خبرنگاران الجزیره: هیأت افغان و طالبان سه شنبه مستقیم مذاکره می نمایند

به گزارش تور گرجستان ارزان، تهران- خبرنگاران - شبکه الجزیره قطر دوشنبه شب گزارش داد که هیأت افغان و طالبان روز سه شنبه اولین جلسه مستقیم مذاکره را در دوحه برگزار می نمایند.

خبرنگاران الجزیره: هیأت افغان و طالبان سه شنبه مستقیم مذاکره می نمایند

به گزارش خبرنگاران، الجزیره به زمان دقیق این مذاکرات در دوحه اشاره ای نکرده است.

هیات افغانستانی به رهبری عبدالله عبدالله رییس شورای عالی مصالحه ملی این کشور روز آدینه گذشته برای مذاکرات با طالبان وارد دوحه شد.

حنیف اتمر، سرپرست وزارت امورخارجه افغانستان نیز روز آدینه در مورد مذاکرات صلح بین افغانی گفته بود که در دور نخست مذاکرات، خواستار آتش بس در تمام مناطق افغانستان هستیم.

گروه طالبان نیز روز پنجشنبه آمادگی خود را برای شروع گفت وگوهای صلح با دولت افغانستان خاطرنشان کرد، مذاکراتی که پس از به تعویق افتادن 6ماهه روز شنبه با حضور هیات نمایندگان طالبان و دولت کابل در دوحه قطر شروع شد.

وزارت امورخارجه قطر نیز چندی پیش در بیانیه ای خاطرنشان کرد که دوحه میزبان مذاکرات صلح افغانستان خواهد بود که قرار است میان هیات دولت این کشور و گروه طالبان از 12 سپتامبر (22 شهریور) شروع گردد.

در این بیانیه آمده بود که این مذاکرات مستقیم بین طیف های مختلف مردم افغانستان گام جدی و مهم به سمت برقراری صلح پایدار در این کشور و به ویژه پس از امضای توافق صلح میان آمریکا و طالبان در شروع امسال میلادی به شمار می رود.

این مذاکرات در حالی برگزار می گردد که 19 سال از حمله آمریکا به افغانستان می گذرد و طبق برآوردهای سازمان ملل در این مدت بیش از یکصد هزار غیرنظامی کشته و زخمی شده اند.

قرار بود گفت وگوهای بین افغانی 10 روز پس از امضای توافقنامه صلح طالبان و آمریکا شروع گردد، اما آزادی زندانیان طالبان به عنوان پیش شرط طالبان برای شروع این گفت وگوها، این فرایند را بیش از 6 ماه با تاخیر رو به رو کرد.

براساس توافقنامه آمریکا با طالبان که زمستان سال گذشته در دوحه پایتخت قطر به امضا رسید، طالبان متعهد شده بود با دولت کابل مذاکره کند.

توافق نامه آمریکا و طالبان پس از 11 دور مذاکرات رسمی 10 اسفند ماه 98 توسط زلمی خلیلزاد نماینده ویژه آمریکا در امور افغانستان و ملا عبدالغنی برادر رییس دفتر سیاسی طالبان در قطر بصورت رسمی امضا شد.

این توافقنامه با حضور نمایندگان 35 کشور و سازمان های بین المللی امضا کردند که رهایی زندانیان طالبان پیش از شروع گفت وگوی بین افغانی یکی از این توافقات بود.

منبع: ایرنا
انتشار: 8 آبان 1399 بروزرسانی: 8 آبان 1399 گردآورنده: georgiaro.ir شناسه مطلب: 1515

به "خبرنگاران الجزیره: هیأت افغان و طالبان سه شنبه مستقیم مذاکره می نمایند" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "خبرنگاران الجزیره: هیأت افغان و طالبان سه شنبه مستقیم مذاکره می نمایند"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید