چه غذاهایی برای مقابله با کروناویروس مفید است؟

به گزارش تور گرجستان ارزان، نایب رئیس انجمن تغذیه ایران علاوه بر رعایت موارد بهداشتی، یکی از مهم ترین اصول برای پیشگیری از ابتلا به کروناویروس جدید را تقویت سیستم ایمنی بدن دانست و در این رابطه به بعضی از راهکارهای موثر اشاره نمود.

چه غذاهایی برای مقابله با کروناویروس مفید است؟

به گزارش تور گرجستان ارزان، یک متخصص تغذیه در گفت وگو با ایسنا، با اشاره به نقش تغذیه در پیشگیری از ابتلا به کروناویروس، گفت: اجتناب از رژیم های سخت، غیرعلمی و تک غذایی، گنجاندن میوه و سبزی در برنامه غذایی روزانه به ویژه میوه و سبزی های حاوی ویتامین سی مانند انواع پرتقال، نارنگی، کیوی و سبزیجاتی مانند کلم، گوجه فرنگی و هویج در این زمینه یاری نماینده است.

دکتر مجید قمی با بیان اینکه از مصرف غذاهای حجیم خودداری کنیم، اظهار کرد: نوشیدن آب و مایعات زیاد، استفاده از گوشت های کم چرب و توجه بیشتر به میزان دریافت پروتئین روزانه از دیگر نکات است؛ چراکه افرادی که انواع گوشت را نمی خورند یعنی دریافت پروتئین کمی دارند اغلب دچار کم خونی می شوند و کم خونی سیستم ایمنی را تضعیف می نماید.

نایب رئیس انجمن تغذیه ایران با بیان اینکه بهتر است از گوشت های سفید مثل ماهی و مرغ که کم چرب ترند بیشتر استفاده کنیم، توضیح داد: مصرف روغن زیتون را نیز در رژیم غذایی خود گنجانده و آن را جایگزین روغن های معمولی کنیم. همچنین مواد لبنی و تخم مرغ را به رژیم غذایی روزانه خود اضافه کنیم.

قمی با تاکید بر اینکه آنتی اکسیدان ها نیز سیستم ایمنی بدن را تقویت می نمایند، اظهار کرد: پیش ساز ویتامین A آنتی اکسیدانی است که در هویج، اسفناج و انواع سبزی های رنگی وجود دارد. همچنین مصرف ویتامین C توصیه می گردد. ویتامین سی در کیوی، پرتقال و نارنگی به وفور یافت می گردد.

وی با بیان اینکه ویتامین E هم آنتی اکسیدانی قوی است و در جوانه ها و سبزیجات برگ سبز وجود دارد، اظهار کرد: سلنیوم نیز در تقویت سیستم ایمنی موثر بوده و در ماهی، بادام هندی، تخمه آفتابگردان و سبوس گندم یافت می گردد.

این متخصص تغذیه با توصیه مصرف روزانه حداقل 5 واحد میوه و سبزی، توضیح داد: فلفل و زردچوبه در غذای خود بریزیم و از مصرف غذای خام بپرهیزید.

وی با تاکید بر اینکه باید به میزان دریافت پروتئین و املاح و ویتامین های دریافتی توجه کنیم، اظهار کرد: وقتی بدن دچار سوء تغذیه می گردد سیستم ایمنی ضعیف می گردد، البته بعضی به غلط تصور می نمایند اگر ویتامین سی بیشتری مصرف نمایند، سیستم ایمنی شان بیشتر تقویت می گردد، در حالی که اگر تعادل در مصرف مواد غذایی رعایت گردد، نتیجه بهتری حاصل می گردد.

قمی در سرانجام با اشاره به ضرورت رعایت اصول بهداشت فردی و عمومی برای پیشگیری از بروز و شیوع کرونا، اظهار کرد: در هنگام عطسه و سرفه دهان و بینی را بپوشانیم و دستمال مصرف شده را در داخل سطل دردار بیندازیم.

وی با بیان اینکه از ترددهای غیرضروری در محیط های شلوغ و پرازدحام خودداری کنیم، گفت: در محیط های شلوغ و پرازدحام از دستکش استفاده کنیم. همواره قبل از غذا دست ها را بشوییم و از مصرف قلیان در قهوه خانه ها خودداری کنیم، چرا که قلیان در قهوه خانه ها دست به دست شده و می تواند زمینه انتقال بیماری را فراهم کند.

قمی در سرانجام با تاکید بر اینکه وزارت بهداشت تنها مرجع معتبر اطلاعات حوزه بهداشت و سلامت است، گفت: بنابراین از توجه به منابع غیرعلمی منتشرشده در فضای مجازی به منظور پیشگیری از بروز کرونا ویروس خودداری کنیم؛ چراکه نتیجه ای جز گمراهی ندارد.

منبع: همشهری آنلاین
انتشار: 19 فروردین 1399 بروزرسانی: 6 مهر 1399 گردآورنده: georgiaro.ir شناسه مطلب: 1111

به "چه غذاهایی برای مقابله با کروناویروس مفید است؟" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "چه غذاهایی برای مقابله با کروناویروس مفید است؟"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید