مناطق پرخطر سونامی در مکران شناسایی می گردد، ایجاد امواج عظیم در صورت وقوع زلزله 9.1 در عمان

به گزارش تور گرجستان ارزان، عضو هیات علمی پژوهشگاه ملی اقیانوس شناسی و علوم جوی با بیان اینکه بر اساس مدل های زلزله در منطقه مکران در صورت وقوع زلزله 9.1 در گسل مکران، موج های بزرگی در سواحل چابهار ایجاد می گردد، گفت: به منظور آنالیز پتانسیل وقوع سونامی در این منطقه پروژه ای با مشارکت چهار کشور در حال اجراست که بر اساس آن منطقه پهنه بندی و نقاط پرخطر شناسایی می گردد.

مناطق پرخطر سونامی در مکران شناسایی می گردد، ایجاد امواج عظیم در صورت وقوع زلزله 9.1 در عمان

با تور عمان از سفری عالی برای کسب آرامش لذت ببرید و با شهرهای زیبای صلاله و مسقط آشنا شوید.

دکتر محمودرضا اکبرپور جنت در گفت وگو با خبرنگاران با اشاره به تعریف پروژه در زمینه وقوع سونامی در سواحل مکران افزود: آنالیز های قبلی نشان می دهد منطقه مکران پتانسیل وقوع سونامی را دارد و این موضوع مورد توجه یونسکو نهاده شد و بودجه ای برای اجرای پروژه ای در زمینه وقوع سونامی در این منطقه در نظر گرفته و از یک سال گذشته اجرای آن با همکاری چهار کشور ایران، هند، پاکستان و عمان شروع شده است.

وی با بیان اینکه علاوه بر آن ایران چند کرسی مربوط به مطالعات سونامی در یونسکو دارد که سونامی ناشی از گسل مکران و اثر آن را در سواحل ایرانی مکران آنالیز می نماید، اظهار داشت: تحقیقات در زمینه سونامی از سال 1394 در پژوهشگاه ملی اقیانوس شناسی و علوم جوی شروع شده است اما با توجه به اهمیت موضوع در حال اجرای این پروژه مشترک نیز هستیم و در راستای این طرح قرار است منطقه از نظر زلزله خیزی و وقوع سونامی پهنه بندی گردد.

اکبرپور با تاکید بر اینکه قبل از آن هر کشوری جداگانه اقدام به پهنه بندی منطقه مکران نموده بود، یادآور شد: ولی با اجرای این پروژه قرار است این کشورها با همکاری هم و به طور مشترک این کار را انجام دهند.

عضو هیات علمی پژوهشگاه اقیانوس شناسی و علوم جوی با تاکید بر ضرورت داشتن آمادگی برای وقوع سونامی در مکران اظهار کرد: برای این منطقه احتمال وقوع زلزله ای با بزرگای بین 8 تا 9 ریشتر را پیش بینی می کنیم و براساس سناریوهایی که تعریف شده احتمال می دهیم که هر کدام از این زلزله ها چه تاثیراتی خواهد داشت و این موضوع نیز در این پروژه مورد آنالیز قرار می گیرد.

به گفته وی به عنوان مثال در صورت وقوع زلزله 9 ریشتری در مکران، ارتفاع موج و میزان سیلاب گرفتگی در چابهار چقدر خواهد بود و چه اقداماتی را باید اجرایی کرد؟

اکبرپور تاکید نمود: با توجه به اهمیت موضوع، شرکت های مختلف این مساله را مد نظر قرار داده اند. مثلا شرکت نفت در حال اجرای پروژه ای نزدیک تنگه هرمز است که خوشبختانه بعد از این یکی از مواردی که در فعالیت های نفتی خود مد نظر قرار می دهد مطالعات سونامی در محل پروژه است، قبلا این اتفاق نمی افتاد و فقط هیدرودینامیک موج را مد نظر قرار می دادند که اکنون این پروژه مشترک باعث شد که برای اجرای پروژه های خود به ما مراجعه نمایند و اثرات سونامی را در محل پروژه خود مد نظر قرار دهند و آن را به عنوان یک بخش در پروژه خود بگنجانند.

عضو هیات علمی پژوهشگاه ملی اقیانوس شناسی و علوم جوی با بیان اینکه در پروژه یونسکو در دو بخش سیستم هشدار سریع و آموزش تعریف شده است، اظهار داشت: هدف بخش سیستم هشدار سریع شناسایی نقاط پر خطر است و در قالب این پروژه می خواهیم بدانیم که اگر چنین زلزله ای رخ دهد از کدام سیستم می توان برای اعلام هشدار بهره برد ضمن آنکه نهادها چگونه با هم ارتباط داشته باشند تا بتوانیم با همکاری همه نهادهای مرتبط اولین هشدار را بدهیم تا منطقه تخلیه گردد و بخش آموزش نیز نحوه برخورد با سونامی آموزش داده می گردد.

اکبرپور با بیان اینکه در این پروژه نقاط پرخطر و سیستم های هشدار سریع شناسایی شده و در این زمینه چندین مانور برگزار گردیده است، یادآور شد: همچنین در این پروژه وظایف نهادها در صورت وقوع سونامی معین خواهد شد؛ چرا که بر اساس برآوردهای ما اولین موج بعد از 15 دقیقه به خشکی می رسد و آموزش برای نحوه تخلیه منطقه در این زمان بسیار مهم است که در این پروژه مدنظر نهاده شده است.

وی برگزاری کارگاه های آموزشی را از دیگر بخش های این پروژه نام برد و ادامه داد: برای این پروژه 7 تا 8 کارگاه در نظر گرفته شد که تا به امروز دو کارگاه در هند و عمان برگزار گردید.

عضو هیات علمی پژوهشگاه ملی اقیانوس شناسی و علوم جوی با تاکید بر اینکه در مناطق محروم افراد مهمترین نقش را در حفظ سلامتی خود دارند، گفت: سیستم های هشدار خوبی در منطقه داریم ولی باید تکنولوژی آنها ارتقا یابد و این کار نیازمند سرمایه گذاری است.

وی با بیان اینکه پدیده هایی مانند سونامی احتمالاتی هستند، در این باره شرح داد: به عنوان مثال در سال 2013 در ژاپن احتمال رخداد سونامی در نزدیکی تاسیسات هسته ای نمی رفت و برآوردها نیز وقوع این مخاطره طبیعی را نشان نمی داد اما این زلزله رخ داد. بنابراین چون یک حالت احتمالاتی دارد و نمی توان تخمین زد باید در معادلات میدانی برای آن بازه ای در نظر گرفت و بر همان اساس برنامه ریزی کرد.

عضو هیات علمی پژوهشگاه ملی اقیانوس شناسی و علوم جوی تهیه مدل های سونامی در مکران را از نتایج تحقیقات این پژوهشگاه نام برد و افزود: بر اساس این مدل ها پیش بینی می کنیم که اگر زلزله ای به بزرگای 9.1 در گسل مکران رخ دهد، ارتفاع موجی که به کناره های ساحل ایران در دهانه خلیج چابهار می رسد تا 40 متر خواهد بود؛ چنین ارتفاع موجی موجب دو کیلومتر سیلاب گرفتگی خواهد شد.

اکبرپور درباره وقوع سونامی در مورد احتمال رخداد سونامی در دریای خزر شرح داد: وقوع زلزله در دریای خزر مطرح نیست بلکه بر مبنای لغزش است. زمانی زلزله برای بحث سونامی اهمیت می یابد که در منطقه فرورانش باشد یعنی دو صفحه اقیانوسی به هم وصل شوند. مثلا در عمان دو صفحه اقیانوسی به هم وصل شدند و این صفحات در طول سال 6 تا 15 میلی متر از همدیگر حرکت می نمایند و به زیر هم می فرایند که باعث گسیخته شدن صفحات و وقوع سونامی می گردد اما در دریای خزر این صفحات وجود ندارد یعنی زلزله ایجاد می گردد اما قدرت(ریشتر) آن به اندازه ای نیست که سونامی ایجاد کند.

منبع: خبرگزاری ایسنا
انتشار: 19 خرداد 1399 بروزرسانی: 6 مهر 1399 گردآورنده: georgiaro.ir شناسه مطلب: 1262

به "مناطق پرخطر سونامی در مکران شناسایی می گردد، ایجاد امواج عظیم در صورت وقوع زلزله 9.1 در عمان" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "مناطق پرخطر سونامی در مکران شناسایی می گردد، ایجاد امواج عظیم در صورت وقوع زلزله 9.1 در عمان"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید