اوراق سلف نفتی، خوب یا بد؟

به گزارش تور گرجستان ارزان، انتشار اوراق سلف هر کالایی خصوصاً کالاهایی که امکان فراوری آن در کشور به راحتی فراهم است چه متعلق به دولت باشد و چه خصوصی، اقدام مثبتی است؛ اما اسمش گشایش مالی نیست. نباید به وسیله کلمات با جامعه بازی کرد. این اعتبار دولت در ادامه راستا کاهش می دهد.

اوراق سلف نفتی، خوب یا بد؟

اما انتشار این اوراق که اقدام مثبتی هم هست جزئیاتی دارد که متأسفانه به خوبی دیده نشده و می تواند کل طرح را از طرحی خوب به طرحی بسیار بد تبدیل کند:

- تا وقتی می توان اوراق ریالی با نرخ نسبتاً معقول فروخت رفتن به سمت اوراق ارزی یا شبه ارزی در مقیاس عظیم خطاست. البته الآن نرخ اوراق به حدود 21 درصد رسیده و در هفته قبل فقط حدود 2 هزار میلیارد تومان اوراق فروش رفته که بسیار کم است و نشانه خوبی نیست.

- دولت باید در این شرایط دو کار انجام می داد تا اوراق فروش رود که متأسفانه ننموده است. یکی الزام صندوق های با درآمد ثابت به ترکیب 80 درصد اوراق دولتی در پرتفو و برداشتن سقف آن ها و دوم الزام کلیه بانک ها (نه فقط 3 بانک) به نگهداری درصد مشخصی از منابعشان در قالب اوراق. مثلاً حدود 20 درصد. اگر این دو کار درست انجام گردد نیازی به اوراق نفتی نیست و بخش عمده کسری بودجه جبران می گردد.

ولی اگر این کارها را انجام داد و ممکن نشد، آن گاه اوراق نفتی می تواند توجیه داشته باشد آن هم به شکل زیر:

اولاً اوراق سلف هر کالای اساسی که در ایران فراوری می گردد مثل بنزین، فولاد، مس و سیمان و حتی نفت در بورس کالا عرضه گردد؛ تا مسایل اش روشن گردد و ببینیم کدام قابلیت عظیم شدن دارد.

ثانیاً هیچ ضمانتی برای کف سود و هیچ محدودیتی برای سقف سود نباید باشد (این تضامین و محدودیت کار را خراب می نماید).

ثالثاً دولت به عنوان یک کارت این اوراق را در جیبش داشته باشد و سعی و خطایش را نموده باشد و مثلاً در سه ماهه انتهایی سال در صورت کسری-بودجه عظیمشان کند.

بی احتیاطی و بی تدبیری خصوصاً با توجه به شرایط بورس و ماه های آخر ریاست جمهوری ترامپ کشور را در شرایطی بسیار سخت قرار خواهد داد.

منبع: اتاق بازرگانی ایران
انتشار: 24 مهر 1399 بروزرسانی: 24 مهر 1399 گردآورنده: georgiaro.ir شناسه مطلب: 1489

به "اوراق سلف نفتی، خوب یا بد؟" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "اوراق سلف نفتی، خوب یا بد؟"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید