به صفر رساندن فروش نفت ایران یک بلوف سیاسی است

به گزارش تور گرجستان ارزان، یک کارشناس مسائل انرژی گفت: کشورهایی چون چین و هند که سال هاست از ایران نفت می خرند و پالایشگاه های خود را با این نفت تطبیق داده اند به سادگی قادر به جایگزینی نفت ایران به دلیل فنی نیستند.

به صفر رساندن فروش نفت ایران یک بلوف سیاسی است

دکتر سعید میرترابی در گفت و گو با خبرنگار خبرنگاران، با اشاره به سیاست اعلامی آمریکا برای به صفر رساندن صادرات نفت ایران، گفت: پیش از شروع چنین سیاستی توسط آمریکا، صادرات نفت ایران در روز به یک میلیون و 500 هزار بشکه می رسید، در حال حاضر برآوردهایی از صادرات نفت ایران گویای فروش میزان کمتری از این رقم است.

میرترابی در ادامه با بیان این که اگرچه سیاست جدید آمریکا محدودیت هایی برای صادرات نفت توسط ایران ایجاد نموده اما صفر کردن این صادرات امکان پذیر نیست، اضافه نمود: یکی از دلایل این مدعا ویژگی های فنی پالایشگاه های مقصد نفت ایران است؛ نفت ایران نوعی نفت سنگین به شمار می رود و کشورهایی چون چین و هند که سال هاست از ایران نفت می خرند و پالایشگاه های خود را با این نفت تطبیق داده اند به سادگی قادر به جایگزینی نفت ایران به این دلیل فنی نیستند.

وی اظهار داشت: از طرف دیگر، چون احتیاج به نفت یک احتیاج همیشگی است که در کشورهای خریدار وجود دارد، بعضی کشورها ممکن است به صورت غیررسمی خرید نفت از ایران را ادامه دهند، البته این موضوع تا حد زیادی به موضع کشورهای خریدار بستگی دارد، البته به نظر می رسد هدف تحریم ها شرکت های خصوصی باشد و بنابراین کشورها می توانند از طریق شرکت های دولتی نفت را از ایران بخرند، البته این موضوع جنبه های سیاسی دارد.

این استاد مسائل سیاسی انرژی دانشگاه خوارزمی ادامه داد: راه دیگری که برای فروش نفت توسط ایران و جلوگیری از صفر شدن صادرات وجود دارد اعمال تخفیف هایی در قیمت است که ایران می تواند با ارائه آن نفت خود را از طریق واسطه ها بفروشد.

میرترابی اظهار داشت: نقش عرضه و تقاضا و واکنش قیمت به اختلال در جریان نفت ایران هم در این موضوع موثر است، در حال حاضر کل فراوری و مصرف نفت دنیا حدود 97 میلیون بشکه در روز است، بخش زیادی از این میزان در داخل کشورهای فراوری کننده مصرف و درصد کمی از آن در بازار دنیای مبادله می گردد بنابراین اختلال در صادرات نفت ایران بر این بازار تأثیر زیادی خواهد داشت.

وی در انتها اظهار داشت: با توجه به این دلایل می توان گفت که به صفر رساندن فروش نفت ایران به یک بلوف سیاسی شبیه است تا یک برنامه عملی.

منبع: خبرگزاری ایسنا
انتشار: 23 تیر 1398 بروزرسانی: 6 مهر 1399 گردآورنده: georgiaro.ir شناسه مطلب: 418

به "به صفر رساندن فروش نفت ایران یک بلوف سیاسی است" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "به صفر رساندن فروش نفت ایران یک بلوف سیاسی است"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید