نگاهی به نیسان پیکاپ و توانایی های این خودرو
به گزارش تور گرجستان ارزان، نیسان پیکاپ یک وانت عظیم جثه و شاسی بلند است که می توان از آن به عنوان یک خودروی مختص به امور آفرود نیز استفاده کرد. از حضور خودروی نیسان پیکاپ در ایران اکنون بیش از 15 سال می گذرد. این خودرو بنا به دلایلی که در متن پیش رو به آنها اشاره خواهد شد نتوانست چندان در زمینه حمل و نقل بار در ایران مورد استفاده قرار گیرد.
خبرنگاران | سرویس خودرو - نیسان پیکاپ در ابتدای حضور خود در بازار خودروی ایران برای رقابت با محصولاتی نظیر پیکان وانت، وانت نیسان (که در ایران به نیسان آبی مشهور است) و مزدا 1600 دندان تیز کرده بود. اما این خودرو به دلیل برخورداری از قیمت بسیار بالا، نسبت به رقیبان خود نتوانست چندان مورد توجه رانندگان قرار گیرد. با این حال ویژگی هایی نظیر شاسی بلند بودن و همچنین برخورداری از دو دیفرانسیل موجب شد تا خیلی زود در لیست گزینه های قابل انتخاب طرفداران ایرانی آفرود قرار گیرد.
خودروی نیسان پیکاپ در بازارهای جهانی به نیسان فرانتیر مشهور است. البته این خودرو در کشور اسپانیا با نام نیسان ناوارا شناخته می گردد. از دیگر نام های این خودرو می توان به نیسان ام پی 300 اشاره نمود. به طور عمده خودروی نیسان پیکاپ در قالب نسل های D22، D23 و D40 فراوری و به بازار عرضه شده است.
شرکت ژاپنی نیسان، این خودرو (یا همان فرانتیر) را برای نخستین بار در سال 1997 میلادی وارد بازار کرد. این خودرو از اوایل دهه 80 خورشیدی و در قالب نسخه های مونتاژ شده به بازار ایران نیز وارد شد. وظیفه مونتاژ آن نیز از بدو ورود به بازار ایران بر عهده شرکت پارس خودرو قرار داشته است.
مدل های موجود از خودروی نیسان پیکاپ
خودروی نیسان پیکاپ از همان ابتدای کار در قالب دو مدل تک کابین و دو کابین فراوری شد. مدل های مونتاژ شده از این خودرو در ایران نیز هر دو مدل یاد شده را در بر می گیرد. از نظر مشخصات فنی مدل تک کابین و دو کابین این خودرو، تفاوت چندانی با یکدیگر ندارد. عمده ترین تفاوت این دو مدل علاوه بر شکل ظاهری آنها و همچنین فضای مربوط به حمل مسافر و بار، در وجود بعضی قابلیت ها و امکانات اندک خلاصه می گردد.
خودروی نیسان پیکاپ در طول بیست و یک سال عمر خود تغییرات فراوانی را در ظاهر و سایر مشخصات تجربه کرده است. نسل نخست این خودرو با نام D22 شناخته می شد. خودرویی که پس از گذشت حدود 10 سال از عمر وانت مدل D21 نیسان به عنوان جایگزن آن انتخاب شد. نسل D22 دقیقا هم اندازه با خودروی D21 بود. اما در نسل بعد یعنی نسل D23 اندازه خودرو اندکی افزایش یافت. پس از آن نیز نوبت به فراوری نسل D40 این محصول در سال 2014 میلادی رسید تا خودروی نیسان پیکاپ را به تکامل برساند.
با این حال نسخه های مونتاژ شده ی این خودرو در ایران بر اساس همان ویژگی های ظاهری و باطنی نسل نخست این خودرو یعنی D22 طراحی شده است. البته شرکت پارس خودرو مدتی قبل نسخه ای فیس لیفت شده از خودروی نیسان پیکاپ را به بازار عرضه کرد. این نسخه فیس لیفت شده که با نام پیکاپ جدید یا نیو پیکاپ شناخته می گردد، از نظر مشخصات فنی تفاوت چندانی با مدل پیش از خود ندارد و تنها در بعضی ویژگی های ظاهری از آن متمایز است.
مشخصات فنی خودروی نیسان پیکاپ
این خودرو از وجود یک موتور بنزینی مدل KA24DE بهره می برد که از ساختار خطی برخوردار است. موتور به کار رفته در این خودرو از وجود 4 سیلندر و 16 سوپاپ بهره می برد و از گنجایشی در حدود 2389 سی سی برخوردار است.
البته بعضی از مدل های خودروی نیسان پیکاپ به موتور 3.3 لیتری 6 سیلندر مجهز هستند. اما در ایران تنها شاهد مونتاژ مدل 4 سیلندر و 2.4 لیتری این خودرو هستیم.
موتور موجود در این خودرو قادر است حداکثر توانی معادل 133 اسب بخار با احتساب 5600 دور در دقیقه ایجاد نماید. حداکثر گشتاور خروجی این خودرو نیز رقمی معادل 197 نیوتن متر با احتساب 2800 دور در دقیقه براورد می گردد. همان گونه که به آن اشاره شد نوع سیستم انتقال قدرت چه در مدل دو کابین و چه در مدل تک کابین این خودرو در حالت دو دیفرانسیل طراحی شده است.
با توجه به مشخصات فنی این موتور چهار سیلندر، این خودرو قادر است در مدت زمانی حدود 12 ثانیه از حالت سکون و سرعت صفر به سرعت صد کیلومتر در ساعت برسد. حداکثر سرعت قابل دست یابی توسط این خودرو نیز رقم 155 کیلومتر در ساعت است.
با این اوصاف نمی توان گفت که نمونه مونتاژ شده از نیسان پیکاپ در ایران از توان فنی بالایی برخوردار است. البته این توان فنی برای یک وانت مختص به حمل بار قابل قبول به نظر می رسد.
از نظر میزان مصرف سوخت نیز خودروی نیسان پیکاپ عملکرد چندان بهینه ای ندارد. متوسط میزان مصرف این خودرو در حالت چرخه ترکیبی رقمی معادل 11.3 لیتر به ازای پیمودن هر 100 کیلومتر مسافت براورد می گردد.
سیستم تعلیق این خودرو در بخش جلو به صورت مستقل بوده و به شکل پیچشی جناقی دو تایی طراحی شده است. سیستم تعلیق بخش عقب این خودرو نیز از حالت محور صلب با فنر تخت بهره می برد. در مجموع سیستم تعلیق نیسان پیکاپ از حالتی خشک برخوردار است و سواری چندان راحتی را برای سرنشینان خود فراهم نمی نماید. به خصوص در بخش عقب خودرو که ضربات وارد شده به شکل واضح تری قابل احساس خواهد بود. البته این موضوع با توجه به توان آفرود، قابل چشم پوشی است. به خصوص به آن دلیل که این خودرو علاوه بر وجود جعبه دنده دستی 5 سرعته از وجود دنده یاریی نیز بهره می برد. خصلتی که می تواند هنگام پیمودن راستاهای ناهموار به یاری راننده این خودرو بشتابد.
سیستم ترمز این خودرو در بخش جلو از حالت دیسکی قابل تهویه برخوردار است و در بخش عقب به شکل کاسه ای با قابلیت تنظیم اتوماتیک طراحی شده است. برای کسب آگاهی از سایر مشخصات فنی این خودرو می توانید به جدول زیر مراجعه کنید.
مشخصات فنی خودروی نیسان پیکاپ | |
طول خودرو در مدل تک کابین | 5185 میلی متر |
طول خودرو در مدل دو کابین | 5095 میلی متر |
عرض خودرو در مدل تک کابین و دو کابین (با آینه های خوابیده) | 1820 میلی متر |
ارتفاع خودرو در مدل تک کابین | 1695 میلی متر |
ارتفاع خودرو در مدل دو کابین | 1710 میلی متر |
وزن خالص خودرو در مدل تک کابین | 1644 کیلوگرم |
وزن خالص خودرو در مدل دو کابین | 1716 کیلوگرم |
نوع جعبه دنده خودرو | دستی 5 سرعته به همراه دنده یاریی |
نوع موتور خودرو | KA24DE از نوع خطی |
تعداد سیلندر | 4 سیلندر |
تعداد سوپاپ | 16 سوپاپ |
گنجایش موتور خودرو | 2389 سی سی |
حداکثر توان موتور خودرو | 133 اسب بخار با احتساب 5600 دور در دقیقه |
حداکثر گشتاور موتور خودرو | 197 نیوتن متر با احتساب 2800 دور در دقیقه |
نوع فرمان خودرو | هیدرولیک |
نوع سیستم تعلیق خودرو در بخش جلو | مستقل مبتنی بر فنر پیچشی جناقی دو تایی |
نوع سیستم تعلیق عقب خودرو | محور صلب با فنر تخت |
نوع سیستم ترمز خودرو در بخش جلو | دیسکی قابل تهویه |
نوع سیستم تعلیق خودرو در بخش عقب | کاسه ای با قابلیت تنظیم اتوماتیک |
میزان مصرف سوخت در حالت سیکل ترکیبی | 11.3 لیتر به ازای پیمودن هر صد کیلومتر مسافت |
ظرفیت مخزن سوخت خودرو | 60 لیتر |
مشخصات رینگ خودرو در مدل تک کابین | R15*5.5 |
مشخصات رینگ خودرو در مدل تک کابین | J16*6 تایر |
مشخصات لاستیک های خودرو در مدل تک کابین و دو کابین | 215R15C |
شتاب صفر تا صد خودرو | 12 ثانیه |
حداکثر سرعت قابل دست یابی | 155 کیلومتر در ساعت |
امکانات و قابلیت های خودروی نیسان پیکاپ
به دلیل آن که خودروی نیسان پیکاپ یک وانت شاسی بلند مختص به حمل بار است، نمی توان از این خودرو انتظار چندانی در زمینه برخورداری از امکانات رفاهی برجسته داشت.
شاید بتوان اصلی ترین آپشن رفاهی این خودرو را سیستم صوتی آن دانست که علاوه بر امکان پخش سی دی به قابلیت پخش رادیو نیز مجهز است. افزون بر آن، این خودرو از وجود سیستم تهویه مطبوع دستی نیز بهره می برد.
امکان تنظیم ارتفاع نور چراغ های جلو در کنار وجود آینه های جانبی برقی که به چراغ راهنما مجهز هستند از دیگر قابلیت های موجود در این خودرو به شمار می رود. در بخش ثبات و پایداری نیز شاهد وجود سیستم ترمز ضد قفل ABS هستیم. مسلما به یاری این سیستم مکمل و همچنین وجود کیسه هوای ایمنی مختص به راننده و سرنشین جایگاه جلو می توان امنیت بیشتری را از خودروی نیسان پیکاپ انتظار داشت. همچنین این خودرو به قفل مرکزی نیز مجهز است.
تنها قابلیتی که در مدل دو کابین این خودرو وجود دارد و در مدل تک کابین آن مشاهده نمی گردد برقی بودن شیشه بالابرهای این خودرو است. به طور کل امکانات و قابلیت های موجود در این خودرو تنها به موارد ذکر شده محدود می گردد
مشخصات ظاهری خودروی نیسان پیکاپ
اگرچه نیسان پیکاپ یک خودروی به نسبت قدیمی محسوب می گردد، اما شکل ظاهری آن در مقایسه با بسیاری از خودروهای شاسی بلند مالی موجود در بازار ایران چندان قدیمی جلوه نمی نماید.
در نمای جلوی این خودرو شاهد وجود جلو پنجره ا نسبتا کوچک هستیم که به شکل کاملا افقی میان دو چراغ جلوی این خودرو قرار گرفته است. کمی پایین تر از بخش جلو پنجره سپر این خودرو قرار گرفته است که در عین ستبر بودن ظرافت یا شکوه خاصی را بازتاب نمی دهد.
در نمای کنار این خودرو یک خط حجم دهنده اصلی به چشم می خورد که در بخش پایین بدنه و اندکی بالاتر از رکاب قرار گرفته است. رکاب این خودرو نیز درست مثل شکل نسبتا برجسته گلگیرها از جمله نکات چشم گیر نمای کنار آن به شمار می رود. مسلما در مدل دو کابین این خودرو خصلت شاسی بلند بودن این محصول بیش از مدل تک کابین در نمای کنار آن به چشم می آید.
چراغ ها در نمای عقب خودروی نیسان پیکاپ به صورت عمودی طراحی شده اند. درب پشتی این خودرو نیز از حالتی کاملا مستطیل شکل برخوردار است و به طور کل ظرافت چندانی را بازتاب نمی دهد.
شاید بتوان واضح ترین تفاوت خودروی نیوپیکاپ با مدل های قدیمی تر نیسان پیکاپ را در طراحی نسبتا متفاوت نمای جلوی این محصول جستجو کرد. به لطف طراحی متفاوت چراغ های جلو که با خطوط غیر مستقیم انجام گرفته است و همچنین نوار سیاه رنگی که در بالای آنها قرار گرفته، خودروی نیو پیکاپ از ظاهر جدی تر و خشمگین تری نسبت به نیسان پیکاپ معمولی برخوردار است.
در نمای داخلی خودروی نیسان پیکاپ نکته ای که بتواند کاملا جلب توجه کند مشاهده نمی گردد. نوع طراحی داشبورد و سایر ملحقات آن کاملا معمولی است و این موضوع در نحوه طراحی و شکل قرارگیری جایگاه ها نیز مشاهده می گردد. با این حال به دلیل وسیع بودن نسبی فضای کابین، سرنشینان این خودرو برخلاف وانت های معمولی با تنگی جا روبرو نخواهند شد. داشبورد این خودرو از مواد پلاستیکی با کیفیت نه چندان بالا ساخته شده است. با این حال هم داشبورد و هم سایر اجزای موجود در کابین خودروی نیسان پیکاپ از دوام و استحکام بالایی برخوردار هستند.
از جمله نقاط ضعفی که می توان در نمای داخلی این خودرو مشاهده کرد محل قرار دریافت دنده یاریی این خودرو است. از آن جایی که این دنده یاریی درست در کنار دسته دنده اصلی قرار گرفته است، این امکان وجود دارد که هنگام تعویض دنده برای راننده ایجاد مزاحمت نماید. البته احتمالا پس از عادت کردن راننده به محل قرار دریافت دنده ها این مشکل چندان آزاردهنده نخواهد بود.
در مجموع می توان گفت که اگرچه شکل ظاهری نیسان پیکاپ چندان امروزی نیست، اما در قیاس با ظاهر وانت های باری ساخت داخل کاملا معقول و قابل تحمل جلوه می نماید.
قیمت خودروی نیسان پیکاپ
از مدتی پیش فروش نسخه های صفر کیلومتر خودروی نیسان پیکاپ دیگر در دستور کار شرکت پارس خودرو قرار ندارد. به نظر می رسد که این شرکت وانت پیکاپ چینی ریچ را جایگزین این خودرو کرده است.
به هر حال علاقه مندان به خرید این خودرو این روزها چاره ای جز رفتن به سراغ نسخه های دست دوم این خودرو ندارند. تا حدود دو ماه قبل نسخه های دسته دوم نیسان پیکاپ به طور عمده از قیمتی پایین تر از 100 میلیون تومان برخوردار بودند و حداکثر با قیمتی حول و حوش 80 تا 85 میلیون تومان خرید و فروش می شدند.
اما در حال حاضر قیمت نسخه دسته دوم این خودرو افزایش یافته است و مدل دو کابین این خودرو معمولا با قیمتی بیش از 100 میلیون تومان به فروش می رسد. قیمتی که بسته به کیفیت و سال ساخت این خودرو حتی گاه به 150 میلیون تا 160 میلیون تومان نیز می رسد.
در مجموع خریدن خودروی نیسان پیکاپ برای حمل و نقل بار تنها در شرایطی قابل توجیه است که راستا حمل و نقل بار ناهموار باشد. در غیر این صورت خرید این خودرو تنها برای انجام اهداف آفرود منطقی و مالی خواهد بود. در حال حاضر نیز این خودرو در کشور ما بیشتر برای انجام همین کار مورد استفاده قرار می گیرد. در انتها این مطلب شما را به مشاهده ویدیویی از این خودرو دعوت می کنیم. لازم به ذکر است که این ویدیو به تست آفرود این خودرو مربوط می گردد.
منبع: setare.com