قابل توجه آن است که تا وقتی میوه و سبزی فصلی در دسترس است بهتر است از آن ها استفاده نماییم. نکته دیگر آن که در بسیاری از مواقع میوه های فصلی را برای ماندگاری بیشتر به صورت نارس می چینند. لذا این نوع محصولات هیچ وقت فرصتی پیدا نمی کنند تا همه ارزش غذایی، عطر و طعم عالی خود را به دست آورند. از این رو، اغلب میوه هایی که به علت صادرات به نقاط دور تقریبا نارس چیده می شوند دارای چنین شرایطی هستند.

توجه

اغلب میوه های وارداتی که خارج از فصل با قیمت های بالا و ظاهری خوش آب و رنگ در میوه فروشی ها عرضه می شوند معمولا محصول درختانی هستند که با مهندسی ژنتیک در آن ها تغییراتی ایجاد شده است. در اثر تغییرات ژنی میوه ها مدت بیشتری روی درختان باقی می مانند. لذا نیاز کمتری برای نگهداری در انبار و سردخانه دارند. قابل ذکر است ماندگاری طولانی مدت میوه ها بر روی درختان می تواند به میزان زیادی از مواد مغذی آن ها بکاهد و از سوی دیگر این محصولات به علت آن که حاوی ژن های تغییرشکل یافته ای هستند می توانند باکتری های موجود در روده را تغییر دهند و موجب مقاوم شدن بدن به انواع آنتی بیوتیک ها گردند که این خود می تواند به نوعی سلامت مصرف کننده را به مخاطره اندازد.

اثرات نامطلوب کودها و سموم شیمیایی بر روی میوه ها و سبزیجات

امروزه اغلب محصولات کشاورزی(فصلی یا غیرفصلی) در تمام مراحل رشد از طریق کودها و سموم شیمیایی تغذیه می شوند. تحقیقات نشان داده است که بسیاری از سبزی جات و میوه ها به نیترات و کادمیم موجود در کودها به نام دو عامل بیماری زا و سرطان زا آلوده هستند. این محصولات طعم و کیفیت بالا ندارند و نیترات موجود در آن ها می تواند موجب بروز انواع سرطان های گوارشی در مصرف کنندگان گردد. نیترات موجود در کودها می تواند در همه انواع میوه جات و سبزیجات رسوخ کند. اما محصولاتی که در دل خاک جای می گیرند مثل پیاز، سیب زمینی و هویج قابلیت جذب بیشتری دارند. معمولا نفوذ ترکیبات مؤثره کودها در محصولاتی که در دل خاک رشد می کنند می توانند موجب بزرگ و سنگین شدن سبزی های غده ای گشته و سود بیشتری را برای باغدار در پی داشته باشد. البته لازم به ذکر است که این سموم می توانند در انواع میوه و سبزی که به صورت بوته ای در سطح زمین رشد می کنند و ارتفاع کمتری دارند هم نفوذ کند. اما در مقابل میوه های درختی که ارتفاع بیشتری از زمین دارند کمتر در معرض اثرات نامطلوب کودها قرار دارند.

متأسفانه ذرات کودهای شیمیایی به داخل میوه و سبزی راه پیدا می کنند و با هیچ روشی از بین نمی فرایند. البته توصیه می گردد برای کاهش سموم سطحی، میوه ها را قبل از مصرف خوب با مواد ضدعفونی کننده به همراه آب بشویید.

به توصیه های زیر توجه کنید

1-درشتی میوه ها در بیشتر مواقع به علت نیترات بالای موجود در آن هاست. لذا در هنگام خرید از میوه های درشت صرف نظر کنید و میوه های میانه یا کوچک با رنگ روشن را انتخاب کنید؛ چرا که تیره بودن میوه خود نشان دهنده نیترات بالای آن است.

2- از خرید سبزی جات غده ای درشت مثل سیب زمینی، هویج یا پیاز پرهیز کنید و این را در نظر بگیرید که به طور معمول هرکیلو سیب زمینی یا پیاز باید 7 تا 9 عدد از این محصول را شامل گردد.

3-سیب زمینی های با رنگ روشن تر سالم ترند؛ پس هنگام خرید توجه کنید که رنگ آن ها کدر و تیره نباشد. هم چنین پیازهایی را بخرید که در قسمت بالا(بخش خروج جوانه) باریک تر باشد.

4-کودهای شیمیایی و سموم دفع آفات باعث کاهش آنتی اکسیدان و ویتامین ث و در نتیجه بی طعم شدن محصول می شوند بنابراین میوه ها ی بی مزه را نخورید.

5-میوه های تکثیر یافته با کودهای شیمیایی بلافاصله بعد از بریده شدن به سرعت تغییر نگ داده وتیره می شوند. از مصرف طولانی مدت آن ها اجتناب کنید.

6-سبزی های برگ درشت و سفت را انتخاب نکنید و قبل از مصرف میوه وسبزی به دقت آن ها را ضدعفونی کنید.

توجه

تحقیقات نشان داده است که انواع کودها و آفت کش ها می توانند سبب بروز انواع سرطان ها نظیر سرطان های لنف، خون، ریه، پستان و پانکراس شوند که متأسفانه بیشترین گروهی که در معرض این خطر قرار دارند بچه ها هستند؛ چرا که میزان ورود سم به ازای کیلوگرم وزن بدنشان بیشتر از بزرگسالان است و به علت رشد سریع بافت ها، مقادیر بیشتری از سموم شیمیایی در سیستم بدنشان جای می گیرد. لذا بهترین توصیه به هم وطنان عزیز آن است که تا می توانید از میوه های فصلی و میوه هایی که به روش طبیعی پرورش یافته اند استفاده کنید؛ چرا که این محصولات ارزش تغذیه ای بالایی دارند و به گفته پزشکان و متخصصین تغذیه مصرف این محصولات برای مقابله با انواع سرطان ها مفید است.

منبع: نشریه تغذیه و سلامتی 83

منبع: راسخون
انتشار: 9 مهر 1400 بروزرسانی: 9 مهر 1400 گردآورنده: georgiaro.ir شناسه مطلب: 2107

به "تفاوت میوه های فصلی و غیرفصلی" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "تفاوت میوه های فصلی و غیرفصلی"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید