حضور مردم در طبیعت می تواند شروع یک سناریوی تلخ کرونایی باشد

به گزارش تور گرجستان ارزان، به گزارش تجارت نیوز، علیرضا زالی بر لزوم توجه مردم به اهمیت موکول کردن اجرای سنت روز طبیعت به فرصتی مناسب تر و عدم حضور در تجمعات با هدف مقابله با ویروس کرونا تاکید کرد و گفت: این ویروس، ویروسی فریبنده با پیچیدگی های خاص و منحصر به فرد است که راه چاره به حداقل رساندن میزان ابتلا، کاهش ترددهای غیرضرور و تقلیل تجمعات غیرفردی است. حضور در جمع حداقل 2 الی 5 نفره و به مدت بیش از 15 دقیقه و با فاصله کمتر از 1.5 متر، شانس ابتلا را به طور تصاعدی افزایش می دهد.

حضور مردم در طبیعت می تواند شروع یک سناریوی تلخ کرونایی باشد

وی ادامه داد: این ویروس از تجمعات افراد به عنوان بسترهای بیولوژیک نوین استفاده می کند. یک فرد می تواند بین 2 الی 3 نفر را به صورت تکان های مبتلا کند و در طول یک ماه ممکن است این تعداد به 486 نفر افزایش یابد؛ این در شرایطی است که محیط پرتراکم نبوده و چگالی حضور افراد کم باشد.

زالی در خصوص علت تاکید بر عدم حضور افراد در طبیعت، عنوان کرد: این پافشاری ها به علت نبود امکانات حفاظت بهداشتی، تسهیلات کافی، تراکم افراد و امکان استفاده از ظروف مشترک است و کم توجهی به این موارد ممکن است، امروز ما را با یک بزنگاه مهم و مراکز درمانی را با باری غیر مترقبه روبه رو کند.

وی با اشاره به رشادت های کادر درمانی در این روزهای سخت، بیان نمود: باوجود حماسه آفرینی کادر درمانی، بسکمک از این عزیزان خسته شده اند و برخی حتی اگر شیفت هم نباشند، برای حفظ سلامتی اعضای خانواده خود، به منزل نمی فرایند و در بیمارستان می مانند. اعمال بار اضافی بر دوش رنجور آنها غیر منصفانه و غیر اصولی است. از طرفی عده ای از مردم هم به توصیه ها عمل کرده و این مدت را در خانه مانده اند، با حضور درصد کمی از خاطیان در طبیعت، تمامی زحمات آنها نقش بر آب خواهد شد.

زالی ضمن بیان عقیده و سنت حضور در طبیعت با هدف مصون ماندن از نحسی روز 13 فروردین، امسال را متفاوت از سال های دیگر دانست و گفت: حضور افراد در طبیعت بار نحوست بشری به همراه خواهد داشت. همچنین منظور از منزل ماندن، ماندن با حداقل تعداد افراد در خانه است. امروز ایرانیان باید با حداقل تعداد سکنه روزشان را به انتها برسانند.

وی با اشاره به برخی باورهای غلط در خصوص این ویروس، شرح داد: این ویروس بیشتر کشورهای جهان را چه جهان سومی و چه ابرقدرت ها درگیر کرده است. هیچ تضمینی نیست که اگر فردی مبتلا شد، با نوع خفیف آن روبرو باشد. درست است که این ویروس از طریق هوا منتقل نمی شود، اما سرایت پذیری بالایی دارد و اگر شخصی مبتلا و بدون علامت باشد، می تواند کل جمع را مبتلا کند. از طرفی نحوه تنظیف، تهیه و شستشوی مواد غذایی در فضای باز ایمن نیست. همچنین برخی از رفتارها همچون استعمال قلیان در پیک نیک ها پرخطر تلقی می شود.

به گفته وی سطح شهر را باید آلوده تلقی کنیم مگر خلاف آن ثابت شود، چراکه ممکن است تردد یک فرد آلوده در روزهای گذشته در محلی که برای استقرار انتخاب می کنید نیز برای مبتلا کردن اعضای خانواده کافی باشد.

تمام پارک های تهران تعطیل شدند

زالی از وجود بالغ بر 2 هزار و 260 بوستان و پارک در تهران خبر داد و شرح داد: این پارک ها تعطیل شدند و یگان حفاظت شهرداری از ورود افراد ممانعت می کنند. به همین دلیل از عزیزان در شهرداری و مجموعه نیروی انتظامی تشکر ویژه دارم چراکه برنامه ریزی های قاطعانه ای را برای امروز انجام داده و مانع از استقرار افراد در هرگونه مناطقی که آراسته به چمن و فضای سبز است، می شوند. حتی توقف خودرو در مجاورت فضای سبط نیز مشمول جریمه نقدی خواهد شد.

فرمانده ستاد مقابله با بیماری کرونا در تهران گفت: در اپیدمی تعارف را باید کنار گذاشت و با مردم باید برخورد قهری صورت گیرد. تا به امروز با نصیحت و توصیه پیش رفتیم اما از این به بعد باید قاطعانه برخورد شود. افرادی که به این توصیه ها بی توجه هستند، هم جان خود را به خطر می اندازند و هم حقوق شهفرایندان دیگر را پایمال می کنند. در این روزها شاهد بودیم برخی عزادار شدند و حتی از برگزاری یک مراسم کوچک هم محروم بودند. تمامی مساجد و نمازهای جمعه تعطیل شده اند، پس دلیلی ندارد با افرادی که امروز بی توجه به تاکید مسئولان، به طبیعت می فرایند، قاطعانه برخورد نشود.

وی ادامه داد: دیابتی ها و بیماران مبتلا به مسائل تنفسی، اولین و دومین گروه پرخطر در این اپیدمی معرفی می شوند، با توجه به آمار بالای این دو مورد، برای توقف این چرخه نباید اجازه دهیم ویروس، میزبان جدید پیدا و آن را تسخیر کند.

زالی به نقش نفر 31 ام مبتلا به این ویروس در گسترش آن در کره شمالی اشاره کرد و افزود: نفر 31 ام با وجود علائم، علاوه بر اینکه نه خود را قرنطینه کرد و نه به نکات بهداشتی توجهی داشت، در یک مراسم مذهبی شرکت کرد و آمار مبتلایان را تصاعدی بالا برد. شانس ابتلا با کاهش فاصله بین افراد، افزایش زمان حضور در کنار فرد مبتلا و تجمع بیش از 5 نفر در تناسب است. راه غلبه بر این بحران، شکستن چرخه استمرار بقای ویروس در طبیعت است.

برخی مناطق تهران آلودگی بیشتری دارند

فرمانده ستاد مقابله با کرونا در تهران، شرح داد: تا قبل از 20 اسفندماه برخی از مناطق در تهران میزان آلودگی بیشتری نسبت به سایر مناطق داشتند اما امروز براساس یافته های اپیدمیولوژیک مناطق کاملا همگن شده اند.

وی اظهار کرد: در روزهای آغازین، همکاران در مراکز درمانی حتی از حداقل های حفاظت بهداشتی نیز محروم بودند، تعداد زیادی شهدای سلامت را در این جهت تقدیم میهن کردیم و بسکمک از تلاشگران اکنون در منزل در حال سپری کردن دوران نقاهت شان هستند، این قبیل جانفشانی در سال های اخیر کمتر دیده شده بود. این افراد فرزندان، خواهران و برادران ما هستند و در خانه ماندن شما درخواست جدی تیم درمانی است.

زالی در انتها تشخیص زودرس و ایزولاسیون را بزرگترین راهبرد مقابله با ویروس کرونا خواند و گفت: از هموطنان درخواست دارم با پر کردن فرم های خود اظهاری در سامانه سیب و همکاری با نیروهای بهداشتی ما که در غالب سامانه تلفنی 4030 شرایط افراد را پیگیری می کنند، ما را در مسر غربالگری همراهی کنند.

جریمه 500 هزار تومانی در انتظار خودروهایی که در حاشیه فضای سبز توقف می کنند

سردار نوریان سخنگوی ناجا، ضمن تشکر ویژه از مسوولان به علت اعمال طرح فاصله گذاری اجتماعی، اظهار کرد: به عنوان عضوی از ستاد مقابله با بیماری کرونا از هموطنان درخواست می کنم علاوه بر صرف نظر از سایر آداب و رسوم عید نوروز تا کنون، از ادای مراسم روز طبیعت مطابق با سنت نیز خودداری و کمک کنند تا در این جهت به نتیجه مطلوب دست پیدا کنیم.

وی ادامه داد: اطمینان داریم بیشتر مردم همراهی خواهند کرد و قطعا همکاران در پلیس راه، پلیس راهور و پلیس پیشگیری با بخشی دیگر که بی توجهند طبق قانون برخورد می کنند.

وی از اعمال جریمه نقدی به ارزش 500 هزار تومان به ازادی توقف خودرو در حاشیه پارک ها و بوستان ها خبر داد و افزود: هر ایرانی خود باید رسانه و پایبند به پویش در خانه می مانیم باشد، به ویژه در روز طبیعت.

وی ضمن تاکید بر اهمیت عدم خروج از منزل در این شرایط، عنوان کرد: در زمان آغاز شیوع این بیماری، تمام جهان شاهد بودند که همکاران در ستاد مبارزه با کرونا 24 ساعته در خدمت مردم انجام وظیفه کردند تا چاره جویی، پیشگیری، کنترل و مهار این ویروس صورت گیرد.

وی افزود: برنامه ریزی های دقیقی میان همکاران در بخش مدیریت شهری و نیروی انتظامی برای امروز اجرا شده است و پلیش پیشگیری، پلیس راهور و یگان نیروی انتظامی همگی در این جهت مسوولیت دارند.

منبع: ایرنا

منبع: تجارت نیوز
انتشار: 31 اردیبهشت 1399 بروزرسانی: 6 مهر 1399 گردآورنده: georgiaro.ir شناسه مطلب: 1224

به "حضور مردم در طبیعت می تواند شروع یک سناریوی تلخ کرونایی باشد" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "حضور مردم در طبیعت می تواند شروع یک سناریوی تلخ کرونایی باشد"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید