5 اصل مهم در انتخاب رانر برای راه پله های خانه

به گزارش تور گرجستان ارزان، حتما شما هم خانه زیبای اسکارلت در بر باد رفته را به خاطر دارید. خانه زیبایی که اسکارلت بارها از پله های دوبلکس آن بالا و پایین رفت و برای همیشه در خاطره ها ماند.

5 اصل مهم در انتخاب رانر برای راه پله های خانه

از قدیم خانه های دوبلکس طرفداران خاص خود را داشت اند. در بیشتر این خانه ها اتاق های خواب در طبقه بالا قرار گرفته است و این امر سبب می شود تا فضای شخصی این اتاق ها از دید مهمانان دور بماند. در معماری مدرن امروزی، طراحی پلکان داخلی یکی از مهم ترین بخش های طراحی خانه است. این پله ها باید با روح خانه سازگار باشند و به خانه شکل و استایل ویژه ببخشند.

در مباحث مربوط به دکوراسیون داخلی، فرش کردن راه پله ها (استفاده از انواع مختلف رانر در راه پله های دوبلکس) یکی از مباحث جذابی است که متأسفانه کمتر به آن پرداخته می شود.

در این مقاله از خبرنگاران مگ، ما اصول طراحی و انتخاب رانر برای راه پله های دوبلکس را به طور کامل شرح خواهیم داد. با ما همراه باشید.

چرا باید پله های دوبلکس را مفروش کنیم؟

اولین و مهم ترین دلیلی که بهتر است برای پله های داخل خانه از رانر استفاده کنیم، امنیت آن است. از آنجا که بیشتر پله ها از چوب یا سنگ ساخته می شوند، بنابراین امکان دارد که در حین بالا رفتن یا پایین آمدن از آن پایمان سر بخورد و صدمه ببینیم. اهمیت این امر زمانی بیشتر می شود که در خانه، کودک خردسال داشته باشیم یا پدر و مادری که مسائل حرکتی دارند.

دلیل دوم این است که استفاده از رانر در پله ها، سر و صدای بالا رفتن یا پایین آمدن از آن را کاهش می دهد. مثلا فرض کنید که همسر شما عادت دارد با دمپایی روفرشی های پلاستیکی و پر سر و صدا در خانه راه برود، مطمئنا یک یا دوبار بالا رفتن یا پایین آمدن او در طول شب شما را به این فکر خواهد انداخت که حتما از رانر برای پله ها استفاده کنید.

سومین دلیل آن است که استفاده از فرش یا موکت، به خانه شما استایل می دهد. شما می توانید رانر را مطابق با دیزاین خانه خود انتخاب کنید و از دیدن آن لذت ببرید.

انواع راه پله های دوبلکس

امروزه از مصالح مختلفی جهت ساخت راه پله دوبلکس استفاده می شود که مهم ترین آن ها عبارتند از چوب، فلز، شیشه، سنگ و بتن. هر کدام از این مصالح اگر در جای خود و به درستی به کار فرایند، جذابیت و زیبایی خانه را افزایش خواهند داد.

دوبلکس مارپیچ

اصولا پله های مارپیچ از دو متریال مختلف ساخته می شوند تا زیبایی و جذابیت بیشتری داشته باشند. اگر مبلمان خانه اتان چوبی است اما در عین حال به سبک مینیمال هم علاقه دارید، توصیه می کنیم تا از ترکیب چوب و فلز یا شیشه استفاده کنید. چوب گرمی و صمیمیت را به خانه شما می آورد، در حالی که فلز یا شیشه سبک آن را به مینیمال و مدرن نزدیک می کند.

دوبلکس کم جا

اگر فضای کمی در اختیار دارید، بهتر است پله ها را به گوشه اتاق برده و آن را مارپیچ بسازید. این کار سبب می شود تا هم فضای کمتری اشغال شود و هم خانه دلبازتری داشته باشید.

دوبلکس ساده

این پله ها از لحاظ هزینه، مقرون به صرفه تر هستند و سریع تر ساخته می شوند. در صورتی که فضای بزرگی در اختیار دارید توصیه می کنیم از این مدل استفاده کنید. اگر کودک خردسال دارید یا شخصی با مسائل حرکتی پیش شما زندگی می کند، حتما پله های دوبلکس را به صورت ساده طراحی کنید تا مسئله ای پیش نیاید.

فرش بخریم یا موکت؟

پاسخ به این سؤال، زیاد پیچیده نیست و به چند موضوع زیر بستگی دارد.

  • هزینه - خرید فرش از موکت هزینه بالاتری دارد.
  • سلیقه - ممکن است شما دلتان بخواهد از موکت استفاده کنید و نه فرش، این کاملا به سلیقه شما بستگی دارد.
  • سبک دکوراسیون - تنوع موکت بیشتر است و ممکن است طرح دلخواه خود را در بین فرش های بازار پیدا نکنید. بنابراین در نهایت تصمیم می گیرید تا موکت خریداری کنید.
  • تنوع طلبی: هزینه خرید فرش بالاتر از خرید موکت است. اگر اهل تنوع هستید و می خواهید هر دو سه ماه یک بار در فضای خانه تغییر بدهید، توصیه می کنیم تا موکت خریداری کنید. چرا که تنوع بالاتری داشته و هزینه آن نیز کمتر است.

نکات مهم در مفروش کردن پله ها

دکوراسیون و چیدمان خانه اصولی دارد که اگر آن ها را به کار ببرید، زیبایی خانه را چندین برابر خواهد کرد.

برای انتخاب رانر مناسب و نحوه نصب آن هم چندین نکته وجود دارد که با رعایت آن ها، خانه زیباتری خواهید داشت. چرا که به دلیل استفاده عموم از آن ها، برای چشم آشناتر است و مخاطبان آن را بیشتر می پسندند.

با هم بعضی از این نکات را مرور می کنیم.

1. عرض رانر

سؤال اصلی این است که رانر خریداری شده باید چه اندازه از عرض پله ها را بپوشاند؟ اگر عرض پله ها تقریبا یک متر باشد، بهتر است رانری را انتخاب کنید که عرضی برابر با 70 سانتی متر دارد. این اندازه استاندارد بوده، امنیت راه رفتن را حفظ می کند و در نهایت زیبایی خاصی به پلکان می دهد. برای پله ها با عرض بیشتر (مثلا یک و نیم متر)، رانری با عرض هشتاد سانتی متر توصیه می شود.

در حالت کلی بهتر است 10 تا 15 سانتی متر از هر طرف پله را خالی بگذارید.

یکی از نظرات کلی درباره ابعاد صحیح رانر پله ها این است که رانر باید جایی را بپوشاند که بر روی آن قدم می گذارید. بنابراین بهتر است کمی از اطراف پله ها را خالی بگذارید. این امر جلوه زیباتری به پله ها خواهد داد.

2. طرح رانر

برای خرید رانر، ابتدا سلیقه و دیزاین منزل خود را در نظر بگیرید. همواره به یاد داشته باشید این شما هستید که باید از طرح و دکور خانه اتان لذت ببرید و نه هیچکس دیگر. بنابراین طرح و رنگی را انتخاب کنید که به سلیقه شما نزدیک است و با دکوراسیون خانه همخوانی دارد.

دقت کنید که بعضی از طرح ها تنها در ابعاد بزرگ جلوه دارند؛ بنابراین اگر تعداد پله ها کم است نباید از این طرح ها استفاده کنید.

بعضی دیگر از طرح ها، تنها وقتی که به صورت مستقیم و مسطح استفاده شوند جلوه و زیبایی دارند، بنابراین دور این طرح ها را نیز خط بکشید.

طرح های هندسی (طرح های مربعی یا مثلا نقش یک الماس کامل) جلوه خوبی به پلکان خانه نخواهند داد. سعی کنید از طرح های غیر هندسی (مانند فرش های کاشان یا دیگر فرش های دستباف) استفاده کنید. این طرح ها به خاطر روحی که در آن ها جریان دارد، فضای پله ها را گرم و صمیمی خواهند کرد. از آن مهم تر، این طرح ها نیاز به انطباق دقیق هندسی ندارند، بنابراین به راحتی پله ها را تزیین خواهند کرد.

طرح های شلوغ (مانند اشکال هندسی ریز و متراکم یا راه راه) باعث می شوند تا چشم خسته شود. در صورتی که از یک روز کاری پر استرس به خانه بازگشته باشید، قدم گذاشتن بر رانری که طرح شلوغ دارد می تواند باعث شود تا به زمین بخورید و صدمه ببینید.

3. سایز طرح

بهتر است طراحی های ظریف را انتخاب کنید. طرح های درشت سبب می شود تا پله های خانه بزرگ و حجیم و بدون ظرافت دیده شود. در صورتی که موکت بلااستفاده ای دارید، می توانید آن را برش زده و به عنوان رانر پله ها استفاده کنید.

حتی اگر گوشه ای از فرش شما سوخته، آن را به فرش فروشی ببرید و از آن ها بخواهید تا فرش را به اندازه پله ببرند.

4. نصب رانر

رانر با استفاده از منگنه، چسب، میخ یا هر وسیله دیگری که از طریق نصاب مناسب تشخیص داده شود، نصب می شود. همچنین گیره های فلزی یا چوبی ظریفی در بازار وجود دارند که رانر را به پله ها متصل می کنند. البته این گیره ها بیشتر جنبه تزیین داشته و بعد از نصب رانر به پله ها وصل می شوند.

در صورتی که پله ها از یکدیگر فاصله دارند، بهتر است که رانر را هم تکه تکه کرده و به پله ها نصب کنید. یا می توانید روپله ای های زیبا و مناسبی خریداری کنید.

5. نور پردازی در پله ها

نور و نورپردازی می تواند فضا را از حالت بی روح و مرده خارج کرده و آن را زنده و شاداب کند. در پله های دوبلکس نیز می توانید نور پردازی انجام دهید. این کار هم به زیبایی محیط کمک فراوان می کند و هم رفت و آمد در شب را آسان خواهد کرد.

استفاده از فضای زیر پله

در معماری مدرن امروزی، سعی می شود تا از هر فضایی به نحو احسن استفاده شود. درباره راه پله های دوبلکس هم این امر صادق است. مثلا می توانید فضای زیر پله را به یک پاسیوی زیبا تبدیل کرده و از سبزی و لطافت آن لذت ببرید.

یا از معمار بخواهید تا هر پله را برایتان طراحی کرده و تبدیل به یک کشو کند. این کشو ها برای نگهداری وسایل و لوازم شخصی بسیار مفید خواهند بود.

حتی می توانید از فضای زیر پله ها به عنوان کمد استفاده کنید.

نکات پایانی

خرید خانه های دوبلکس طرفداران خاص خود را دارد. باید توجه کنید که بازسازی راه پله های دوبلکس، بسیار کم هزینه تر از ساخت آن بوده و سختی کمتری هم دارد. اما در صورتی که مجبور به طراحی و بازسازی پله ها هستید، بهتر است اصول و قواعد آن را بدانید تا در آینده به مشکل نخورید.

یکی از مهم ترین اصول این است که خیز راه پله در راحتی پله تأثیر زیادی دارد؛ خیز معمولی پله 18 سانتی متر است، اما یک خیز 15 سانتی متری ایدئال ترین شکل ممکن است.

از طرف دیگر، اگر بودجه لازم برای طراحی و ساخت مجدد پله های دوبلکس را ندارید، توصیه می کنیم تا آن را به سلیقه خود رنگ زده و مفروش کنید. انتخاب رانر مناسب به خانه شما رنگ و بویی تازه خواهد داد.

منبع: the spruce

منبع: دیجیکالا مگ
انتشار: 9 دی 1400 بروزرسانی: 9 دی 1400 گردآورنده: georgiaro.ir شناسه مطلب: 2203

به "5 اصل مهم در انتخاب رانر برای راه پله های خانه" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "5 اصل مهم در انتخاب رانر برای راه پله های خانه"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید