خبرنگاران کولاک برف بر فراز اردبیل؛ رانندگان احتیاط نمایند

به گزارش تور گرجستان ارزان، اردبیل - خبرنگاران- کولاک برف در پی وزش باد از جوانب مختلف از سپیده دم چهارم بهمن در اردبیل و بسیاری از نقاط سردسیر و کوهستانی این استان بویژه در جاده های بین شهری و روستایی شروع شده، به طوری که ضروری است رانندگان در گذر از راه های ارتباطی احتیاط نموده و نکات ایمنی را رعایت نمایند.

خبرنگاران کولاک برف بر فراز اردبیل؛ رانندگان احتیاط نمایند

باد که بیشینه سرعت کنونی آن به 45 کیلومتر در ساعت می رسد موجی از دانه های پودری برف را به هوا بلند نموده و سبب پدیده کولاک در جاده های بین شهری و گذرگاه های حاشیه ای شهر اردبیل و بیشتر جاده های استان شده است.

این پدیده در شهرستان نیر واقع در 40 کیلومتری غرب شهر اردبیل به مراتب شدت زیادتری دارد به گونه ای که از شامگاه دیروز آدینه وزش باد جنوب غرب با بیشینه سرعت 65 کیلومتر در ساعت و کولاک شدید برف ساکنان این شهرستان را دچار مشکل نموده است.

در تمام شهرستان های استان اردبیل وزش باد طی ساعات آینده پیش بینی شده است اما این پدیده در شهرستان های واقع در پهنه مرکزی این استان شامل اردبیل، مشگین شهر ، نمین، سرعین، نیر و گرمی شدت بیشتر دارد که با توجه به وجود برف سنگین سبب کولاک می گردد.

نقشه های تراز میانی و نزدیک به زمین نشانگر کاهش تدریجی فشار ستون جو بر فراز پهنه آبی خزر و شمال غرب ایران است که برآیند آن وزش باد با جهت غالب جنوب تا جنوب غربی است. از اواسط هفته با ایجاد شیب فشاری چشمگیر در منطقه بر سرعت باد اضافه نموده می گردد.

با توجه به وجود هوای سرد در تراز نزدیک به زمین سرما و یخبندان تا سه شنبه پیش رو در استان اردبیل ماندگار است، اما پس از آن به موازات تشدید سرعت باد چند درجه ای هم بر دما به ویژه در طول ساعات روز اضافه نموده خواهد شد.

مدیریت بحران استان اردبیل با اشاره به ادامه برودت هوا و پیش بینی تشدید کولاک برف بویژه در جاده های کوهستانی این استان از ساکنان منطقه خواست ضمن صرفه جویی در مصرف گاز شهری و برق موارد احتیاط را رعایت و در صورت ضرورت سفر زنجیر چرخ و تجهیزات کامل زمستانی همراه داشته باشند.

اردبیل به خاطر موقعیت خاص جغرافیایی هوای بسیار متغیر دارد. ساکنان منطقه از ابتدای پاییز تا به امروز شاهد 6 بار حاکمیت سرمای شدید و ریزش سنگین برف در منطقه بوده اند.

تردد در جاده های کوهستانی با زنجیر چرخ

مرکز مدیریت راه های اداره کل راهداری و حمل و نقل جاده ای استان اردبیل با اعلام اینکه هم اکنون تمامی جاده های استان به جز جاده خلخال - پونل باز و تردد در آنها جریان دارد به رانندگان هشدار داد که در گذر از جاده های کوهستانی استان می بایست زنجیرچرخ و تجهیزات ایمنی زمستانی به همراه داشته باشند.

این مرکز اضافه نمود: هم اکنون در جاده های اردبیل - سرچم ، نیر- سراب ، رضی - گرمی و خلخال - سالم کولاک مقطعی وجود داشته و گذر از آنها با رعایت احتیاط کامل ممکن می باشد.

کولاک راه 68 روستای استان را مسدود کرد

همچنین در پی بارش سنگین برف در چند روز گذشته راه ارتباطی 896 روستا در استان مسدود شده بود که با کوشش شبانه روزی راهداران راه ارتباطی تمامی روستاها بازگشایی شد، اما از دیشب بر اثر تند باد و وقوع کولاک برف دوباره راه ارتباطی 68 روستا در استان را مسدود کرد.

کلیم الله وثوقی ، مدیرکل راهداری و حمل و نقل جاده ای استان اردبیل گفت: با وجود قطع بارندگی برف در منطقه وزش باد شدید موجب بروز کولاک برف در سطح بیشتر راه های ارتباطی استان اردبیل شده و کوشش راهداران برای بازگشایی راه های ارتباطی روستایی بسته شده، همچنان ادامه دارد.

وی با بیان اینکه کولاک راه ارتباطی این روستاها در شهرستان های اردبیل، مشگین شهر، گرمی، خلخال و کوثر را مسدود نموده است، اضافه نمود: کوشش می گردد راه ارتباطی این روستاها تا بعد از ظهر امروز بازگشایی گردد.

وی اظهار داشت: بدنبال بارش برف ماموران راهداری نمک پاشی و برفروبی در جاده های استان را شروع نموده اند و سال جاری برای بازگشایی جاده های استان 28 هزار تن شن و نمک خریداری و در انبارها و راهدارخانه ها ذخیره شده است.

مدیرکل راهداری و حمل و نقل جاده ای استان اردبیل ادامه داد: 230 دستگاه ماشین آلات سبک و سنگین با 420 نیروی انسانی در قالب 80 گروه راهداری جهت انجام عملیات برفروبی و بازگشایی در محورها و گردنه های استان اردبیل مستقر هستند.

وثوقی با تقدیر از همکاری و کوشش پلیس راه، هلال احمر، اورژانس جاده ای و سایر نیروهای امدادی از استقرار گروه های راهداری در تمام جاده های استان اطلاع داد و گفت: با کوشش همکاران این اداره کل تا به امروز هیچ مورد خاصی از گرفتار شدن مسافران در مناطق کوهستانی و سخت گذر گزارش نشده است.

او با بیان اینکه 139 سامانه هوشمند نظارت و کنترل در جاده های استان نصب شده است، از رانندگان خواست به دلیل نامساعد بودن شرایط جوی از سفرهای غیرضروری پرهیز نموده و در صورت ضرورت با رعایت سرعت مطمئنه رانندگی نموده و وسایط نقلیه خود را مجهز به تجهیزات ایمنی از جمله زنجیرچرخ نمایند تا سفر راحت و ایمنی داشته باشند.

وی از مردم و مسافران خواست با توجه به شرایط اقلیمی و آب و هوایی استان قبل از سفر با سامانه 141 مرکز مدیریت اطلاعات راه های اداره کل راهداری حمل و نقل جاده ای استان اردبیل تماس گرفته و از آخرین شرایط راه ها آگاه شوند.

سرما همچنان در اردبیل حاکم است

سرمای طاقت فرسا که از عصر پنجشنبه در پی توقف بارش سنگین برف در اردبیل حاکم شده است همچنان در بسیاری از شهرستان های این استان بیداد می نماید.

هرچند که نسبت به دیروز 4 درجه بر گرمای هوا در ایستگاه فرودگاه اردبیل اضافه نموده شده اما هوای منطقه همچنان سرد است به گونه ای که سحرگاه امروز دمای منفی 24 درجه سانتیگراد در این ایستگاه و نیز شهر خلخال ثبت شد و در اردبیل جریان باد جنوب غرب از شدت سرما کاست و کمینه دما سحرگاه امروز با 10 درجه افزایش گرما نسبت به دیروز منفی 12 درجه ثبت شد.

در 24 ساعت گذشته تمامی مناطق استان اردبیل دمای زیر صفر درجه را تجربه نموده و دما در آنها بین منفی چهار درجه در پارس آباد و بیله سوار مغان تا منفی 24 درجه در فرودگاه اردبیل در نوسان بود.

هواشناسی استان اردبیل اظهار داشت که آنالیز نقشه های هواشناسی نشان دهنده تداوم حاکمیت جوی پایدار تا اواخر هفته جاری در استان است. بر این اساس آسمان صاف تا قسمتی ابری توام با وزش باد جنوبی (ملایم تا گاهی تند) پیش بینی می گردد.

بنا به اعلام این اداره کل، با توجه به وزش باد جنوبی، دما در طول روز بتدریج افزایش خواهد یافت ولی بیشتر نواحی استان طی ساعات شبانگاهی و صبحگاهی یخبندان و هوای سرد زمستانی را تا اواسط هفته جاری تجربه خواهند کرد و برودت در نواحی مرکزی و جنوبی استان از شدت بیشتری برخوردار خواهد بود.

منبع: ایرنا
انتشار: 3 اسفند 1399 بروزرسانی: 3 اسفند 1399 گردآورنده: georgiaro.ir شناسه مطلب: 1745

به "خبرنگاران کولاک برف بر فراز اردبیل؛ رانندگان احتیاط نمایند" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "خبرنگاران کولاک برف بر فراز اردبیل؛ رانندگان احتیاط نمایند"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید