خبرنگاران حدود 127 هزار تن گندم به سیلوهای خراسان شمالی تحویل شد

به گزارش تور گرجستان ارزان، بجنورد- خبرنگاران- مدیرکل غله و خدمات بازرگانی خراسان شمالی گفت: کشاورزان این استان تا به امروز 126 هزار و 800 تن گندم مازاد بر احتیاج به سیلوها تحویل داده اند که در مقایسه با مدت مشابه پارسال 17 درصد کاهش دارد.

خبرنگاران حدود 127 هزار تن گندم به سیلوهای خراسان شمالی تحویل شد

سیدجلال موسوی روز سه شنبه در گفت و گو با خبرنگار خبرنگاران بدون اشاره به علت کاهش تحویل گندم به سیلو ها گفت: در این پیوند، تا به امروز 93 درصد بهای گندم کشاورزان استان هم به میزان 2 هزار و 950 میلیارد ریال پرداخت شده است.

وی گفت: دانه های گندم کشتزارهای استان در سال زراعی جاری نسبت به سال ماقبل آن ریزتر شده و به همین علت، آرددهی آن کمتر خواهد شد.

موسوی گفت: با وجود اینکه گندم فراوریی این استان در مقایسه با سال گذشته از نظر کیفیت تاحدودی پایین آمده است اما هنوز هم گندم استان از شرایط مطلوبی برخوردار است.

به گفته معاون بهبود فراوریات گیاهی سازمان جهاد کشاورزی خراسان شمالی گفت: 13 درصد گندم فراوریی استان تحویل سیلوها نمی گردد و کشاورزان از آن به عنوان جایگزین جو در خوراک دام استفاده می نمایند.

محمدجواد تشکری گفت: علیرغم افزایش قیمت بعضی نهاده های دامی از جمله جو در بازار، قیمت گندم به علت تضمینی بودن ثابت مانده است و همین باعث شده تا بعضی از کشاورزان قسمتی از فراوریات گندم خود را به مصرف دام خود اختصاص دهند.

وی پیش بینی کرد که کشاورزان این استان در امسال حدود 140 هزار تن گندم به سیلوها تحویل دهند و اضافه کرد: این در حالی است که تا قبل از گران شدن قیمت جو، پیش بینی نموده بودیم که تا 185 هزار تن نیز گندم مازاد بر احتیاج از کشاورزان استان خریداری گردد.

تشکری اضافه کرد: برآورد می گردد امسال 265 هزار تن گندم از کشتزارهای استان برداشت گردد.

پارسال 161 هزار و 347 تن گندم مازاد بر احتیاج به صورت تضمینی از کشاورزان خراسان شمالی خریداری شده بود.

98 هزار هکتار از دیمزارها و 47 هزار هکتار از کشتزارهای آبی خراسان شمالی امسال زیر کشت گندم رفته بود.

میانگین عملکرد برداشت گندم در هر هکتار از اراضی دیم این استان هزار و 100 تا 300 کیلوگرم و در اراضی آبی سه هزار و 500 تا 700 کیلوگرم است.

استان خراسان شمالی در فراوری گندم دیم در کشور رتبه 16 و گندم آبی رتبه 18 را دارد.

خراسان شمالی با جمعیت بیش از 863 هزار نفر 344 هزار هکتار عرصه کشاورزی دارد که از این سطح 300 هزار هکتار کشتزار است و بیش از 80 هزار بهره بردار بخش کشاورزی در این حوزه فعالیت می نمایند، این استان بیشترین شاغل در بخش کشاورزی را دارد.

بیشترین شاغلان استان در بخش کشاورزی اشتغال دارند.

منبع: ایرنا
انتشار: 21 مهر 1399 بروزرسانی: 21 مهر 1399 گردآورنده: georgiaro.ir شناسه مطلب: 1483

به "خبرنگاران حدود 127 هزار تن گندم به سیلوهای خراسان شمالی تحویل شد" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "خبرنگاران حدود 127 هزار تن گندم به سیلوهای خراسان شمالی تحویل شد"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید