ویروس کرونا از راه لباس منتقل می شود؟

به گزارش تور گرجستان ارزان، دکتر مسعود پارسانیا، عضو هیات علمی دانشکده علوم پزشکی آزاد اسلامی تهران، درباره انتقال ویروس کرونا از طریق لباس گفته است که به طور کلی ویروس ها در دمای حدود 25 درجه پایداری محدودی دارند. هرچه دما سردتر باشد، پایداری بیشتری خواهند داشت و حتی تا چند روز هم پایدار خواهند ماند. اگر ویروس کرونا روی لباس باشد، امکان دارد به افراد دیگر منتقل شود، اما امکان انتقال این ویروس از سطح صاف بیشتر از البسه است.

ویروس کرونا از راه لباس منتقل می شود؟

خبرنگاران| تقریباً بیشتر مردم می دانند که برای اقدامات پیشگیرانه در مقابل ویروس کرونا باید دست های خود را به مدت 20 ثانیه با آب و صابون بشویند، یا از ماسک و دستکش استفاده کنند تا احتمال ابتلا به این ویروس را کاهش دهند. اما به تازگی سایت هلث Health به نقل از مراکز کنترل و پیشگیری از بیماری آمریکا، نوشته است که، کروناویروس جدید معمولا از طریق قطرات تنفسی ناشی از عطسه یا سرفه یک فرد آلوده منتقل می شود، اما به این نکته اشاره داشته که ویروس ممکن است برای ساعت ها تا روز ها روی سطوح ساخته شده از مواد مختلف، از جمله لباس باقی بماند.

به گزارش خبرنگاران، سایت Health نوشت، اگرچه مرکز کنترل و پیشگیری از بیماری ها (CDC) می گوید که ویروس کرونای جدید معمولاً از طریق قطرات تنفسی (از شخص آلوده عطسه یا سرفه می شود) منتقل می شود و نه از طریق اشیاء و موادی که می توانند ویروس را در صورت آلوده شدن انتقال دهند، اما دستورالعمل های این مرکز همه احتمالات را در نظر می گیرد و هشدار می دهد سطوح آلوده هم می توانند خطرناک باشند. این ویروس ممکن است ساعت ها به روی سطوح ساخته شده از انواع مواد، از جمله لباس، زنده بماند.

آمش آدالجا متخصص بیماری های عفونی و دانشمند ارشد مرکز امنیت درمانی جانس هاپکینز در مریلند گفت: من گمان می کنم که زنده ماندن ویروس برای چند ساعت یا شاید یک روز روی لباس امکان دارد. این تا حد زیادی به شرایط محیطی بستگی دارد. دما و رطوبت روی رشد ویروس تأثیر می گذارد.

اگرچه همچنان به طور دقیق مشخص نیست، اما کروناویروس جدید ممکن است برای چند ساعت تا شاید یک روز روی لباس باقی بماند. این تا حد زیادی به شرایط محیطی بستگی دارد، زیرا دما و رطوبت می توانند بر رشد ویروس تاثیرگذار باشند.

با این وجود، به نظر نمی رسد که لباس ها به عنوان یک ابزار اصلی گسترش برای کروناویروس جدید عمل کنند. اما ما با ویروسی جدید روبرو هستیم که اطلاعات کاملی درباره آن نداریم و از این رو، حفظ ایمنی و انجام اقدامات احتیاطی همچنان بهتری گزینه محسوب می شود.

دکتر مسعود پارسانیا، عضو هیات علمی دانشکده علوم پزشکی آزاد اسلامی تهران، درباره انتقال ویروس کرونا از طریق لباس گفته است که به طور کلی ویروس ها در دمای حدود 25 درجه پایداری محدودی دارند. هرچه دما سردتر باشد، پایداری بیشتری خواهند داشت و حتی تا چند روز هم پایدار خواهند ماند. اگر ویروس کرونا روی لباس باشد، امکان دارد به افراد دیگر منتقل شود، اما امکان انتقال این ویروس از سطح صاف بیشتر از البسه است.

این متخصص ویروس شناسی پزشکی ادامه داد: این ویروس معمولا داخل ترشحات تنفسی وجود دارد و بعد از پخش شدن از طریق عطسه و سرفه در محیط، در سطوح صاف جذب نمی شود و مدتی روی آن باقی می ماند، اما نمی توان گفت: ترشحات روی لباس سبب عفونی شدن آن پارچه نمی شود. بخشی از ترشحات به عمق لباس نفوذ پیدا می کند و طبیعتا امکان تماس با سطح دست کمتر می شود، به عبارتی احتمال انتقال ویروس از طریق البسه نسبت به سطوح صاف بسیار کمتر است.

دکتر مسعود مردانی، عضو هیات علمی دانشگاه علوم پزشکی شهید بهشتی و فوق تخصص بیماری های عفونی، نیز درباره میزان ماندگاری ویروس کرونا بر روی لباس و پارچه توضیح داد و گفت: بر اساس مطالعات چینی ها، ماندگاری ویروس کرونا بر روی لباس و پارچه طولانی نیست و بیشتر روی سطوح صافی مانند پیشخوان مغازه ها ماندگاری دارد.

وی ادامه داد: لباس منبع چندان مهمی برای انتقال آلودگی ناشی از ویروس کرونا از یک بیمار به فرد دیگر نیست.

مردانی با بیان اینکه اکنون بسیاری از افراد بعد از هربار بیرون رفتن از منزل اقدام به شست و شوی لباس های خود می کنند، گفت: چنین اقدامی ضروری نیست، اما بهترین کار برای فردی که از بیرون وارد منزل می شود قرار دادن لباس ها در کمد جلوی ورودی آپارتمان است که بعد از اینکار و شست و شوی دست های خود با آب و صابون می توانند لباس منزل را به تن کنند.

این فوق تخصص بیماری های عفونی همچنین تاکید کرد که لباس کار کادر درمان حتما باید از لباس محل های دیگر مجزا باشد.

دانشکده بهداشت دانشگاه علوم پزشکی تهران راهنمای لباس هایی که بیرون از منزل می پوشیم را کجا و چگونه در برابر ویروس کرونا نگهداری کنیم منتشر کرد.

در این راهنما آمده است: با جهانی شدن ابتلا به ویروس کرونا، از جمله سوالات و ابهاماتی که در ذهن همه وجود دارد، نحوه نگهداری و یا نظافت لباس هایی است که در خارج از منزل آن ها را می پوشیم. بر اساس شواهد، ویروس کرونا می تواند روی سطوحی مانند لباس (به طور کلی پارچه) بماند و از آن منتقل شود. توصیه ها بیشتر درباره رعایت بهداشت دست ها و جلوگیری از تماس نزدیک با افراد بیمار است و کمتر به نحوه نظافت لباس ها توجه شده است.

شواهد موجود در زمینه پاسخ به سوال سازمان جهانی بهداشت بیان می کند که اسپری کردن مواد الکلی بر روی لباس ها توصیه نمی شود و لزومی به انجام این کار نیست. همچنین، استفاده از سشوار برای از بین بردن ویروس روی لباس ها بی تأثیر است.

بر اساس مطالعات، نیازی به شست وشوی روزانه لباس ها نیست. در صورت روبروه با شخصی که علائم شبیه به بیماری کرونا دارد، یا در صورت سفر به مناطق پرخطر مانند بیمارستان ها، شهر های پرخطر و نظیر آن و یا مشاهده هرگونه خون و دیگر ترشحات بر روی لباس توصیه می شود که لباس ها با آب گرم شسته و در نور آفتاب یا بر روی شوفاژ خشک شوند. در کل، رعایت عدم تماس با اشخاص و سطوح آلوده، مهم ترین نکته ای است که باید رعایت شود.

برای لباس های روزانه و رفت و آمد های معمول، نیازی به شست و شوی روزانه لباس ها نیست، ولی توصیه می شود لباس ها در کمد و یا فضایی جداگانه نزدیک در منزل نگهداری شوند.

رعایت توصیه هایی مثل شست وشوی دست ها و استفاده از دستکش، پوشاندن دهان و بینی در هنگام سرفه و عطسه و عدم تماس با افراد و سطوح، مهم ترین اقدامات هستند.

در لحظه اول ورود به منزل، دستکش و ماسک خود را به نزدیک ترین سطل زباله در بسته بیندازید، سپس دست های خود را با آب و صابون به مدت 20 ثانیه بشویید و سپس لباس های خود را دربیاورید و در کمد یا فضایی جداگانه قرار دهید و پس از تعویض لباس ها مجددا دست های خود را با آب و صابون به مدت 20 ثانیه شست وشو دهید.

اگر فردی در خانه شما به بیماری کووید-19 مبتلا شده یا مشکوک به ابتلا به بیماری است، باید اقدامات احتیاطی بیشتری را برای شستشوی لباس ها و همچنین حوله ها و اقلام دیگر مانند ملحفه و روبالشی مد نظر قرار دهید.

مراکز کنترل و پیشگیری از بیماری آمریکا پوشیدن دستکش یک بار مصرف هنگام حمل لباس های کثیف یک فرد بیمار و دور انداختن دستکش ها به روشی درست بلافاصله پس از استفاده را توصیه کرده است. پس از درآوردن دستکش ها باید دست های خود را نیز بلافاصله پاکسازی کنید. اگر از دستکش استفاده نکرده اید، بلافاصله دست های خود را با آب و صابون بشویید. همچنین، از تکان دادن لباس های آلوده پرهیز کنید، زیرا ممکن است ویروس را در هوا پراکنده کنید.

لباس ها باید بر اساس دستورالعمل ارائه شده از سوی تولیدکننده و با استفاده از گرم ترین دمای آب ممکن که به لباس ها آسیب نمی رساند، شسته شوند. به گفته مراکز کنترل و پیشگیری از بیماری آمریکا، شستشوی لباس های یک فرد بیمار همراه با لباس های افراد دیگر مسئله ای ندارد، زیرا شستشو در ماشین لباسشویی با مواد شوینده به از بین رفتن ویروس ها منجر خواهد شد. اما سبد نگهداری لباس ها پس از تماس با لباس های فرد بیمار باید شسته و ضد عفونی شود.

منبع: فرادید
انتشار: 17 خرداد 1399 بروزرسانی: 6 مهر 1399 گردآورنده: georgiaro.ir شناسه مطلب: 1258

به "ویروس کرونا از راه لباس منتقل می شود؟" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "ویروس کرونا از راه لباس منتقل می شود؟"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید