بازگشت دوباره لک لک های مهاجر به تالاب زریبار

به گزارش تور گرجستان ارزان، کردستان سرپرست اداره حفاظت محیط زیست شهرستان مریوان گفت: لک لک های مهاجر به منظور زمستان گذرانی و جوجه آوری به کلنی های حاشیه تالاب بین المللی زریبار مریوان بازگشتند.

بازگشت دوباره لک لک های مهاجر به تالاب زریبار

ابراهیم همت بلند اظهار کرد: لک لک ها از جمله پرندگان مهاجری هستند که با آغاز فصل سرما در عرض های شمالی، به سوی مناطق جنوبی و گرجهت مهاجرت می کنند.

این پرندگان مهاجر، در جهت مهاجرت شان به مناطق گرجهتی، مدتی را جهت استراحت، تغذیه، جوجه آوری و زمستان گذرانی در کلنی های دشت بیلو و دره تفی حاشیه تالاب زریوار مریوان به سر می برند.

سرپرست اداره حفاظت محیط زیست شهرستان مریوان ادامه داد: چنگرمعمولی، کاکائی، خوتکا، اردک سرسبز، غاز خاکستری، فلامینگو و... از جمله پرندگان مهاجر آبزی و کنار آبزی هستند که در فصل سرد سال، مهمان تالاب زریوار(زریبار) مریوان می شوند.

از عموم مردم درخواست می شود در حفظ و صیانت از این پرندگان زیبا به عنوان نعمت ها و نشانه های قدرت لایزال الهی تلاش کنند و از تخریب لانه، زیستگاه و آرامش آنها خودداری شود.

هر ساله با نزدیک شدن فصل بهار، شاهد مهاجرت لک لک های سفید به استان کردستان به منظور جوجه آوری و تابستان گذرانی هستیم.

لک لک سفید با نام کُردی حاجی له ق له ق یکی از گونه های پرندگان با رفتاری اجتماعی است که تالاب زریبار و روستاهای اطراف آن یکی از زیستگاه های مهم این پرنده در منطقه است.

لک لک سفید با نام علمی Ciconia Ciconia پرنده ای با 102 سانتی متر طول در زمره بزرگترین پرندگان کنارآبزی است. نر و ماده این پرنده هم شکل هستند و جزو پرندگان زادآور تالاب زریبار است.

این پرنده آرام با مردم این دیار به خوبی انس گرفته است و بر روی درختان و لانه هایی که روستانشینان زریبار با عشق برایش ساخته اند، آرامش می گیرد.

این گونه زیبا زمستان ها را در مناطق گرجهتی کشور مانند تالاب های استان خوزستان و فارس و... به سر برده و با آغاز فصل بهار، مهاجرت خود را به مناطق غربی کشور و به ویژه استان کردستان به منظور جوجه آوری و تابستان گذرانی آغاز می کند.

لک لک سفید در بیشتر نقاط استان مشاهده می شود اما به دلیل شرایط زیستگاهی مناسب، وجود درختان بلند بلوط، فراوانی غذا و احساس امنیت، دو شهرستان بانه و مریوان، پذیرای تعداد بیشتری از این گونه هستند.

وجود لک لک های سفید برروی درختان بلند بلوط، باعث جذب گردشگران و پرنده نگران از سراسر کشور برای مشاهده این پرنده زیبا به استان کردستان شده است.

منبع: دنیای سفر
انتشار: 15 فروردین 1399 بروزرسانی: 6 مهر 1399 گردآورنده: georgiaro.ir شناسه مطلب: 1090

به "بازگشت دوباره لک لک های مهاجر به تالاب زریبار" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "بازگشت دوباره لک لک های مهاجر به تالاب زریبار"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید