خبرنگاران تعبیر رویای زنان خاورمیانه در تهران

به گزارش تور گرجستان ارزان، تهران- خبرنگاران- آتش نشانی را شاید بعضی شغلی سخت و مردانه بدانیم اما تا انتها آذرماه بخشی از رویای زنان ایران و خاورمیانه که 14 سال پیش در آتش نشانی کرج محقق شد، با کار همدوش مردان، و ورود به عرصه نبرد با دود و آتش در تهران جلوه ای نوین می یابد.

خبرنگاران تعبیر رویای زنان خاورمیانه در تهران

همه چیز از یک آگهی کوتاه اما متفاوت در سال 85 در یکی از روزنامه ها شروع شد.

متن آگهی چنین بود:سازمان آتش نشانی و خدمات ایمنی کرج تعداد محدودی آتش نشان زن استخدام می نماید، همین جمله به ظاهر ساده که ماهها طراحی و رایزنی پشت آن بود، سرشروع حضور زنان در عرصه ای متفاوت از دیگر فعالیت های اجتماعی نه تنها در ایران، بلکه کل خاورمیانه شد.

بیش از 160 نفر برای ثبت نام و شرکت در آزمون مراجعه کردند که مرحله اول 60 نفر و در مرحله سرانجامی 12 نفر پیروز به گذراندن آزمون های سنگین علمی و عملی سازمان شدند و به عنوان اولین آتش نشانان زن خاورمیانه مشغول به کار گردیدند.

قرار است از سرانجام ماه، 16 آتش نشان زن در پایتخت شروعگر نقش آفرینی در تمامی حوادث همدوش مردان و در تمام بخش ها باشند.

ماجرا اینگونه بود، از آنجایی که 50 درصد جمعیت کلانشهر تهران را زنان تشکیل می دهند، استخدام آتش نشان زن در بعضی حوادث که زنان در آن درگیر هستند در اولویت مدیریت شهری پایتخت نهاده شد.

مدیرعامل سازمان آتش نشانی و خدمات ایمنی شهرداری تهران در این باره به خبرنگار خبرنگاران می گوید: هم اکنون کارهای جذب 116 نیروی آتش نشانی در دستور کار این سازمان است که 100 نفر از این افراد آقا و 16 نفر خانم هستند.

مهدی داوری اضافه کرد: مراحل جذب 16 آتش نشان زن از اواخر ماه جاری انجام خواهد شد که این طرح برای اولین بار بصورت پایلوت در کشور اجرا می گردد.

مدیرعامل سازمان آتش نشانی شهر تهران گفت: پس از انجام فعالیت استخدامی آتش نشانان آموزش می بینند و بعد از طی مراحل، وارد کارهای عملیاتی می شوند.

به گفته وی؛ در این مرحله شانس آتش نشانان زن داوطلب بیشتر است چرا که این افراد از تجربه کافی برخوردار هستند.

داوری گفت: تا به امروز آتش نشان زن در شهرداری تهران جذب نشده و این کار برای اولین بار صورت می گیرد.

به گفته وی؛ سال جاری قطعا 16 آتش نشان زن در سازمان آتش نشانی شهر تهران در ایستگاه های مختلف بکار گیری می شوند و همچون آتش نشانان مرد در عملیات های مختلف بکار گیری می شوند.

طلسم آتش نشانان زن شکسته شد

همچنین سخنگوی شورای اسلامی شهر تهران نیز با بیان اینکه طلسم حضور بانوان تهرانی در قامت آتش نشان شکسته شد، گفت: زنان آتش نشان در عملیات های آتش نشانی شرکت می نمایند و حضورشان نمایشی نیست.

علی اعطا در صفحه شخصی خود در توئیتر درباره جذب 16 آتش نشان زن تا سرانجام آذر در شهرداری تهران اظهارداشت: سال 1818 بود که مولی ویلیامز، زن آفریقایی-آمریکایی برای اولین بار ⁧آتشنشان⁩ شد، درست 202 سال پیش، ولی سهم ایران از این حضور پرسابقه زنان در قامت ⁧آتش نشان⁩، اندک بوده و اغلب شکل و شمایل یک طرح جذاب، تا تصمیمی واقعی داشته است.

وی اضافه کرد: 14 سال پیش بود که در پی فراخوان آتش نشانی ⁧کرج⁩ اولین آتش نشانان زنِ خاورمیانه در این شهر مشغول به کار شدند، البته پس از گذراندن آزمون های سنگین علمی و عملی این موضوع محقق شد.

سخنگوی شورای شهر تهران ادامه داد: پس از آن طرح های مشابه دیگری هم برای جذب آتش نشانان زن در دیگر شهرها اجرا شد، اما مانع عظیم بر سر آتش نشان شدن بانوان، تعریف آتش نشانی به عنوان فعالیتی مردانه بوده؛ در حالی که این تنها یک تصوّر یک بُعدی است. به باور بسیاری از آتش نشانان باتجربه، همه عملیات های آتش نشانی، الزاماً خاموش کردن آتش نیست و در بسیاری از موارد آتش نشانان با حوادث خاص دیگری روبرو می شوند که ضرورت حضور یک آتش نشان زن را دوچندان می نماید.

اعطا گفت: تا به امروز در تهران آتش نشانانِ زن بیشتر در مانورها و برنامه های نمایشی و حضور داشته اند، اما انتشار خبر جذب 16 آتش نشان زن تا سرانجام آذر در شهرداری تهران، خبر خوشی است که نوید شکسته شدن طلسم حضور بانوان تهرانی را در قامت آتش نشان و شرکت آنان را در عملیات ها می دهد.

به گزارش خبرنگاران؛ تا به امروز زنان در عملیات های آتش نشانی حضور نداشته اند و آتش نشانان داوطلب هم به صورت پشتیبان بودند اما دو ماه پیش اعلام شد که قرار است تعدادی آتش نشان زن در شهرداری تهران استخدام شوند. مهدی داوری مدیرعامل سازمان آتش نشانی شهرداری تهران هم اخیرا گفت که تا آخر آذر جذب 16 آتش نشان زن در تهران شروع می گردد.

منبع: ایرنا
انتشار: 12 دی 1399 بروزرسانی: 12 دی 1399 گردآورنده: georgiaro.ir شناسه مطلب: 1654

به "خبرنگاران تعبیر رویای زنان خاورمیانه در تهران" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "خبرنگاران تعبیر رویای زنان خاورمیانه در تهران"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید