مواردی که خطر ابتلا به کرونا را در افراد واکسینه شده افزایش می دهند

به گزارش تور گرجستان ارزان، کسانی که بعد از 2 مرحله واکسیناسیون به عفونت کرونا مبتلا شده اند، نکات زیر را بدانند.

مواردی که خطر ابتلا به کرونا را در افراد واکسینه شده افزایش می دهند

دو هفته پس از دریافت دوز دوم واکسن کرونا اثر ایمنی بخشی واکسیناسیون به بالاترین حد خود می رسد و فرد کاملا واکسینه می گردد. اگر فرد بعد از این مدت به بیماری کووید مبتلا گردد، در واقع دچار عفونت بعد از واکسن شده است. به طور کلی عفونت بعد از واکسیناسیون مانند عفونت در افراد واکسینه نشده است اما بعضی تفاوت ها وجود دارد و افراد واکسینه شده با دو دوز واکسن باید مواردی را بدانند که در ادامه به آن ها اشاره شده است.

علائم عفونت بعد از واکسیناسیون

پنج علامت در عفونت بعد از واکسیناسیون شامل سردرد، آبریزش بینی، عطسه، گلودرد و از دست دادن بویایی است. بعضی از این علایم همان نشانه هایی است که در افراد واکسینه نشده مشاهده می گردد. در این افراد سه مورد از شایع ترین علایم سردرد، گلودرد ، آبریزش بینی و در بعضی موارد تب و سرفه مداوم هم گزارش می گردد.

علائم کمتر مشاهده شده

تب و سرفه که از علایم پیشین کووید -19 است در افراد واکسینه که به بیماری مبتلا می شوند به ندرت مشاهده می گردد. نتایج تحقیقی نشان داده است که افراد مبتلا به عفونت بعد از دریافت واکسن در مقایسه با افراد غیر واکسینه شده 58 درصد کمتر محتمل است که تب داشته باشند و بیماری کووید برای بسیاری از افراد بعد از واکسیناسیون مانند احساس سرماخوردگی توصیف شده است.

احتمال کمتر بستری شدن

افراد واکسینه شده در صورت ابتلای مجدد کمتر از افراد واکسینه نشده در بیمارستان بستری می شوند بعلاوه به احتمال زیاد علایم کمتری در مراحل اولیه بیماری دارند و کمتر محتمل است به کووید طولانی مبتلا شوند.

همه در معرض خطر نیستند

نتایج تحقیقات در انگلستان نشان داده است که از هر 500 نفر یک نفر با واکسیناسیون کامل، بیماری شدید را تجربه می نماید و همه در معرض خطر یکسانی نیستند.

4 عامل تاثیر گذار بر مقدار محافظت

نوع واکسن

این عامل مربوط به واکسن خاصی است که دریافت نموده اید و کاهش نسبی خطر که هر نوع ارائه می دهند. کاهش نسبی خطر، معیاری است که نشان می دهد واکسن به چه مقدار خطر ابتلا به کووید را در مقایسه با فردی که واکسینه نشده کاهش می دهد. آزمایش های بالینی نشان داده است که واکسن مدرنا خطر ابتلا به کووید را در افراد واکسینه شده 94 درصد و واکسن فایزر این خطر را 95 درصد کاهش می دهد.

زمان واکسیناسیون

مدت زمان واکسیناسیون مهم است و یکی از دلایلی است که بحث بر سر دوز تقویت نماینده واکسن را افزایش می دهد. نتایج تحقیقات اولیه که هنوز در حال چاپ است و باید دیگر دانشمندان هم آن را آنالیز نمایند ، نشان می دهد که محافظت در واکسن فایزر شش ماه پس از واکسیناسیون کاهش می یابد.

سویه های ویروس

سویه های ویروس ،نوع ویروسی است که با آن روبه رو هستید. کاهش خطر تا حد زیادی با آزمایش واکسن ها در برابر شکل اولیه ویروس کرونا محاسبه شده است اما هنگام مواجهه با نوع آلفا، داده های بهداشت عمومی انگلستان نشان می دهد که دو دوز واکسن فایزر محافظت کمتری دارد و خطر ابتلا به علایم کووید را تا 93 درصد کاهش می دهد و در برابر دلتا، سطح حفاظت حتی به 88 درصد می رسد. این مورد درباره واکسن آسترازنکا هم صادق است.

سیستم ایمنی شما

خطر ابتلا در شما بستگی به مقدار ایمنی و دیگر عوامل خاص شخصی دارد مانند این که چگونه در معرض ویروس قرار دارید و ممکن است به وسیله شغل شما معین گردد.

آسیب پذیرترین افراد از نظر بالینی

آسیب پذیرترین افراد از نظر بالینی قبل از دیگران واکسن خود را دریافت نموده اند، احتمالا بیش از هشت ماه پیش که ممکن است خطر ابتلا به عفونت را به علت کاهش محافظت افزایش دهد. واکسن ها خطر ابتلا به کووید را تا حد زیادی کاهش می دهند و فرد را به مقدار بیشتری در برابر بستری شدن در بیمارستان و مرگ محافظت می نمایند اما نگرانی این است که محافظت با واکسن با گذشت زمان کاهش یابد.

منبع: همگردی
انتشار: 30 شهریور 1400 بروزرسانی: 30 شهریور 1400 گردآورنده: georgiaro.ir شناسه مطلب: 2096

به "مواردی که خطر ابتلا به کرونا را در افراد واکسینه شده افزایش می دهند" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "مواردی که خطر ابتلا به کرونا را در افراد واکسینه شده افزایش می دهند"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید