تغذیه مناسب فصل

به گزارش تور گرجستان ارزان، برترین و مغذی ترین مواد غذایی آندسته از خوراکی هایی هستند که طبیعت با توجه به نیازهای بدن ما فراهم ساخته است. چنانچه بخواهیم سلامتی خود را حفظ نموده و از بیماری ها بدور باشیم، بسته به شرایط آب و هوایی، فصول و دیگر

تغذیه مناسب فصل

مترجم: رزیتا ملکی زاده

منبع:راسخون

برترین و مغذی ترین مواد غذایی آندسته از خوراکی هایی هستند که طبیعت با توجه به احتیاجهای بدن ما فراهم ساخته است. چنانچه بخواهیم سلامتی خود را حفظ کرده و از بیماری ها بدور باشیم، بسته به شرایط آب و هوایی، فصول و دیگر عوامل خاص بدنی، در مواد غذایی که مصرف می کنیم بایستی تغییراتی ایجاد کنیم.

آیا تا به حال متوجه شده اید که چگونه بدن به محض بالا رفتن جیوه، سست و بی حال می گردد؟ مقدار اشتهای یک بدن طبیعی با تغییرات در درجه حرارت و مقدار رطوبت، تغییر می نماید. اما بسیاری از ما، به دلیل قرار گرفتن تحت تأثیر عادات و گاهی اوقات شیوه زندگی پذیرفته شده در اجتماع، روز به روز و ماه به ماه همان غذاهای پخته شده به همان روش را مصرف می کنیم. نتیجه آن بدین گونه است که بدن ما نمی تواند تغییرات طبیعی محیط را تحمل کرده و نیروی حیاتی تضعیف می گردد.

رمز کار این است که به آنچه بدنتان می گوید گوش کنید. اگر هیچ اشتهایی ندارید، چیزی نخورید، ابداً چیزی نخورید. بدن سعی می نماید به شما بگوید که معده تان مجبور بوده که با افزایش درجه حرارت هم بیرون و هم درون بدن مقابله کرده و زیر و رو کردن مواد غذایی و کشیدن آب آن برایش سخت تر شده است. علاوه بر این، گرما، رطوبت بدن را خشک کرده و پوست و همینطور هم کبد و غدد مسئول حفظ درجه حرارت داخلی بدن مجبور به کار بیشتری خواهند بود. تحت این شرایط، آیا عادلانه است که بدن را مملو از مواد غذایی کنیم که فراوری انرژی و گرما می نمایند؟

آیورودا (طب سنتى هند) به ما می آموزد که میان مواد غذایی که مناسب آب و هوا و فصول مختلف است تمایز قائل شویم. هر منطقه جغرافیایی، درجه حرارت، رطوبت و البته، شرایط محیطی منحصر به فرد خود را دارد. مواد غذایی هم بایستی به همین ترتیب طبقه بندی شوند.

همانطور که در گستره فصول حرکت می کنیم، از آب و هوای گرم و مرطوب تابستان که تقریباً در تمام نقاط دنیا دیده می گردد، گرفته تا آب و هوای سرد و متعادل و خشک تر پاییز، بدنمان به مواد مغذی متفاوتی احتیاج دارد. در بیشتر افراد، آب و هوای سرد با درد مفاصل، خشکی پوست و گازهای گوارشی یا اختلالات عصبی همراه است. در طول تابستان، مشکلاتی که ممکن است با آن روبرو شویم گزیده شدن به وسیله حشرات، به وجود آمدن جوش های پوستی در بعضی از کشورها، و آفتاب سوختگی همراه با ترک خوردگی پوست می باشند. مواد غذایی مصرفی برای تابستان بایستی طبیعت خنکی داشته و از رطوبت بالایی برخوردار باشند. کدو، خیار، نوشیدنی های سرد شیرین مثل شیر یا شیر بی چربی، برنج، میوه های آبدار، توفو و سایر محصولات تهیه شده با شیر، مواد غذایی مناسبی برای این فصل می باشند. بهتر آن است که از خوردن گوشت و همینطور هم نوشیدنی های الکلی اجتناب گردد. خوردن مواد غذایی ترش، چرب و یا گرم کاملاً ممنوع می باشد. یکی از مؤثرترین خنک نماینده های معده که بعلاوه تعادل شیره های گوارشی را حفظ می نماید، آب آلوئه ورا می باشد.

فصل بارانی در پی تابستان خشک در بسیاری از کشورها و یا در منطقه ها استوایی خواهد بود. هزاران سال پیش، حکیمان و فرزانگانی که آیورادا را به رشته تحریر در آوردند، تأثیر سرمای آب ایجاد شده به وسیله جو همراه با اسید ترکیبات اتمسفری را که از آسمان شسته شده و به پایین می آیند را تخمین زده و برآورد کرده بودند. بنابراین، مفهوم باران اسیدی، متعلق به عصر حاضر نبوده و و اثرات آن بر روی بدن ما هم مورد تأیید مستندات قرار گرفته است. در چنین آب و هوایی، عسل برترین شیرین نماینده بوده و ویژگی های گرم و خشک آن بدن را آرام می سازد. یک فنجان چای گرم با عسل در یک روز بارانی سرد برای بدن و بعلاوه برای اعصاب مفید می باشد. غلات کامل مثل جو، گندم و برنج جهت تقویت گوارش بعد از بی اعتدالی های فصل تابستان توصیه می گردد. سوپ مغذی سبزیجات یکی دیگر از وعده های غذایی مفید می باشد.

با نزدیک شدن فصل پاییز، خنکی طرب انگیزی هوا را فراگرفته و بدن یک بار دیگر با اشتیاق به استقبال فصل سرما می رود، فصلی که مجدداً پرتوانی را بازگردانده و رخوت و بی حالی فصول گرم و مرطوب گذشته را از بین می برد. در این وقت، همه احتیاج به گرما، رطوبت، مواد غذایی چرب با طعم و مزه تند، شور، شیرین و ترش دارند. هرچند مواد غذایی سبک و کم کالری، با تأکید بر مصرف ادویه جات توصیه می گردد. ادویه جات کمی معطر، مانند، هل طعم بخصوصی را به غذاها می بخشد.

پاییز رفته و جای خود را به زمستانی سرد می دهد، فصلی که به لحاظ موسمی، سالم ترین دوره سال به شمار میرود. در این دوره بدن انسان عمل گوارش و هضم را به خوبی انجام داده و قلب و مغز هم بسیار هوشیار می باشند. رشد، افزایش ایمنی طبیعی و تقویت حافظه، به همراه آوردن نیروی حیات به ریه ها و قلب ... همه علامت فصل زمستان می باشند. مواد غذایی که بایستی در این فصل بهره ببرید، غلات و حبوبات پخته شده گرم، برنج و جو، لوبیا، پروتئین های دیر هضم تر مانند گوشت، چای داغ، شیر گرم، و فهرستی از مواد غذایی آرام بخش و تسکین دهنده می باشند. زمستان بعلاوه فصل سرفه و دفع خلط از بدن است. این حالت را می توان به وسیله کاهش مصرف خوراکی های خلط آوری مانند موز تحت کنترل در آورد. افزوده شدن چند کیلویی بر وزن بیشتر افراد در این فصل امری تصادفی نیست، هرچه باشد، در این فصل بایستی در مقابل سرما خود را مجهز کرده و برای سختی گرمای سال بعد به مقدار کافی ذخیره کنیم!!

با ذوب شدن برف، از بین رفتن مه و کم اثر شدن هوای تند و تیز، با پیدا شدن فصل بهار، تازگی و طراوت در تمام جهات به ارمغان آورده می گردد. بهار فصلی است که انرژی ذخیره شده قلب آزاد می گردد. بهار بعلاوه زمان ابتلا به آنفولانزا، تب و عفونت های ویروسی است. در اغلب فرهنگ های سنتی، بهار موسم انتخاب سبزیجات مقوی برگ تیره ... قاصدک (مناسب برای کبد) و گزنه (مناسب برای کلیه) است. چای زنجبیل مخصوص این فصل بوده، زمانی که به معنای واقعی کلمه، بدن احتیاج دارد سموم جمع شده در طول ماه های فصل زمستان را دفع نماید. تمریناتی که برای این پاکسازی حیاتی است، فعالیت، پیاده روی و زیاد نخوابیدن را شامل می گردد!

ایجاد عادات غذایی که مطابق با شیوه زندگی فرد و تغییرات طبیعی است کاری معقولانه بوده و این برترین و سالم ترین راه زندگی است.

منبع: راسخون
انتشار: 24 مهر 1400 بروزرسانی: 24 مهر 1400 گردآورنده: georgiaro.ir شناسه مطلب: 2124

به "تغذیه مناسب فصل" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "تغذیه مناسب فصل"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید