القاعده در برخی نقاط تهدیدی جدی تر نسبت به داعش محسوب می شود

به گزارش تور گرجستان ارزان، کارشناسان سازمان ملل می گویند شبکه جهانی القاعده همچنان به طرز قابل توجهی قابلیت ارتجاعی و تجدید قوا دارد و به همین خاطر در مناطق مختلف تهدیدی جدی تر نسبت به گروه تروریستی داعش محسوب می شود.

القاعده در برخی نقاط تهدیدی جدی تر نسبت به داعش محسوب می شود

به گزارش خبرنگاران، به نقل از خبرگزاری آسوشیتدپرس، هیات کارشناسان ناظر بر تحریم های اعمال شده علیه القاعده و داعش در گزارشی به شورای امنیت سازمان ملل گفتند، شاخه های القاعده همچنان تهدیدی به مراتب جدی تر از داعش در غرب آفریقا و آسیای جنوبی محسوب می شود.

این در حالی است که کارشناسان سازمان ملل روز سه شنبه در گزارشی مجزا اعلام کردند که داعش علی رغم شکست های اخیرش در عراق، سوریه و جنوب فیلیپین تهدیدی قابل توجه و روبه رشد در سراسر جهان محسوب می شود.

اما در این گزارش جدید آمده است، کشورهای عضو سازمان ملل تاکید دارند که برخی اعضای القاعده و داعش قصد دارند و می توانند در آماده سازی حملات یکدیگر را حمایت کنند که این امر در برخی مناطق به یک تهدید جدید بالقوه تبدیل شده است.

این کارشناسان گفتند به علاوه تبلیغات القاعده همچنان بر نسل جدید رهبران بالقوه از جمله حمزه بن لادن تاکید دارد که این اقدام با هدف به نمایش گذاشتن چهره جوان تر القاعده برای طرفدارانش صورت می گیرد.

این کارشناسان درخصوص سوریه گفتند، برخی دولت های ناشناس همچنین تاکید دارند جبهه النصره همچنان یکی از بزرگترین و قدرتمندترین شاخه های القاعده در سراسر جهان است. جبهه النصره قصد دارد تا گروه های کوچک تر در سوریه را جذب کند اگرچه برخی اعضا تاکید دارند که جبهه النصره باید چشم انداز بین المللی تری را به نمایش بگذارند و تنها در سوریه متمرکز نباشد تا تهدیدی جهانی محسوب شود.

بر اساس این ارزیابی کشورهای عضو سازمان ملل کارشناسان معتقدند القاعده در شبه جزیره عرب همچنان تهدیدی جدی محسوب می شود و حملاتی را در سراسر خاورمیانه از جمله توطئه ژوئیه سال 2017 برای هدف دریافت اردن که در یمن برنامه ریزی شد، طراحی کرده است.

این کارشناسان تصریح کردند: القاعده در شبه جزیره عرب نقش رهبری را در فعالیت های تبلیغاتی و ارتباطاتی القاعده ایفا می کند.

این کارشناسان درخصوص غرب آفریقا گفتند کشورهای عضو سازمان ملل تاکید دارند که تهدید گروه های مرتبط با القاعده و داعش در سراسر کشور مالی و همچنین کشورهای همسایه آن گسترش یافته است. آنها گفته اند طی سال 2017 میلادی ماهیت های تروریستی بیشتری که در منطقه ساحل آفریقا فعالیت دارند، ارتباطات رسمی با داعش و یا القاعده شکل دادند. با این حال تا به امروز هیچ نوع رقابت و دشمنی بین این گروه های مختلف مشاهده نشده است.

این کارشناسان درخصوص شرق آفریقا گفتند الشباب که یکی از شاخه های القاعده محسوب می شود همچنان قابلیت برگشت دارد و سلطه خود را بر شاخه های داعش در سومالی حفظ کرده است. الشباب همچنین تهدیدی به مراتب بزرگتر نسبت به داعش برای نیروهای حافظ صلح اتحادیه آفریقا در این کشور محسوب می شود.

این کارشناسان درخصوص افغانستان نیز گفتند دولت های ناشناس تاکید دارند که تعداد شبه نظامیان مخالفان رو به افزایش است و حدودا 60 هزار نیروی وفادار به طالبان مرکب با اعضای شاخه های مختلف القاعده در افغانستان وجود دارند. بیش از 20 گروه در افغانستان فعالیت دارند که طالبان با داشتن حدود 40 هزار تا 45 هزار نیرو بزرگترین گروه در این کشور محسوب می شوند.

این کارشناسان افزودند، در آسیای جنوبی شاخه های القاعده و تروریست های داعش از شرایط امنیتی متزلزل در افغانستان سود می برند.

کارشناسان افزودند: شکست های داعش در عراق و سوریه همچنین این تهدید در جنوب شرق آسیا را افزایش داده چرا که بودجه و نیروهایش در سراسر جهان پخش شده اند. این منطقه شاهد افزایش چشمگیر حملات تروریستی در سال های اخیر بوده به طوری که دستکم 10 حمله با حمایت داعش در اندونزی تنها در نیمه نخست سال 2017 میلادی اجرا شده است.

منبع: خبرگزاری ایسنا
انتشار: 3 فروردین 1399 بروزرسانی: 6 مهر 1399 گردآورنده: georgiaro.ir شناسه مطلب: 1057

به "القاعده در برخی نقاط تهدیدی جدی تر نسبت به داعش محسوب می شود" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "القاعده در برخی نقاط تهدیدی جدی تر نسبت به داعش محسوب می شود"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید