پرداخت حقوق کارگران بر اساس تجربه، تخصص و پُست کاری

به گزارش تور گرجستان ارزان، معاون روابط کار وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی، ایجاد تشکل های کارگری را در پیگیری مطالبات و به حداقل رساندن دغدغه های جامعه کار و فراوری موثر خواند و تاکید نمود: کارگران باید بر اساس تجربه، تخصص و پست کاری خود حقوق دریافت نمایند.

پرداخت حقوق کارگران بر اساس تجربه، تخصص و پُست کاری

به گزارش خبرنگاران، کارشناسان و فعالان حوزه کار اجرای طرح طبقه بندی مشاغل را موجب ایجاد عدالت و همسان سازی حقوق نیروهای کار و افزایش بهره وری در محیط کار و شرکت های مالی می دانند.

منظور از طبقه بندی مشاغل این است که کارکنان و کارگران مشمول قانون کار با رعایت شرایط احراز پیش بینی شده در شناسنامه شغلی، از گروه و مزد شغل و مزد سنوات برخوردار می شوند.

براساس دستورالعمل اجرایی این طرح، طبقه بندی مشاغل باید در کارگاههای بالای 50 نفر کارکن به اجرا درآید.

تمام کارگاه های مشمول قانون کار با ماهیت دولتی، خصوصی و تعاونی در قالب انجام کارهای خدماتی، عمرانی، آموزشی می توانند مشمول طرح طبقه بندی مشاغل شوند.

علی حسین رعیتی فرد ـ معاون روابط کار وزیر تعاون، کار و رفاه اجتماعی، با اشاره به بخشنامه ابلاغی وزیر کار در مورد طبقه بندی مشاغل می گوید: کارگران باید بر اساس تجربه، تخصص، سابقه کاری و پست سازمانی، حقوق و مزد دریافت نمایند.

وی با اشاره آنالیز اجرای طرح طبقه بندی مشاغل، بر اجرای دیگر موارد این بخشنامه و تصریح قانون کار در فصل ششم تاکید نموده و می افزاید: ایجاد تشکل های کارگری در مجموعه های وزارت تعاون کار و رفاه اجتماعی با هدف پیگیری مطالبات و به حداقل رساندن دغدغه های جامعه کار و فراوری مورد آنالیز قرار خواهد گرفت.

پیش از این وزیر تعاون، کار و رفاه اجتماعی در بخشنامه ای به مدیران عامل سازمانها، بانک ها و صندوق های بازنشستگی تابعه بر لزوم رعایت قانون کار و ارائه گزارش شرایط واحدهای مشمول قانون کار در مجموعه های تابعه این وزارتخانه تاکید نموده بود.

عبدالملکی در این بخشنامه رعایت حداکثری و اجرای صحیح قوانین و مقررات کار در واحدهای زیرمجموعه را خواهان شده و خاطرنشان نموده بود در اجرای ماده 49 قانون کار و به منظور استقرار مناسبات صحیح کارگاه با بازار کار در زمینه مزد، مقتضی است با رعایت تشریفات مقرر قانونی، نسبت به تهیه و اجرای طرح طبقه بندی مشاغل اقدام گردد.

تشکل یابی در واحدها از دیگر تاکیدات وزیر کار در این بخشنامه بود و وی گفته بود: در اسرع وقت با توجه به تبصره 4 ماده 131 قانون کار و مقررات و تشریفات مقرر در فصل ششم آن قانون و با رعایت اصل سه جانبه گرایی و مشارکت کارگران آن مجموعه نسبت به تشکیل یکی از تشکل های کارگری اعم از شورای اسلامی کار، انجمن صنفی کارگری یا نماینده کارگران در هریک از واحدهای مربوطه اقدام گردد.

بر اساس اعلام معاونت روابط کار وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی از گزارش عملکرد سه ماهه این وزارتخانه در دولت سیزدهم، تعداد طرح های طبقه بندی مشاغل از رشد 12.3 درصدی برخوردار بوده است؛ به نحوی که در راستای اجرای مواد (48) و (49) قانون کار، 91 کارگاه مشمول قانون کار در ماههای مرداد، شهریور و مهر سال 1400 نسبت به تهیه و اجرای طرح طبقه بندی مشاغل اقدام نموده اند که در مقایسه با ماههای اردیبهشت، خرداد و تیر ماه سال جاری، رشد 12.3 درصدی داشته است.

به گزارش خبرنگاران، برابر ماده 48 قانون کار به منظور جلوگیری از بهره کشی از کار دیگری نظام ارزیابی و طبقه بندی مشاغل با استفاده از استاندارد مشاغل و عرف مشاغل کارگری در کشور باید به وسیله وزارت کار تهیه و به مرحله اجرا در آید. طرح طبقه بندی مشاغل در تمام کارگاه های مشمول قانون کار لازم الاجرا است و کارفرمایان موظفند با همکاری کمیته طبقه بندی مشاغل کارگاه یا موسسات ذیصلاح طرح، نسبت به تهیه طرح و اجرای آن اقدام نمایند.

منبع: خبرگزاری ایسنا
انتشار: 27 اسفند 1400 بروزرسانی: 27 اسفند 1400 گردآورنده: georgiaro.ir شناسه مطلب: 2287

به "پرداخت حقوق کارگران بر اساس تجربه، تخصص و پُست کاری" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "پرداخت حقوق کارگران بر اساس تجربه، تخصص و پُست کاری"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید